rijden met ander bit, rijtechnisch probleem of.......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

rijden met ander bit, rijtechnisch probleem of.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 18:44

geen respect voor de ruiter?

hoi
ik heb een pessoabit van een vriendin te leen en heb mijn pony er zo af en toe mee gereden nu omdat ze voor mijn dubbel gebroken gewoonweg geen respect heeft/had, maarja dan hoor ik hier en daar op bokt dat dit een rijtechnisch probleem is maar helemaal ben ik het er niet mee eens, mijn pony is ontzettend snel afgeleid en heeft om t zo te zeggen niet egt een makkelijke mond, tuurlijk heeft dit ook met mij te maken maar ik heb nu 3 dagen achter elkaar met dit bit gereden (en ben er zelf al voorzichtiger mee dan een normaal bit) en ze loopt hier naar mijn idee fijner op op dit moment, ze durft m niet vast te pakken en kauwt lekker af, ook is ze meer door t lijf en over de rug omdat ik niet hele gevechten hoef aan te gaan.. nu zit ik dus te denken wat ik moet doen? met dit bit blijven rijden (lijkt me niet de oplossing) of met een normale bustrens(heb er 1 liggen maar die is niet heel dik, is al beetje oud) of met mijn dubbelgebroken, ik rijdt veel overgangen momenteel, wissel het werk veel af en t gaat nu beter, maar dat opgefokte, snel afgeleide en hard op de hand dat krijg ik er niet zo snel uit... meer mensen met dit probleem en hoe pakken jullie dat aan?
ik hoop op reacties en niet steeds dat het helemaal bij mezelf ligt dat mn pony zo doet enzo want ik geloof ook dat andere dingen meespelen! karakter enzo..

Nano05

Re: rijden met ander bit, rijtechnisch probleem of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:06

Ik ben het volkomen met je eens. Ik heb nu ook een bit met rolletjes gekocht omdat mijn pony constant zijn bit vastpakt. Ook hij loopt nu veel beter en ontspannender. Ik ben niet van plan elke dag met dit bitje te rijden. Maar zal dit zeker voorlopig regelmatig blijven doen. Ik zeg niet dat ik perfect rij, maar weet zeker dat het niet volledig aan mij ligt.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:25

Je kan het niet oplossen met een ander bit! Je niet bezighouden met de voorkant , maar met de achterkant dan komt de rest vanzelf. En ja zoiets duurt lang, het heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ze eindelijk netjes liep, dus je moet veel geduld hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:39

Een bit camoufleert en stimuleert, maar neemt niet weg. Een ander bit kan zeker in een voordeel werken. Sommige paarden hebben liever niet een zwaar bit in hun mond, maar een lichter bitje, wat dan vaak wat dunner is. Maar het ligt aan de hand, een dikker trensje kun je net zo goed een harder inwerking hebben op de paardenmond, dan een scherper/dunner trensje met een zachte hand. Vivanes heeft gelijk, eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als je je hand gewoon vriendelijk opstelt, zal je pony duidelijk reageren op een strenge hand bij ongehoorzaamheid. Vastpakken is in mijn ogen een manier om onder de druk uit te komen, ga dan niet lopen heisen in die mond, maar open je hand en vraag om los te laten...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:57

In een ander topic had ik al neergezet dat ikzelf met een pelham heb gereden. Dit is ook een heel scherp bit. Dit bit had ik als een soort van noodrem. Had het probleem dat ik rijtechnisch echt een leek was (en moet nu ook nog heel veel leren) en dus steeds telaat was met ingrijpen met als gevolg dat ik weereens in het zand belande.
Mijn paard had namelijk de gewoonte om na een sprong hard te gaan rennen en als ze eenmaal wat vaart had een paar rot bokken te geven zodat ik weereens bodemonderzoek kon gaan uitvoeren. Nu ik een tijdje met dit bit heb gereden en nu het paard ook beter aanvoel kan ik gewoon met een bustrens rijden en hoef ik alleenmaar op het juiste moment een kleine ophouding te maken en het paard komt terug.

Het is wel belangrijk dat je wel goed en daar bedoel ik mee met een zachte hand rijdt. Ikzelf heb er begeleiding bij gehad toen ik met dit bit ging rijden. Mijn paard is nu ook normaal op de hand. Is niet sterk en ook helemaal niet hard in de mond, maar heb ook paarden gezien die niet echt beter werden door met zo'n bit te gaan rijden en alleenmaar harder werden in de mond.

Als je zo'n bit correct gebruikt kan dit naar mijn inzien dus helemaal geen kwaad. Je kan beter een keer een ophouding maken met een scherp bit, dan dat je de hele tijd moet touwtrekken met een trens.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:18

Hermesdeux schreef:
Een bit camoufleert en stimuleert, maar neemt niet weg. Een ander bit kan zeker in een voordeel werken. Sommige paarden hebben liever niet een zwaar bit in hun mond, maar een lichter bitje, wat dan vaak wat dunner is. Maar het ligt aan de hand, een dikker trensje kun je net zo goed een harder inwerking hebben op de paardenmond, dan een scherper/dunner trensje met een zachte hand. Vivanes heeft gelijk, eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als je je hand gewoon vriendelijk opstelt, zal je pony duidelijk reageren op een strenge hand bij ongehoorzaamheid. Vastpakken is in mijn ogen een manier om onder de druk uit te komen, ga dan niet lopen heisen in die mond, maar open je hand en vraag om los te laten...

Ik begrijp wat je bedoelt maar het staat er wel grappig:

Je paard rent weg en pakt het bit vast en dit al 50 minuten, dus:

je opent je hand en vraagt "wil je even loslaten" ....

wedden dat hij geen JA zegt Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:19

hardi schreef:
In een ander topic had ik al neergezet dat ikzelf met een pelham heb gereden. Dit is ook een heel scherp bit. Dit bit had ik als een soort van noodrem. Had het probleem dat ik rijtechnisch echt een leek was (en moet nu ook nog heel veel leren) en dus steeds telaat was met ingrijpen met als gevolg dat ik weereens in het zand belande.
Mijn paard had namelijk de gewoonte om na een sprong hard te gaan rennen en als ze eenmaal wat vaart had een paar rot bokken te geven zodat ik weereens bodemonderzoek kon gaan uitvoeren. Nu ik een tijdje met dit bit heb gereden en nu het paard ook beter aanvoel kan ik gewoon met een bustrens rijden en hoef ik alleenmaar op het juiste moment een kleine ophouding te maken en het paard komt terug.

Het is wel belangrijk dat je wel goed en daar bedoel ik mee met een zachte hand rijdt. Ikzelf heb er begeleiding bij gehad toen ik met dit bit ging rijden. Mijn paard is nu ook normaal op de hand. Is niet sterk en ook helemaal niet hard in de mond, maar heb ook paarden gezien die niet echt beter werden door met zo'n bit te gaan rijden en alleenmaar harder werden in de mond.

Als je zo'n bit correct gebruikt kan dit naar mijn inzien dus helemaal geen kwaad. Je kan beter een keer een ophouding maken met een scherp bit, dan dat je de hele tijd moet touwtrekken met een trens.

TOP!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:20

Mireille1970 schreef:
Hermesdeux schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt maar het staat er wel grappig:

Je paard rent weg en pakt het bit vast en dit al 50 minuten, dus:

je opent je hand en vraagt "wil je even loslaten" ....

wedden dat hij geen JA zegt Knipoog

Jaah Clown Neem het nou niet te letterlijk op joh Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:22

Sorry kon het niet laten, het komt op papier zo grappig over haha

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:42

Een scherper bit neemt je probleem slechts tijdelijk weg,want ook het scherpe bit zal op den duur vriendelijk op de pony overkomen waardoor die weer in zijn oude patroon vervalt of eigelijk jouw probleem zie mijn uitleg..

Een pony kan alleen maar trekken als de ruiter vast houd. Trekt de pony met 50 kilo betekent dit dat je 50 kilo in je hand hebt vastgehouden. Want het paard trekt nooit harder dan de ruiter trekt.
Een oplossing tijdens het trekken is direct hand openen en been voorwaarts oplossen dus.
Dat je pony nu makkelijker is komt en je geeft het zelf al aan omdat je voorzichtiger bent met je handen want dit bit is scherper.

Dus eigelijk geef je je probleem nu zelf al aan, je handen.
Blijf af aan die voorkant en concentreer je op achter, overgangen op de zit tempowisselingen en schijnovergangen.
Dat je pony nu gaat kauwen komt omdat je voorzichtiger bent en niet vast houd.
Een ruiter die vasthoud maakt het paard dood in de mond, blokkeert de beweging. Dus wederom een zuiver rijtechnisch probleem veroorzaakt door de rutier.
Eigelijk voldoet de pessoa voor jou dus wonderbaarlijk, je wordt met je neus op de feiten gedrukt dat je los moet laten en voorzichtiger moet zijn in zijn mond.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:49

ik ben het helemaal eens met Hardi.
Kan ook niet anders, want ze is mij tweeling zus en we hebben hetzelfde paard. een scherper bit is niet de oplossing om je paard naar beneden te rijden en hem zo over de rug te laten lopen. ik vind ook dat dat soort dingen op de normale manier moet gebeuren, dus van achteren naar voren. maar wat betreft respect: mag je best eens wat anders proberen. zoals Hardi al zei ons paard had ook geen respect en wij konden helemaal niets. ja volte linksom en rechtsom, stap, draf en galop. bij ons werd het zo gevaarlijk dat Hardi al eens door een kantineruit is gegaan en een val over de bakrand heeft gamaakt. wij hebben dus met een ander bit moeten rijden. puur voor respect. zodra zij fijner en braver werd zijn wij er direct mee gestopt en rijden nu fluitend weg met een dikke bustrens.

succes

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:01

Kafue schreef:
Een scherper bit neemt je probleem slechts tijdelijk weg,want ook het scherpe bit zal op den duur vriendelijk op de pony overkomen waardoor die weer in zijn oude patroon vervalt of eigelijk jouw probleem zie mijn uitleg..

Een pony kan alleen maar trekken als de ruiter vast houd. Trekt de pony met 50 kilo betekent dit dat je 50 kilo in je hand hebt vastgehouden. Want het paard trekt nooit harder dan de ruiter trekt.
Een oplossing tijdens het trekken is direct hand openen en been voorwaarts oplossen dus.
Dat je pony nu makkelijker is komt en je geeft het zelf al aan omdat je voorzichtiger bent met je handen want dit bit is scherper.

Dus eigelijk geef je je probleem nu zelf al aan, je handen.
Blijf af aan die voorkant en concentreer je op achter, overgangen op de zit tempowisselingen en schijnovergangen.
Dat je pony nu gaat kauwen komt omdat je voorzichtiger bent en niet vast houd.
Een ruiter die vasthoud maakt het paard dood in de mond, blokkeert de beweging. Dus wederom een zuiver rijtechnisch probleem veroorzaakt door de rutier.
Eigelijk voldoet de pessoa voor jou dus wonderbaarlijk, je wordt met je neus op de feiten gedrukt dat je los moet laten en voorzichtiger moet zijn in zijn mond.

Dit klopt ook helemaal. Mijn paard was super braaf met het pelhambit, maar was ik iets te grof met mijn hand werd ik ook direct afgestraf

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:55

bedankt voor alle tips, ik weet het het probleem ligt ook grotendeels bij mij, ik ben ongemerkt te onrustig met mijn handen maar ben hier wel heel erg mee bezig om het te verbeteren!
ik rijd veel overgangen en die nu veel meer met mn been, welk bit zouden jullie me aanraden? (ben niet van plan om de pessoa er voor goed in te hangen, das niet de oplossing dat weet ik zelf ook) ik reed met dubbel gebroken watertrens en heb nog een best vaak gebruikte bustrens liggen (die is dus niet meer zo super dik maar ook niet heel dun) met welk bit raden jullie me aan? en ik hou jullie op de hoogte.

en wat ik me ook afvroeg? ik heb s een tijdje geprobeerd helemaal niet aan de voorkant te zitten (licht contact houden) ze liep wel braaf voorwaarts maar absoluut niet nageeflijk en krijg ik er ook geen normale figuren uit.. tips voor dit?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:09

wat betreft het bit: even navragen bij je instructeur of iemand die er voldoende verstand van heeft.

dat hoofd is latere zorg.

je paardje moet sterker worden en balans zien te vinden in het lopen.

gewoon voorwaarts blijven rijden en veel overgangen van stap naar draf enz paar passen wegdraven en weer opvangen. op deze manier maak je je paard sterker en vlugger op het achterbeen.

voltes: ook voorwaarts en hand voor been aan, dus wel kontantteugel, maar niet loslaten. zodra die iets naar buiten/binnen valt even been erbij en niets met je handen. laat het hem maar even uitzoeken. en dit even vol blijven houden. als hij sterker wordt dan zal je zien dat de balans ook komt.

succes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:12

vivanes schreef:
Je kan het niet oplossen met een ander bit! Je niet bezighouden met de voorkant , maar met de achterkant dan komt de rest vanzelf. En ja zoiets duurt lang, het heeft bij mij 2 jaar geduurd voordat ze eindelijk netjes liep, dus je moet veel geduld hebben.

Ja Ik heb mijn paardje nu inmiddels ruim 4 jaar en nu pas begint ze echt lekker te lopen. Ik heb ook wel ge-experimenteerd met andere bitten; koperen trens, rvs trens, D-trens met rubber, ongebroken trens maar telkens kwam ik weer uit bij mijn eerste bitje: een dubbelgebroken watertrens.

@ Bonny4life: Als ik jou was zou ik gewoon weer met het bitje rijden waarmee je eerst reed, de dubbelgebroken dus.
Pling De scherpte en inwerking van een bit is afhankelijk van de ruiterhand.
En over de nageeflijkheid. Je hoeft geen kracht te zetten om een paard/pony nageeflijk te rijden. Als je pony in de gewenste houding loopt, dan moet je er niet aan komen. Komt ze er met het neusje uit, dan met je been naar je hand toe drijven. Per paard is het verschillend hoeveel druk je moet geven. Zorg er iig voor dat je evenveel druk hebt op beide teugels. Blijf vriendelijk met je handen.
Onrustige handen komen vaak voort uit vastgezette schouders. Knipoog Houd dus in je achterhoofd dat je netjes rechtop zit en je schouders mooi ontspannen.
Overgangen zijn goede oefeningen. Daarnaast kun je ook tempowisselingen meepakken waarbij je bijvoorbeeld een stuk of 4 passen voorwaarts rijdt en dan weer een paar passen terug. Wissel je werk af. Verzin telkens iets nieuws waardoor je je paard aan het werk houd en zich niet gaat vervelen. Je kunt die ene volte wel 10 keer rijden maar na de tweede keer heeft je pony dat rondje wel gezien. Verander vaak van hand, pak veel oefeningen en tempowisselingen mee. Verras haar. Geloof me het werkt. Knipoog

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:17

hallo ik wil hier ook even op reageren aangezien ik ong hetzelfe had ik zou zeggen als jou paard hier nu lekker op loopt zou ik het even zo houden dat je aan je eigen houding kunt werken en aan die van je paard ik heb dat zo ook gedaan en ik rijd nu op een simpel bitje en mij paard was ook echt neit de makkelijkste maar toch ze heeft zich nu geheel overgegeven en zelfs het opgefokte karakter is er uit

ik hoop dat het help
groetje

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:22

heej

het is wel een grote stap van een dubbel gebroken naar een passoabit het dubbel gebroken bit is een van de zachtste bitten die er is maar de passoa is precies het tegen overgestelde ik zou als ik jou was het eerst een met een tussen bitje proberen bijv. een dun enkel gebroken bitje

en als hij echt zo sterk in zijn mond is dan moet je is in de mondhoek van je pony voelen en voelen of het hard is want dat zou kunnen betekenen dat hij eeld op zijn lippen heeft en voelen ze het bit minder je hebt in ieder geval zalfjes tegen eeld op de mondhoeken van een pony en als je het een poosje gebruikt heeft het echt effect

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 16:57

thnx weer voor de reacties! nee ze heeft geen eelt zoals ik weleens heb gevoeld, geen bulten iig, ik heb vandaag mijn dubbel gebroken erin gedaan maar ga ook experimenteren met mn bustrens, heb vandaag buiten gereden dus niet super aan de nageeflijkheid gewerkt, rustig gestapt, dus als ik er egt mee heb gereden en jullie tips heb opgevolgd laat ik het weten! thnx!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:42

Dubbelgebroken watertrens proberen soms reargeren ze goed op de argentan versies. Nou ja in ieder geval is het heel persoonlijk. Ik rijd al mijn paarden met de dubbel gebroken watertrens is echt favoriet bij ons op stal.

Je moet natuurlijk eerst achter duidelijk activeren van achter naar voor rijden . dan ga je voor spelen iedere keer vuist vanuit de pink sluiten en weer openen en dan alleen op de buitenhand,
De rest geloof me komt vanzelf. Ook de figuren die leer je vanzelf rijden op je zit daar heb je geen teugels voor nodig. Echter je meot wel contact houden met de mond aan de voorzijde.
Dus geen waslijntjes van de teugels maken.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:54

nujaro schreef:
heej

het is wel een grote stap van een dubbel gebroken naar een passoabit het dubbel gebroken bit is een van de zachtste bitten die er is maar de passoa is precies het tegen overgestelde ik zou als ik jou was het eerst een met een tussen bitje proberen bijv. een dun enkel gebroken bitje

en als hij echt zo sterk in zijn mond is dan moet je is in de mondhoek van je pony voelen en voelen of het hard is want dat zou kunnen betekenen dat hij eeld op zijn lippen heeft en voelen ze het bit minder je hebt in ieder geval zalfjes tegen eeld op de mondhoeken van een pony en als je het een poosje gebruikt heeft het echt effect

ow jahhh

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:18

Mijn pony deed het ook, ik heb toen eens gevraagd wat ik kon doen.
Het enige wat mijn instructrice zei was.

Een paard kan past vastpakken als jij vastpakt.

Dus openen die handen, in eht begin een onveilig gevoel, maar het ging beter en ze stopte met rennen. De eerste keer dacht ze wel, wat een vrijheid. Maar later had ik haar ontspannen aan de loop en konden we eindelijk verder met andere dingen, dan de hele tijd die strijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:32

Idd zelf loslaten
Touwtrekken kan alleen met tegenstander.
En oke, nu doet ze dat niet met dit bit.
ff heel krom voorbeeld, als jij werkelijk touwtrekt met een andere partij, maar geven je nu een snijdend touw in je hand, zul je dan nog door gaan met je spelletje?

gewoon bit erin en op je handen gaan letten.
Leer je hele schouders, armen, polsen en handen maar eens ontspannen.
Niet denken aan dat krulletje van voor, want dat krijg je niet netjes als jij niet kunt ontspannen.

Leer te rijden op je zit
te sturen op je zit en benen.
Overgangen te maken op je zit
Dit kun je allemaal leren als je goede les krijgt
En je paard moet dus leren reageren op die hulpen.
En als dat allemaal voor elkaar is (ja, dat kan lang duren als zowel ruiter als paard het nog moeten leren)
Dan ga je pas denken aan het nageeflijk zijn van voor.
Want dat kan hij pas als die eerder genoemde dingen redelijk bevestigd zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:09

Het hoeft geen rijtechnisch probleem te zijn (zie commentaar boven) ben met running eens)

Wat voor schoenen vindt jij lekkerder lopen??

Wat voor bit vindt mijn paard lekkerder zitten??
Paarden hebben ook een persoonlijke voorkeur. Zo zal niet elke paard verzot zijn op bananen en de ander wel. Zo zal de een het dubbelgebroken bit lekker vinden zitten en de ander een scherper bit lekkerder vindt zitten. Snappie wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:14

Ik snap wat je bedoeld, maar scherp vind geen 1 levend wezen prettig

Imo kun je rustig eens kijken naar het verschil tussen een ongebroken trens, enkel gebroken en dubbelgebroken trens.
Daar zie je idd voorkeuren.
De rest is imo dan Rt

maar ga aub niet aan rolletjes bitten beginnen (ook niet toegestaan op wedstrijden)
En aan bitten met een hefboom.
Dat een paard daarop stopt, dat kan, maar niet omdat hij het als fijn ervaart.

En ik denk dat we als ruiter dat toch ook willen, dat een paard het ook nog als hobby ziet