1e x aandraven met jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paulanda

1e x aandraven met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 22:56

hoe kan je dat het beste aanpakken?

Longeren en zadel en hoofdstel is ze nu goed gewend en erg braaf tot nu toe,wel veel werklust.
en we hebbene r nu keer of 8 opgezeten in stap aan longeerlijn en allemaal heel braaf,iemand geeft me er voetje bij,verroert geen stap,en dan rustig rondstappen aan lijn in bak.
Ze is dus braaf maar wel erg vlugge merrie,die nog wel eens wat sneller van slag kan zijn.

Maar dan het draven,geeft degene die er op zit stemcommando?of degene aan longeerlijn?en geeft degene erop ook gelijk al enige beenhulp of alleen stem?

Ik heb het echt wel vaker gedaan ,maar dat was voornamelijk op handelsstal dus allemaal erg vlug zonder geduld,vroeg me af hoe jullie het deden.

En zetten jullie bak dan af,ik heb een 20 x 60 bak en longeren en stappen doen we gewoon in grote bak omat ze keurig bij je blijft.

vast bedankt!

M3isSi3j

Re: 1e x aandraven met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:05

De persoon die erop zit geeft samen met zn stemhulp ook de beenhulpen.. Deze zal ook belonen als die draaft en straffen als die het niet doet. De persoon die de lijn vast heeft is enkel een stok achter de deur om hem te begeleiden met sturen, eventueel van achteruit iets bij te drijven daar waar het nodig is en hem bij je te houden als die gek zou gaan doen.

Dus stemhulp en benen eraan> draven is belonen. Op je zit en stemhulpen terug nemen naar en stap en dan opnieuw beginnen. Na een tijdje steeds minder stemhulpen geven en enkel je benen eraan te doen.. zo bouw je de stemhulp af en leer je de beenhulpen aan..

Succes!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:08

Ik doe het altijd de eerste keer erop al even, het liefste los, heb eens met een jong paard in de lijn vastgezeten en sindsdien een broertje dood aan rijden aan de lijn. (daarvoor eigenlijk ook al, maar was toen nog niet eigenwijs genoeg om tegen de eigenaren in te gaan...)

Ik geef altijd zelf het commando met de stem in combinatie met een lichte beenhulp(ze kunnen er maar aan wennen Knipoog )
Ik neem ook altijd vrij vlug een kort zweepje mee, vind ik altijd wel prettig bij zo'n jong ding.
En ik zorg ook altijd dat degene die me helpt iets heeft om het paard in geval van problemen voorwaarts te houden. Heb het zelden nodig gehad, maar het kan toch wel heel fijn zijn.

Bak afzetten doe ik nooit, die van mij is iets van 24 x 48 en dat vind ik wel prima, zolang ze er maar niet uit kunnen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:15

Ben ik dan de enige die altijd dieren gehad heeft die met zoveel macht aandraven dat het echt niet verantwoord is om de 1e keer al beenhulpen te geven?

Ik laat degene die de longe vast heeft de hulpen geven, totdat het paard weet wat er gaat gebeuren en hoe dat aanvoelt ben ik slechts ballast.
Ik hou ook met mijn binnenhand even het touwtje om zijn nek vast, maar alleen bij paarden die heel extreem groot draven.

Gewoon zorgen dat je als ruiter niets hoeft te doen tot alles 'safe' aanvoelt, en dan kun je gaan sleutelen Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:37

Ik zei niet voor niets lichte been hulp missouri Knipoog scheelt natuurlijk per paard, maar bij de meeste dieren kan ik er wel meteen heel licht met het been aankomen. Voel het wel aan wanneer ik het beter bij een kleine stemhulp kan houden.
(heb nooit iemand aan de longeerlijn staan dus die kan ik niets laten doen)

Dat touwtje om de hals is bij mij ook heilig hoor, al pak ik dat lang niet altijd vast. Die dieren die heel extreem groot draven tref ik eigenlijk nooit, werk meestal met springpaarden en dat scheelt toch wel zo te horen. (kan me een jonge samber herinneren die wel heel groot en explosief ging draven, maar dat kon ik mooi opvangen ook al ging het wat onverwacht)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 00:28

Ik doe het ook zoals Missouri.
Paard kent de hulpen van de gene die hem longeert en is daar mee vertrouwd.
Als het draven dan goed gaat kan je de volgende keer de hulpen geven.
Een touwtje of beugelriem om de hals gebruik ik ook altijd, dan zit je ze in ieder geval niet in de mond.

Succes, het valt vast mee.........

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:51

Ik doe het ook zoals Missouri. De eerste paar keer doet diegene dier erop zit niks da's gewoon ballast om aan het gewicht te wennen. Diegene die longeert doet het werk en is in mijn ogen de belangrijkste persoon. Diegene op het paard moet blijvenzittenen het paard niet in de weg zitten en verder niks.

Als het paard dan een paar keer aan de lijn op los op de stem of longeerzweep netjes heeft gedraafd ga ik pas de beenhulp bij de stemhulp voegen.

Maar sommige paarden die gaan gelijk naarvoren op kuitdruk en andere die snappen er de eerste paar keer helemaal geen bal van. Het hangt ook van het paard af.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:33

Beetje vreemd.... denk je dat een paard reageert als hij kuitdruk of een beenhulp krijgt???

Je zou blij mogen wezen als het dier je laat zitten.
Hij zou het als een eventuele aanval kunnen gaan zien hè? Je weet wel, een tijger op zijn rug met de klaaien om zijn ribben...... Haha!

Als je tijdens het mak maken gaat longeren met een ruiter op de rug, dan staat alles nog steeds in teken van diegene in het midden!
De ruiter doet niets, zit zo stil mogelijk, gaat mee met de beweging en krijgt eigenlijk een soort lift!

De (stem)hulpen komen nog steeds van degene af die longeert!
Niet meer en niet minder..... Knipoog

Tenminste zo doen wij het!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:41

Kaja schreef:
Beetje vreemd.... denk je dat een paard reageert als hij kuitdruk of een beenhulp krijgt???

Hij zou het als een eventuele aanval kunnen gaan zien hè? Je weet wel, een tijger op zijn rug met de klaaien om zijn ribben...... Haha!

Als je tijdens het mak maken gaat longeren met een ruiter op de rug, dan staat alles nog steeds in teken van diegene in het midden!
De ruiter doet niets, zit zo stil mogelijk, gaat mee met de beweging en krijgt eigenlijk een soort lift!

De (stem)hulpen komen nog steeds van degene af die longeert!
Niet meer en niet minder..... Knipoog

Tenminste zo doen wij het!

jep!!! Haha!

daffydaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:35

De eerste keer draven moet aan de longe. Jij blijft rustig zitten, doet niets en probeert zo stil mogelijk te zitten (doorzitten is in het begin de beste optie). Spreek met de persoon die de longe vast heeft af dat je eerst kleine stukjes doet. Totdat het paard zich volledig ontspant (dus niet meer klemmen met de staart). Blijft ie de staart klemmen, voldoe dan met een paar kleine pasjes draf. De eerste keer zijn 2 a 3 pasjes echt voldoende. Klim er rustig af en beloon het paard goed. Het kan handig zijn met balken de bak te halveren......
Als hij zich wel ontspant probeer je steeds meer passen. De ruiter voelt meestal zelf goed aan als het goed gaat. Probeer steeds weer even te stappen. Als alles goed gaat kan je alsnog gaan lichtrijden (en probeer weer zo weinig mogelijk te bewegen).
Als dit allemaal goed gaat kan je het paard als ruiter door de manen aaien. Soms schrikken ze hier al van. Doe dit dus heeel rustig en gecontroleerd. Na jah...je zal de rest wel weten aangezien je zelf aal paarden zadelmak hebt gemaakt.
Succes...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:20

daffydaffy schreef:
(doorzitten is in het begin de beste optie)....

.....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:41

Met dat doorzitten ben ik het niet eens dat is veel te moeilijk en te zwaar omdat zo'n groen paard de ruiter nog helemaal niet draagt enmoeite zat heeft met zijn eigen balans.
Gewoon lichtrijden en wel op het goede been Haha! Haha!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:05

Ik ben het met de rest eens, maar inderdaad niet eerst gaan doorzitten! Daar belast je je paard alleen maar meer mee. Je kunt het natuurlijk het beste eerst aan de longe doen. En zelf een beetje voorover gaan zitten dat je je wat lichter maakt. Iemand bij ons op stal wilde dus ook voor het eerst gaan aangaloperen en dat lukte voor geen meter. Dus toen waren ze achter een ander galoperend paard gegaan, en zogauw hij toen aansprong heel goed belonen en dan degene voor je gelijk afwenden. Sinds dien sprong hij altijd makkelijk aan. Maar dat gaat natuurlijk heel ergens anders over.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:50

ik zou ook niet gaan doorzitten. volgens mij is het het beste om de eerste tijd lekker losjes licht te rijden.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:32

hum , de eerste keer draven gaat helemaal niet als diegene in het midden niks doet of zegt hoor ! Trouwens de hulpen moet je ze leren , als je gewoon benen gaat geven zal het niet gaan hoor ...toch niet bij een rustig paard , bij een paard die goed vooruit is zal het ook niet gaan want dan gaat die lopen en hij kent de teugelhulpen nog niet (denk ik) dus daar zal hij ook niet naar luisteren , ik denk ook dat het het best is als je gewoon meegaat met de bewegingen en dat diegene in het midden het paard onder controle houdt ....
groetjes

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:58

We zijn ook met een jong beestje bezig. Ik aan de longe, meisje erop en haar vader naast het paard. Ze kan nu vrij vlot mbv een voetje opstappen en is de laatste keer pas voor het eerst met haar volle gewicht in het zadel gaan zitten. De eerste keer dat ze licht met haar been tegen hem aankwam sprong hij naar voren. Hoe je op die manier moet gaan aandraven weet ik dus niet. Volgens mij wordt dat een springpartij. Ik denk dat degene naast het paard hem een beetje in draf praat en dat degene erop in verlichte zit gaat zitten. En de benen er nog niet aan.
We moeten geduld hebben want hij is vrij nerveus voor alle nieuwe dingen terwijl het zadel geen enkel probleem was.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 00:44

Je moet juist niet door gaan zitten.
Een paard dat net zadelmak is loopt nog helemaal niet over z'n rug en je stoort hem dan echt ontzettend in z'n rug.
Pas als je een goede aanleuning hebt en je paard loopt lekker ontspannen over de rug kun je gaan doorzitten, maar dan ben je wel altijd een paar maanden verder.
Het is niet voor niks in de proeven in de B lichtrijden en dan iedere klasse steeds iets meer doorzitten.

Ik zet zelf wel altijd de bak af op ongeveer 20 bij 20 meter.
De eerste keer draven geef ik zelf stemhulpen en een KLEIN beetje been.
Maar dan wel echt super voorzichtig en dan kijken hoe die er op reageert.
Hij moet er natuurlijk niet op vooruit schieten.
Reageert hij hier niet op dan schiet het mannetje in het midden te hulp met z'n stem en zweep erachter.
Maar ik drijf in het begin nooit zoveel, maar laat ze eerst rustig aan de druk van m'n kuiten wennen.
En dit verschilt ook per paard hoor het ene paard reageert er sneller op dan de ander.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 01:03

Kaja schreef:

Een paard reageert wel degelijk.
Dan geef jij maar is een gewone kuithulp als je voor het eerst op een paard zit.
Ik denk dat de meeste ervandoor schieten.
Maar daarom doe ik dus een lichte kuithulp met de nadruk op lichte en omdat ze dit nog niet kennen geef ik er ook stemhulp bij.
Reageert ie hier niet op dan komt het mannetje in het midden erbij.
Zo is hoe ik het doe.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:02

lachmar schreef:
Kaja schreef:

Dan geef jij maar is een gewone kuithulp als je voor het eerst op een paard zit.
Maar daarom doe ik dus een lichte kuithulp met de nadruk op lichte en omdat ze dit nog niet kennen geef ik er ook stemhulp bij.
Zo is hoe ik het doe.

Voordat je reageert zou ik het hele verhaal dan nog maar eens doornemen Knipoog !

Hij zou het als een eventuele aanval kunnen gaan zien hè? Je weet wel, een tijger op zijn rug met de klaaien om zijn ribben......

En iemand met een beetje verstand (genoeg om een jong paard aan te kunnen rijden) weet....

Bij groen paard: stem-zweep-kuit-teugel-zit.

Bij correct aangereden paard: zit-kuit-teugel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:10

Citaat:
Je moet juist niet door gaan zitten.

Doorzitten is volgens mij zelf beter als lichtrijden, mits je een goede ontspannen doorzitter bent.

Bij lichtrijden moet je steeds gaan staan en zitten...dat brengt een paard pas uit balans.

Een wegschietend paard is doorzittend beter uit te zitten als met lichtrijden.

Er wordt al genoemd dat je gewoon ballast bent...ballast hoort stil te zitten en niet te bewegen.
En van de eerste paar x verpest je heus zijn rug niet hoor.

Draven heb ik geleerd aan de longe, de eerste 2 x doet de longeer dat en vervolgens ga je hetzelf proberen met ondersteuning van de longeur.
Na een paar x snapt het paard het meestal al en kan er los gereden gaan worden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:12

doorzitten of lichtrijden hangt helemaal van het paard af vind ik zelf. Nu ben ik een diertje aan het beleren die het dood eng vindt als ik ga lichtrijden en wel lekker ontspant als ik doorzit. Dan blijf ik dus doorzitten tot het paardje wat meer te controleren is en meer gewend is aan wat er allemaal op zijn rug gebeurd. Bij een paard dat met lichtrijden gewoon ontspant ga ik in het begin niet doorzitten. Een kwestie van kijken wat bij het paard past naar mijn inzien. Het belangrijkste is voor mij dat ze ontspannen onder het gewicht van de ruiter, en dan maakt het mij niet uit of ik doorzit of lichtrijdt! Als je gewoon netjes ontspannen zit kan doorzitten heus niet zoveel kwaad.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:49

Ik ga mee met Mloui:
Het ligt aan het paard of je moet doorzitten of lichtrijden.
Ook als je bijvoorbeeld een paard hebt die absoluut niet opgooit kun je beter doorzitten omdat je ander hem juist meer tegen kan zitten omdat je jezelf op moet werken als het ware.
Maar bij de meeste kun je gewoon lichtrijden m.i. dus gewoon aandraven (het liefst als je er in stap gewoon mee kan "rijden") en dan lichtrijden.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:23

Kaja schreef:

Zo is hoe ik het doe.

Voordat je reageert zou ik het hele verhaal dan nog maar eens doornemen Knipoog !

Hij zou het als een eventuele aanval kunnen gaan zien hè? Je weet wel, een tijger op zijn rug met de klaaien om zijn ribben......

En iemand met een beetje verstand (genoeg om een jong paard aan te kunnen rijden) weet....

Bij groen paard: stem-zweep-kuit-teugel-zit.

Bij correct aangereden paard: zit-kuit-teugel.
[/quote]

Nou bij mij schieten ze altijd meer weg als ik ze de eerste keer een tikje met de zweep geef dan als ik voorzichtig m'n kuit een beetje aanleg.

En als ik het dus anders doe zou ik er geen verstand van hebben en ook geen jong paard aan kunnen rijden???
Sorry maar dat vind ik dus onzin.
Heb wel voort genoeg paarden zadelmak gemaakt om te weten hoe het moet.
Maar iedereen doet het op een andere manier, maar laat dan wel de manier van iemand anders in d'r waarde in plaats van met een omweg te zeggen dat ze er geen verstand van hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:38

De 1e keer laten we ze lekker wennen aan gewicht en wordt er alleen wat gestapt en het op en afstappen herhaalt. De 2e keer ging madame uit haar zelf al draven omdat ze het het blijkbaar saai begon te vinden. Ik maak hier wel gebruik van als ik dat aanvoel door toch licht mijn kuit aan te leggen (dus niet drijven). Alles gaat bij de eerste keer vanuit de longeur uit en wordt gelijdelijk door de ruiter overgenomen. Oftewel 1e aandrijven gaat gehaal vanuit de longeur en ik doe niks en ga elleen mee in beweging. Terug gaat op dezelfde manier. Als dat allemaal geen problemen oplevert doen we hetzelfde alleen nu leg ik mijn luit licht aan. Terug gaat hetzelfde en ga heel voorzichtig iets zwaarder liggen. 3e keer aandraven gaat geheel van mij uit. Dit gebeurt meestal in 1 longeer sessie(verschilt per paard)
De keer daarop pak ik er een zweepje bij en is de longeur er allleen om te 'sturen' mocht het mis gaan. Dan doe ik meestal STEM-KUIT en tegelijk een licht tikje. De keer daarna snappen ze het meestal wel. Daarna gaan we gaan gelijk los van de longeur.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:07

Wat jij wilt, Lachmar.... Knipoog Als jou paarden tijdens het zadelmak maken bij de ALLEREERSTE KEER aandraven goed reageren op kuitdruk, prima toch?? Succes!!

Overigens moet je me dan toch nog even vertellen waar ik zeg dat JIJ geen verstand van zaken hebt, voor zoverre je het zelf zegt te hebben, of waar ik het denkt te hebben??!!

Wat een gedoe zeg... Slapen