Mijn bijrijdpaard is een draver... vroeger ook op de baan gelopen (nederlands kampioen
). Als ik met devil naar buiten ga gaat hij vanuit een rustig galopje ook vaak over in een rendraf of in een kei harde galop. (enige verschil ik moedig het aan want ik vind het erg leuk)
Je zult alles wat je in de bak aan training hebt gedaan weer opnieuw moeten doen buiten. Hij snapt nu namelijk nog niet dat je buiten hetzelfde van hem verwacht. Buiten is voor hem een compleet andere wereld en je zult hem moeten leren dat in deze voor hem nieuwe wereld dezelfde regels gelden.
Zorg ervoor dat hij niet super veel energie heeft als je naar buiten gaat
want dan wordt de drang om te rennen alleen maar groter. In het begin hele kleine stukjes galopperen en gelijk weer naar arbeidsdraf als je het gevoel krijgt dat hij wil gaan racen. Je moet hem als het ware steeds voor zijn. Als hij dat eenmaal door heeft kun je de stukjes rustige galop gaan uitrekken net zolang totdat hij alleen nog maar rustig galopeerd.
Let erop dat je hem enorm prijst als hij rustig galopeerd
... dravers zijn erg gevoelig voor de ruiter en willen erg hun best doen voor de ruiter. Als jij laat merken dat je liever een rustige galop hebt dan een rengalop zal hij dit waarschijnlijk redelijk snel oppakken.
Als je draver vroeger op de baan heeft gelopen dan zou ik als je met meerdere gaat rijden voorop rijden. Dan haal je het wedstrijd gevoel een btje weg... hij krijgt dan niet het gevoel harder te moeten gaan om de eerste te zijn.