Jong paard, extreem gespannen rug in draf, oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Jong paard, extreem gespannen rug in draf, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:56

Mijn paardje wordt 4 jaar. Na een knieblessure en een half jaar op en af kreupel, loopt ze wel weer rad, maar onder het zadel in draf is haar rug zo gespannen. Vanaf ik aandraaf legt ze de oren plat, hoofd gaat naar boven, rug wordt plank, en wipt ze met de achterbenen.
In stap laat ze haar rug redelijk los.
Ze is dus vorig jaar zadelmak gemaakt en dan nu terug aangenomen.
Ze heeft nooit langer dan 20 minuten moeten werken (10 min. longe en 10 min. erop).
Ik moet er ook wel aan toevoegen dat het zadel niet echt past. Het is een massaal paard, veel kas, breed.
Ik heb 6 zadels geprobeerd, niet 1 dat past. Ik wilde eigenlijk pas een nieuw zadel aansschaffen als ze 5-6 jaar wordt.
Trouwens, ik vind dat de periode onder het zadel veel te kort is om zo te reageren op een niet passend zadel.
Enig idee?

Mireille1970

Re: Jong paard, extreem gespannen rug in draf, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:02

Ga eerst goed na of ze wel helemaal hersteld is en of ze nog wel heel zadelmak is...
Succes

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:20

Zaterdag gaan we naar de kliniek voor een complete check-up. Ik hoop zo dat ze gezond is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:21

Rustig aan, als de blessure helemaal genezen is kan ze ook nog wat voorzichtig zijn of gewoon niet meer zo zadelmak als ze was...

Sterkte!

(niet direct het ergste denken, geduld hebben en dan kan het best meevallen)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:23

.. zeker wetend dat je paard hersteld is kan je eens aan de DA vragen of zij niet een paar fysio oefeningen hebben die je zelf thuis kan uitvoeren, juist voor de rug, accuputuur!....je eigen zit???, kan je zonder zadel erop???..misschien merk je daar verschil in???(dan toch het zadel?)..kan best zijn dat ze na al die blessures anders is gaan lopen om onder de pijn vandaan te komen en dat dat er nog in zit..voor de rest heb ik geen verstand van jonge paarden(oude wel dan Clown ) en noem nou op wat er in me boven komt..

succes hoor

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:33

ja, dank je.
Ik zal afwachten tot zaterdag.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:16

Ik denk toch wel dat het aan het zadel kan liggen. Ik heb zelf het zelfde probleem gehad. Ik had een zadel met een medium boom, toen ik hem kocht lag deze perfect. Een paar maanden later ben ik bezig gegaan met hem zadelmak maken en in 2 maanden tijd (dus 2 maanden onder het zadel) is hij zo breed/bespiert geworden dat hij uit mn zadel gegroeit was. En toen begon hij dus slecht te lopen. Toen heb ik een nieuw zadel gekocht, met een wijde boom deze ligt perfect en mijn paard loopt ook weer helemaal fijn. Dus zou het toch even na laten kijken

kroontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:04

ik heb ook een paard van 5 jaar wat heel gespannen was en vast zat ben er mee naar maria van den berk gegaan van horseprecare
zei heeft mij heel goed geholpen en ze doet net zo iets als eric laarakker alleen lang niet zo duur. zij is nog niet zo land bezig en heeft daarom ook nog niet zo veek bekendheid,maar mijn paardje loopt weer als een treintjeHaar website heet:www.horseprecare.nl