Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:51

Zoals gezegt in de discussie over het extreem Laag diep en rond rijden haal je iedere keer bepaalde fotos naar voren. Ik zie er het voordeel niet van in en zou graag zien zonder dat de mensen hier persoonlijk gaan worden tegen elkaar of tegen mij dat we eens eerlijk erover kunnen discussieren.
Dus mensen dit gaat over het zo paardrijden niet over de personen die erop zitten en niet over de personen die in deze topic antwoorden.

Ik wil alleen maar weten wat jullie het voor- of het nadeel van deze manier van instellen van hoofd halshouding vinden.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.

missnynke

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:53

geen gelul, trek m in de krul (met een scherp bit, auwie zeg)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:58

Dit vind ik niet laag rijden, maar in de krul trekken. Ik vind laag rijden zeker niet erg voor een goed ruggebruik, maar dan wel laag nageeflijk en niet bewust zo rijden. Ik zie hier ook geen voordeel in. Over het feit van weggedrukte ruggen? Hier wordt naar mijn idee veel te weinig op gelet. Ga alleen maar eens bokt langs of ga eens kijken naar fotos van wedstrijd verslagen. Paarden worden gewoon in een bepaalde houding gedrukt. Nu zeg ik niet dat die manier van rijden verkeerd is, nou ja, indirect wel, maar geeft ook weer aan dat de manier van trainen vaak anders is dan de manier van voorbrengen. Ik rijdt mijn paard zoals ik wil dat die behoord te lopen op wedstrijden en werk voor de afwisseling aan laag nageeflijk en lekker ontspannen over de rug. Af en toe longeer ik hem met de pessoa, ik kan daarin echt zien dat hij ontspant, maar daar loopt het paard laag en niet in de krul over zijn rug...

Dus nee, ik ben het niet eens met deze manier van trainen EN voorstellen!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:59

Dat extreme zie ik persoonlijk ook geen heil in. Sommige paarden rijd ik echter "ronder" en meer achter de loodlijn dan andere. Dat zijn dan paarden die vanachteren blijven lopen en bevestigd zijn in de aanleuning. Moet eerlijk bekennen dat ik geen van de paarden die ik rijd en gereden heb zo diep heb gereden als op de geplaatste foto's.
Mijn eigen uitgangspunt is en blijft nog steeds dat het neusje voor de loodlijn moet blijven. Soms moet je ze daarvoor wat ronder instellen zodat ze de rug durven los te laten.
Het extreme zoals op de foto's te zien is kan ik eigenlijk niks van zeggen. Heb zelf van Van Grunsven gewerkt en het was eigenlijk vooral Sjef die de paarden zo diep reed en daar erg ver in ging. Bij Anky was het vaker een moment opname.
Maar dat is al wel 7 jaar geleden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:01

Ik kies er ook niet voor. Ik zie er geen voordeel in, vind ook niet echt lekker eruit zien. Ik werk via klassieke rijmethode en ik kan me daarin vinden. Andere mensen zullen misschien anders denken en ander gevoel erbij hebben, dat kan en mag uitgesproken worden. Ik vind persoonlijk klassieke manier rijden, makkelijker, eerlijker en fijner voor zowel ruiter als paard.
Zoals het op foto's lijkt te zien, is het paard puur in de krul trekken en zie ik geen goede ruggebruik en achterbeen werk bij paarden. Ik vind dat paard zelf aan moet geven of hij zich kan en wil ontspannen, zonder teveel druk opgelegd word van ruiter/amazone.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:29

die eerste foto ziet er nogal shocking uit met een gogue er ook nog -strak- aangehangen..

ik vind het opzich niet eens zo'n hele slechte manier van trainen, maar ik denk dat het voor het ene paard beter is dan voor het andere. Er zijn vast paarden die er baat bij kunnen hebben. Nu vind ik wel dat je op deze foto's bijna het hoofd niet van de hals kunt onderscheiden. Ik ben niet tegen rond en laag rijden, als het paard maar wat ruimte heeft. Het blijft moeilijk uit te maken wat wel en niet goed voor het paard is, omdat alle manieren van trainen door onszelf verzonnen zijn.

Afbeelding
zoek het paard.. dit vind ik niks

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:35

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit3.html

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Want voordelen voor het paard zijn er niet en die voor de ruiter deugen niet.

Maar eerlijk Kafue, ik hoop dat IEMAND inzicht kan geven in wat de voordelen zouden zijn. Dus ik blijf je topic volgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:38

asjuhh87 schreef:
ik vind het opzich niet eens zo'n hele slechte manier van trainen, maar ik denk dat het voor het ene paard beter is dan voor het andere. Er zijn vast paarden die er baat bij kunnen hebben. Het blijft moeilijk uit te maken wat wel en niet goed voor het paard is, omdat alle manieren van trainen door onszelf verzonnen zijn.

Wat zou die baat die ze er bij hebben dan kunnen zijn? Want dat is de vraag...
Wat goed voor een paard is, is te merken aan zijn ontwikkeling, wat slecht voor een paard is zien we terug in blessures. Zoals bij extreem achter de loodlijn rijden. Maar we zijn een beetje blind voor blessures die zich niet uiten in kreupelheid, helaas.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:53

Lusitana heeft gelijk. Er zijn op dit moment zelfs een aantal hengsten die niet kunnen worden voorgesteld omdat het kaakgebied kapot gereden is. Dit heb ik van horen zeggen, maar het schijnt wel zo te zijn. Paarden die het niet aankunnen en geen bit meer kunnen verdragen of de buigingen niet meer aankunnen omdat ze totaal vastzitten... wat is er dan nog voor goeds aan? Zal het topic eens opzoeken. Staat in FA iig.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:56

Eerlijk gezegd snap ik niet wat die foto van HP ertussen doet? Dat is een klassiek voorbeeld van een moment opname, je kunt bij elke combinatie wel een foto vinden (of maken) waarbij de rug van het paard weggedrukt wordt Pling .

De andere foto's die je hier als voorbeeld neerzet vind ik extreem. Ik heb er niet de kwaliteiten voor om een paard zo in te stellen, en het paard waar ik op zit trouwens ook niet. Deze extreme manier van trainen heb ik dus nog niet ondervonden, wél stel ik het paard rond in, achter de loodlijn. Maar dan gaat het me er meer om dat het eerste stuk hals vanaf de schoft 'oprolt en kiept'. Dit zou je inderdaad ook voor elkaar kunnen krijgen met het neusje op/voor de LL, maar dan is het voor dit paard (qua exterieur/beweging) véél moeilijker om los in het lijf en omhoog te blijven bewegen. Het extreme afbuigen in laatste stukje hals en de nek (want in principe zit daarin het verschil tussen LDR en klassiek wat houding betreft) waag ik me niet aan. Daarmee riskeer ik dat ze op de voorhand donderd en in beweging beperkt wordt. En dat moeten we natuurlijk niet hebben Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:56

Slapen Doen jullie een wedstrijdje "meest besproken onderwerpen op bokt" ofzo... Verward

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:20

Op die site waar die foto's gevonden zijn wordt ook uitgelegd waarom ze zo diep worden gereden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:26

Aimee schreef:
:Z Doen jullie een wedstrijdje "meest besproken onderwerpen op bokt" ofzo... Verward

Hoezo? Ik denk dat hier wel degelijk aandacht aan besteed moet worden...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:28

wemkelover schreef:
Op die site waar die foto's gevonden zijn wordt ook uitgelegd waarom ze zo diep worden gereden.

Als je even kritisch naar de maakster van die site kijkt moet je daar wel hele grote vraagtekens bij gaan zetten, want de informatie die je voorgeschoteld krijgt is verre van objectief Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:51

het is ook niet mijn manier. okey dat je je paard even wat ronder / lager instelt dat doet iedereen, maar dit jeetje.

je ziet duidelijk op de eerste foto dat het paard van het achterbeen af loopt. ze rijden eigenlijk met de handrem erop. mij is geleerd ronder maar niet korter in de hals en neusje eruit. dus zeker niet kin op de borst. als dat paard met de kin op de borst getrokken wordt hoe willen ze dan in vredesnaam hun achterbeen doorgeven naar voren. Koe

ik houd het wel op de manier zoals ik het geleerd heb, van achteren naar voren en zeker niet te kort in de hals. Knipoog

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:07

Laag en rond is zeker een goede manier om los, de rugspieren worden dan goed getraind en opgerekt. Belangrijk wel is dat het paard op ieder moment weer voor de loodlijn wil.

Om het paard losser te maken in zijn rug is dit dus prima. Ik ben tegen het in de krul trekken, maar laag en diep rijden kan ook vanuit ontspanning gereden worden. Paardensport dierenartsen, paarden fysiotherapeuten bevestigen deze manier van trainen.

Extreem in de krul trekken is nooit goed, zolang laag en dieprijden uit ontspanning gebeurd e het paard altijd weer opgericht wil lopen is het een prima manier van trainen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:10

Tja, ik ben maar een simpele manegeruiter
en weet er niet veel vanaf, maar het enige wat ik hoor
in de les is: teugels korter en als hij niet goed of diep genoeg nageeft
"ff doortrekken, handen wijd en laag."

Valt dit onder dezelfde tendens of zie ik dat verkeerd, ik voel me er in ieder geval niet prettig bij.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:11

Tremona schreef:
Laag en rond is zeker een goede manier om los, de rugspieren worden dan goed getraind en opgerekt. Belangrijk wel is dat het paard op ieder moment weer voor de loodlijn wil.

Om het paard losser te maken in zijn rug is dit dus prima. Ik ben tegen het in de krul trekken, maar laag en diep rijden kan ook vanuit ontspanning gereden worden. Paardensport dierenartsen, paarden fysiotherapeuten bevestigen deze manier van trainen.

Extreem in de krul trekken is nooit goed, zolang laag en dieprijden uit ontspanning gebeurd e het paard altijd weer opgericht wil lopen is het een prima manier van trainen.

helemaal mee eens.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:14

In eerste instantie is het voordeel controle: Je ontneemt een paard onder andere z'n gezichtsveld, waardoor ie minder makkelijk schrikt, ook moeilijker uit schrik omhoog kan schieten met z'n hoofd en, omdat ie zo weinig ziet, volledig moet vertrouwen op wat z'n ruiter aangeeft.
Ander voordeel: paard loopt op de voorhand, waardoor het achterbeen "sneller" kan worden. Het is makkelijker op te tillen, want een groot deel van de last ligt aan de voorkant.

In de eerdere discussies is inderdaad niet echt naar voren gekomen wat nou het grote voordeel voor het PAARD is van deze trainingsmethode. De methode zou sneller tot resultaat op wedstrijden leiden, maar met een snelle training zijn niet alle paarden gebaat. Daarnaast komt dan de vraag of op wedstrijden nou zo goed wordt beoordeeld... De basis van oefeningen uitvoeren vanuit een ONTSPANNEN paard is meestal ver te zoeken, en als het te zien is wordt het vaak juist negatief beoordeeld.

Kaatje: Je gevoel is juist, nageven begint aan de achterkant, dus niet met getrek aan de voorkant.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:17

Whahahahaha, en weldra duikt Q weer op.... wat een toeval toch.... Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:20

Aimee schreef:
Whahahahaha, en weldra duikt Q weer op.... wat een toeval toch.... Clown

Toevallig inderdaad toeval.... Haha!
Lang afwezig geweest en wees gerust, ik zal er ook niet echt veel en vaak zijn in de nabije toekomst...
Jij bent trouwens ook niet voor het eerst bij een topic als deze te vinden Knipoog

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:27

Ik vind niet dat de paarden op deze foto's er erg gelukkig bijlopen en volgens mij kan een paard slechts het beste van zichzelf geven als hij zich prettig voelt bij wat hij moet doen...
Nee,ik vind de foto's niet kunnen...maar ja,natuurlijk zullen ze er veel een uitleg voor vinden hè(bijv. zoals eerder genoemd:dat het paard minder schrikkerig is...hiervoor weet ik een betere oplossing hoor: gewoon elke dag mee naar buiten gaan en op korte tijd is je paard al veel minder kijkerig Knipoog )

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:37

Ik ben heel benieuwd naar de voordelen want ik zie ze niet. De ruggen zijn geen van alle mooi bol dus daar zit al geen voordeel in. Kontjes steken de lucht in. Misschien dat je zo de bovenste halsspier eens goed oprekt? Dat is echt het enige dat ik zo zou kunnen bedenken.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:40

droefje schreef:
het is ook niet mijn manier. okey dat je je paard even wat ronder / lager instelt dat doet iedereen, maar dit jeetje.

je ziet duidelijk op de eerste foto dat het paard van het achterbeen af loopt. ze rijden eigenlijk met de handrem erop. mij is geleerd ronder maar niet korter in de hals en neusje eruit. dus zeker niet kin op de borst. als dat paard met de kin op de borst getrokken wordt hoe willen ze dan in vredesnaam hun achterbeen doorgeven naar voren. Koe

ik houd het wel op de manier zoals ik het geleerd heb, van achteren naar voren en zeker niet te kort in de hals. Knipoog

Hier ben ik t volledig mee eens.
Laag en rond instellen oke, maar dan wel van achteren naar voren!
En niet op deze manier, ruk, pluk, trek en kin op de borst...
Vind die foto's eigenlijk te erg om naar te kijken!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:43

droefje schreef:
Tremona schreef:

hierbij kan ik mezelf vinden, zelf kan ik hierdoor het nageeffelijke testen en als ware als een stofzuigertje door de bak heen gaan, lekker lang in de hals mn ding doen,en dat kan ook achter de LL.. lekker loskomen om hem eventueel daarna op te pakken, wat ik hierboven ziet is voor het paard waar ik op rijd funest!..is veel te gevoelig in de mond daarvoor...

en als de persoon die er op zit een goede reden heeft om dit te doen, heb ik te weinig verstand er van om tegen te sputteren, mits die met goede redenen komt!..dit is mij iig niet zo geleerd en zal mij echt het nut van uitgelegd moeten worden..misschien iemand hier???

(maar volgens mij kwam deze discussie tot stand van Lachmar haar topic, waar werd gesteld dat Anky aan mishandeling deed om zo haar paarden te rijden??..)