Rijden met bijzetteugels??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:55

Martenique schreef:
sorry hoor maar ben ik de enig edie hierop struikeld?


Nee hoor, maar ik had gewoon geen zin meer om op zo'n koppig iemand te reageren.

Hier viel ik ook over:
Citaat:
ze loopt echt harstikke goed.
dat meisje heeft de basis al heel goed onder de knie. we rijden verzameld, uitgestrekt. allerhande figuren. netjes stelling. dat soort dingen.


En dat dus allemaal zonder een pony nageeflijk te kunnen rijden, daarvoor moet de slof eraan. Hele aparte volgorde in de training houd je dan aan..........

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:24

dit volg zelfs ik niet meer..

wat margreet hierboven zegt is waar. hoe kan je in hemelsnaam je paard verzamelen, zonder hem behoorlijk nagevelijk te rijden?

en ik snap nog iets niet.. als dat paard te sterk is voor het meisje, had ze dan niet veel beter gewoon een pony kunnen kopen, die ze wel goed kan rijden? en die ze zonder hulpteugels fatsoenlijk kan laten lopen?

en weer on-topic: ik heb zelf een tijdje op mijn haflinger met bijzet gereden, op aanraden van mijn instructrice.
het idee erachter was, dat zowel de pony als ik geen ervaring hadden met nagevelijk lopen, en zij zo haar halsspieren kon ontwikkelen Verward

ik heb er nu mijn bedenkingen over..
maar goed, toen was ik een kindje van 11 en vond ik alles best.
ik denk wel dat die bijzet een stuk beter is dan een slof. daar kan je als onervaren ruiter een hoop mee aanrichten.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 12:55

ok weer even een reactie om een paar dingen recht te zetten. de pony heeft L gesprongen en Z dressuur gelopen. dat wist ik eerst ook niet.
ten tweede hebben we hem niet los gereden door changementjes te rijden. we hebben hem eerst helemaal losgereden en daarna door twee halve voltes te rijden changementjes geoefend. dus niet laten overspringen op een rechte lijn daar is ze nog niet aan toe. ik haar haar laten aanspringen in galop en na een paar rondjes twee halve voltes laten rijden om zo verder te gaan in de andere galop.
deze pony springt namelijk zelf over op de lange zijde in een andere galop. ik wil dat haar afleren door dus voltes te laten galopperen en die steeds groter te maken.
maar ik maak gebruik van die 'gave' van die pony en laat haar dus wel expres overspingen door die twee halve voltes. dat gaat bij haar erg soepel.
ten derde bedoelde ik met verzameld en uitgestrekt rijden meer het veranderen van het tempo. zodat de pony op blijft letten en niet altijd maar zijn eigen tempo loopt. door haar steeds iets langzamer en dan weer iets sneller te laten lopen, raakt ze goed bekend met de hulpen. ok dat is dan niet echt verzameld en uitgestrekt maar die termen gebruik ik voor het gemak.
ten vierde studeerde ik in belgie en geef les in nederland.
goed?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:17

Stop nou maar gewoon met lesgeven....en ga zelf nou eens voor de grap een paar lesjes volgen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:23

hehe prima toch Extreme duivel
Tsja snap best wel dat ze de beste bedoelingen heeft maar volgens mij is dit een geval van 'klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt' .... althans zo komt het op mij een beetje over.
Hopelijk kan je iets met de adviezen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:19

Sorry hoor, maar de eerste pony die ik goed nageefllijk kreeg, ging niet door een paar stomme bijzetteugels, en al helmaal géén slof.

Wat is er in hemelsnaam het nut van, om een meisje dat blijkbaar nog niet goed genoeg kan rijden om haar paard nageeflijk te rijden, dit te laten doen door te trekken aan slofteugel?
En ga me nou niet vertellen, dan krijgt ze het gevoel en blablabla, want dat is niet waar. Ik vind het een beetje vreemd dat jij als 'instructrice' zo gefocust bent op het 'in de krul' krijgen van haar paardje. Als goede instructice weet je toch zelf wel dat een paardje vanzelf gaat nageven, wanneer de ruiter goed zit, en de juiste hulpen geeft? Het duurt misschien wat langer, maar ook het langdurigst.

Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf dus géén instructrice, rij nog maar in de L1, en weet ook wel dat ik zeker niet alles weet, maar een meisje dat haar paard niet naar beneden krijgt, met een slof laten rijden vind ik gewoon belachelijk...
Veel plezier verder met les geven.

Groetjes