ik weet echt niet meer wat ik moet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

ik weet echt niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 18:56

Wie kan mij helpen?
Flash loopt echt scheef, nu denk je natuurlijk, daar zijn al veel topics over geweest, gebruik de zoekfunctie en kijk daar eens! Dat heb ik dus al gedaan. Ik heb alles doorgelezen en nou ben ik al een tijdje bezig om haar proberen recht te rijden met behulp van die tips.
Dit is het probleem: Ik hou mijn linkerteugel altijd veel strakker vast, er zit veel meer druk op die teugel. Alleen op die manier loopt ze recht, rij ik met evenveel druk op beide teugels dan loopt ze scheef naar rechts. Ik rij nu wel met evenveel druk op de teugels en ik rij veel voltes, wendingen, slangenvoltes enzo, natuurlijk linksom en rechtsom. Maar het lukt echt niet! Volte rechtsom gaat prima, volte linksom niet, ik heb het idee dat ik haar echt naar binnen moet trekken met mn linkerhand, anders buigt ze niet. Ik probeer nu om mn linkerhand te ontspannen en mn rechterhand beter eraan te houden, maar dan buigt ze niet.
Ik vind het nou echt niet leuk meer om te rijden, tijdens het rijden word ik boos omdat het niet lukt, het is echt niet leuk meer......
Ik ga sowieso zaterdag mn instructeur vragen of hij kan helpen en of ik dan misschien ook privéles kan krijgen hiervoor.
Maar als jullie nog iets weten, alle tips zijn welkom!!

mams

Re: ik weet echt niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:15

Probleem in de basis dus, maar goed op weg door je instructeur te vragen hoe het moet.
Succes.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:16

Hoe gebruik je je binnenbeen? Als je een volte naar links maakt, dan vraag je stelling naar links. Je paardje zal dit moeilijk kunnen geven omdat de spieren aan z'n rechterkant kort zijn. Help hem door goed met je binnenbeen te drijven, buitenteugel erbij, ontspannen als ie op je binnenteugel nageeft, ga desnoods recht over de volte, als ie maar niet omvalt. Als je teveel met je binnenhand moet doen, belemmer je z'n binnenachterbeen teveel. Dus ontspannen die binnenhand, anders gaat ie alleen maar hangen!

Dit soort dingen heeft veel tijd nodig. Je doet goede oefeningen. Die stugge rechterkant moet rustig aan opgerekt worden d.m.v. oefeningen. Wat soms helpt is op de rechterhand stelling naar links vragen en zo een volte rijden. Probeer ook eerst eens halve voltes op links, dan weer rechtuit rijden. Wat bij mijn paard ook hielp, was de teugels goed op maat hebben, goed drijven zodat er nageeflijkheid ontstaat. En dan die voltes rijden. Ik moest haar voor m'n gevoel eerst ook over die volte trekken, maar het echte probleem was dat ze niet goed reageerde op mijn binnenbeen! Nu kan ik haar met binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden en zijn de voltes ronder dan ooit.
Op een gegeven moment wordt je paard echt losser, het kan alleen wel een paar maanden duren...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:57

Dat heeft mijn paardje ook.. Wat ik doe is het volgende:

zet je paardje op de volte links om. Dan zorg je dat je op de teugel waar je het meeste druk op heb (links, dus je binnen teugel nu) geen druk op heb, wel contact maar NIET TREKKEN! Doe netjes je linker hand van de hals en stuur door middel van je benen. Je paardje zal misschien iets contra gesteld blijven lopen en daar moet je niets van aantrekken.

Dan drijf je met je binnenbeen je paardje tegen je buitenteugel. Op deze manier moet die rond worden op je binnenbeen en kan je hem met je buitenteugel begrenzen. als je hem op je buitenteugel kan begrenzen kan je hem rechter gaan stellen en later zelfs de linker stelling laten aannemen.

Dus niet gaan zitten rukken en plukken in zn mond maar los laten. Anders word het een touwtrek wedstrijd en dat wil je toch niet vna hem. Wat je wel mag doen is een beetje vragen met je binnenteugel om de stelling aan te nemen. Dus maak af en toe een halve ophouding en open daarna gelijk weer je hand. Als die de stelling aanneemd goed belonen met je stem en je hand door deze te openen indien die op dat momend gesloten is..

Het is onwijs moeilijk in het begin maar als je dit heel conseqent een paar dagen doet zal je merken dat die al snel losser in zn rug word en dus ook rechter. Succes

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:09

Bedankt voor de tips, ik ga zeker doorzetten met de oefeningen.
Maar ik vind het heel moeilijk om bijvoorbeeld op de volte links, zijn rechterschouder te begrenzen, want als ik mn rechterteugel er goed aanhou, dan gaat haar hoofd gelijk naar buiten. dan hou ik haar dus niet op de volte. Wat moet ik dan doen? gewoon doorgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:14

Instructie kan niet vervangen worden door tips op internet van mensen die niet ZIEN wat er aan de hand is. Goede les halen is het enige ECHTE antwoord. Dan maar wat vaker dan je gebruikelijk doet, maar rechtrichten is echt een eerste absolute vereiste en basisvoorwaarde! Priveles is inderdaad een goed idee. In een groepsles krijg je onvoldoende begeleiding als je echt een probleem hebt.

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:22

probeer geduld te hebbeen en doe link wijken wijken wijken wijken en nog eens wijken. dan gaat ze steeds meer buigen. ga links op een volte stappen en sluit de volte (klein maken dus) en doe de volte weer openen (naar buiten wijken) en als je ga rijden stap dan alleen maar een uur want het heeft ook geen zin om te gaan draven als hij het nog geen eens goed in stap doet. en je ziet zeker verschil en als het goed gaat kan je kleine stukjes gaan draven.

ik hop dat je luistert want het werkt echt.. (en ik kan het weten Bloos )

pb me maar als het beter gaat

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:24

Volgens mij moet je dan toch gewoon doorgaan, het wordt vanzelf beter! Hoe strak houd je je buitenteugel? De teugel ligt goed als ie tegen de hals aan ligt en je hebt je hand bij de schoft. Contact houden, niet te vast, niet te los. Goed die ophoudinkjes maken met je binnenteugel, zoals hierboven staat. Desnoods iets toestaan met je buitenhand, hij moet draaien om je binnenbeen, al is het maar een klein beetje. Buitenbeen achter de singel houden, daarmee voorkom je dat z'n lijf uitzwaait, en je binnenbeen goed aandrukken. Gaat het hoofd naar buiten, meteen duidelijk met je binnenbeen drijven, een kneepje in de binnenteugel, daarna binnenteugel ontspannen. Probeer zo rustig mogelijk te rijden, bouw het op vanuit de stap. Elke goede stap uitbundig belonen!
Let ook op je zit, je binnenheup draait wat naar voren, je buitenschouder iets naar achteren en goed je benen er aan houden. Oefen ook eens wat pasjes wijken naar rechts en naar links. Ook schoudervoor is een goede oefening om de boel losser te krijgen. Succes, want zo'n stijf paard dat valt niet mee..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:36

Het wijken naar links (dus voor mn rechterbeen) gaat wel erg goed, maar wijken voor mn linkerbeen gaat niet goed, omdat ik haar moeilijk kan begrenzen.
Ik heb het idee dat het ook aan mij ligt, dus ik meot er zelf ook wat aan doen, namelijk als ze niet goed wil buigen naar links, dan draai ik helemaal naar links en mn handen staan ook verkeerd, mn linkerhand naar achter en mn rechterhand naar voren, dan buigt ze wel, maar het is niet goed.
Schoudervoor doe ik ook, dat gaat redelijk goed op beide kanten.
ja de laatste tijd stap ik alleen en een beetje draven als het goed gaat.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:44

vincentlover schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga zeker doorzetten met de oefeningen.
Maar ik vind het heel moeilijk om bijvoorbeeld op de volte links, zijn rechterschouder te begrenzen, want als ik mn rechterteugel er goed aanhou, dan gaat haar hoofd gelijk naar buiten. dan hou ik haar dus niet op de volte. Wat moet ik dan doen? gewoon doorgaan?

dat klopt idd.. laat je paardje maar contra gesteld lopen.. maar zorg ervoor dat de druk gelijk blijft!! je kan niet dmv druk op je linkerteugel je paardje dwingen om de linker stelling aan te nemen of links om rond te worden om je linkerbeen. Dit kan je enkel voor elkaar krijgen met rechtrichten en over zn rug rijden. Dit doe je met je benen en zit hulpen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:57

hallo

als je volte linksom rijd moet je inderdaad iets begrenzen aan de buitenkant en je linkerhand alleen kontaktteugel. breng je linkerhand maar iets naar voren richting mond van het paard. goed je binnenbeen erbij houden. als je met een zweepje rijd kan je ook als je op de linkerhand rijd ook een tikJE achter je kuit geven op het moment dat je gaat staan, want op dat moment plaats het paard zijn linker achterbeen naar voren. als je been en/of tikje geeft let daarbij wel op dat je op dat moment niet je linkerhand vastzet, maar juist iets toestaat, want anders krijgt hij niet de ruimte om zijn achterbeen naar voren te plaatsen.

je moet zorgen dat je paard het linkerachterbeen meer en sneller gaat gebruiken.

volte rechtsom niet teveel buiging/stelling, probeer deze zo recht mogelijk te rijden, want op deze kant lijkt het dat hij netjes buigt, maar hij VERbuigt eerder (over schouder heen weg) op deze kant ook je linkerteugel alleen kontaktteugel en linkerbeen.

succes

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:46

Ik heb gistermiddag gereden en natuurlijk gebruik gemaakt van jullie tips. Wat erg hielp was mijn binnenbeen (links dus) eraan houden. ook op een recht stuk, waar ze normaal (met evenveel druk op de teugels) scheef liep, en ik hield mijn linkerbeen er meer aan, dan liep ze al een stuk rechter! Natuurlijk liep ze nog niet helemaal superrecht, maar al wel veel beter, ik denk dat ik zo maar eens doorga en dan moet het wel goedkomen toch?
Maar, nu doe ik dus wel veel meer met mn linkerbeen dan met mn rechterbeen, is dat erg? en moet ik dat dan altijd blijven doen?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:34

top om te horen. is ook een questie van tijd en heel veel geduld, maar je komt er wel.

succes verder OK dan!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:36

Ik denk dat het probleem in de reactie op de beenhulpen zit als het goed is kun je je paard puur op beenhulpen laten buigen en weer rechtmaken.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:01

menske schreef:
Ik denk dat het probleem in de reactie op de beenhulpen zit als het goed is kun je je paard puur op beenhulpen laten buigen en weer rechtmaken.

dat is het probleem, paardje is niet helemaal recht.
dus de ene kant is korter qua spieren dan de andere kant.

reactie op beenhulp heeft hier ook mee te maken, maar het probleem is voornamelijk het buigen, dat het paard moeilijk vindt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 13:08

ik ben net terug van de les.
Mn instructeur zei zo ongeveer hetzelfde als jullie, de linkerkant is meer gespierd en daarom buigt ie makkelijker naar rechts.
Na de les is hij zelf even op Flash gaan zitten om te laten zien wat ik moet doen, veel gaan wijken naar rechts. Woensdag in de les zou hij me er verder mee helpen.