Nageeflijk maar dan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Nageeflijk maar dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 22:27

Ik ben nu een paar maanden bezig om mijn paard voor het been te krijgen. En daaruit dan ontspannen en nageven. Nu ben ik zo ver dat hij vanzelf na geeft. Maar hij is dan alles behalve actief. Ik kan hem een schop geven en daar reageert hij dan niet op. Dan geef ik hem een tikje ook geen reactie. Een iets hardere dan reageert hij wel. Gooit zijn hoofd omhoog en word actiever. Paar stappen later gaat hij weer uit zich zelf nageven en het tempo zakt weer gelijk.

Hoe kan ik hem duidelijk maken dat nageven goed is. Maar dat hij wel actief moet blijven.

Hoop dat jullie het snappen.

M3isSi3j

Re: Nageeflijk maar dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:59

Je paardje is kennelijk niet aan je been.. Laat dat nagevelijk en voorkom dat die zn hoofd voor zn benen legt want dat loopt die niet meer..

Gewoon heel veel overgangen rijden, schakelen, schakelen en overgangen rijden. Wees conseqent: been is lopen zoniet een schop en eventueel een tikje erbij. loopt die: belonen!

Pas als die goed aan je been is en hem kan corrigeren als die terugvalt met een minimale kuithulp ga je hem verder over zn rug rijden en sta je toe als die nagevelijk word.. Voor die tijd moet je hem naar vore rijden voordat die nagevelijk word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:55

"Vanzelf nageven" bestaat niet. Nageven = wijken voor druk, hoe licht dan ook.
Ik krijg uit je bericht het idee dat je paard wel eens in een vals krulletje zou kunnen duiken om het werk te ontlopen.

Voorwaarts en gehoorzaam is een eerste vereiste VOOR alles. Eerst dat fixen, daarna de rest.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:54

Ik denk teminste dat ie dan nageeflijk loopt. Hij word dan ook heel licht in mijn hand. Maar naar voren wil die dan niet meer. Ik rij altijd veel overgangen en voltes. En dan brengt hij zijn hoofd naar benenden. En krijg ik een krulletje. Als hij langzamer gaat drijf ik hem ook weer naar voren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:02

felicity schreef:
Ik denk teminste dat ie dan nageeflijk loopt. Hij word dan ook heel licht in mijn hand. Maar naar voren wil die dan niet meer. Ik rij altijd veel overgangen en voltes. En dan brengt hij zijn hoofd naar benenden. En krijg ik een krulletje. Als hij langzamer gaat drijf ik hem ook weer naar voren.

Dan is ie dus niet nageefelijk, maar van het bit af. Voelt wel licht maar is geen goede aanleuning.
Vergeet die voorkant even. Handen laten staan, niet te hoog, en met je been er achter aan blijven rijden. Je moet hem sneller maken, maak veel overgangen en schijnovergangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:03

Een goed nageeflijk paard volgt de hand ook naar voren. Je aanleuning is dus 'vals'.
Ik denk dat je (veel) meer gebaat bent bij goede hulp op de grond als je aan het rijden bent.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:26

Laat het hoofd even voor wat het is. Dit paard loopt niet nageeflijk.

Probeer het paard goed naar voren te rijden met simpelweg alleen kontaktteugel. Als het paard fijn aan je been naar voren is, zijn achterbenen goed onder zet en zijn rug loslaat gaat het vanzelf je hand opzoeken en krijg je dus een druk in je hand. Deze druk daar moet je dus voor gaan rijden. Het paard moet niet zijn hoofd naar beneden laten vallen, maar zijn neusje wat naar voren en het stuk achter zijn oren moet ongeveer schofthoogte zijn. Als het paard zijn neus naar zijn borst brengt, loopt het dus achter de loodlijn.

Wat ik al aangaf, als je je paard fijn aan de hulpen hebt en het paard goed los is, komt het hoofd in principe vanzelf.

Succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:16

hardi schreef:
Laat het hoofd even voor wat het is. Dit paard loopt niet nageeflijk.

Probeer het paard goed naar voren te rijden met simpelweg alleen kontaktteugel. Als het paard fijn aan je been naar voren is, zijn achterbenen goed onder zet en zijn rug loslaat gaat het vanzelf je hand opzoeken en krijg je dus een druk in je hand. Deze druk daar moet je dus voor gaan rijden. Het paard moet niet zijn hoofd naar beneden laten vallen, maar zijn neusje wat naar voren en het stuk achter zijn oren moet ongeveer schofthoogte zijn. Als het paard zijn neus naar zijn borst brengt, loopt het dus achter de loodlijn.

Wat ik al aangaf, als je je paard fijn aan de hulpen hebt en het paard goed los is, komt het hoofd in principe vanzelf.

Succes

yep helemaal mee eens.

paard loopt gewoon van het achterbeen af.
dus eerst lekker naar voren en juist proberen die druk te krijgen in je handen. dan komt het hoofd inderdaad vanzelf.