Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar alsnog denk ik dat er toch al wat bereikt is in een half jaar maar je kunt niet alles willen, ik denk dat je dit probleem met geduld en oefening kan oplossen. Een paard dat fysiek last heeft zal zich heviger verzetten denk ik. Bombarie schreef:Hmm een chiropractor voor mensen is zoiets als een bottenkraker, stel dat er een wervel scheef zit wordt die als het ware met geweld weer in het gareel geduwd. Een fysio daarentegen behandelt spieren, dat is idd lekker ontspannen en niet verkeerd. Ik zou wel langer nadenken voordat ik mijn paard zou laten krakenMaar alsnog denk ik dat er toch al wat bereikt is in een half jaar maar je kunt niet alles willen, ik denk dat je dit probleem met geduld en oefening kan oplossen. Een paard dat fysiek last heeft zal zich heviger verzetten denk ik.
maykie schreef:Het is inderdaad verstandig eerst maar eens uit te zoeken of het probleem bij het paard of bij jezelf vandaan komt. Want als toch later blijkt dat jij het probleem bent, is je paardje voor niks geholpen door een chiropractor of wie dan ook, binnen de kortste keren heeft hij dan weer last omdat hij dan niet het probleem blijkt te zijn maar jijzelf.
Succes
Bets schreef:Je moet eens goed naar beenzetting kijken als je aan longeren bent, je krijgt dan veel informatie van. Zoals jij het uitlegt, lijkt erop dat ze op linkervolte de volte verkleind, dus naar binnen valt, dat wil zeggen dat ze in draf dus niet de buitenbenen op de volte lijn lopen. Maar je moet eens goed kijken wat binnenachterbeen doen en de buitenbenen op volte. Als je dat goed kan omschrijven dan ben je al een heel eind.
Je paard kan dus zoals je zegt wel rechtsgebogen zijn inderdaad want veel dingen komen overeen, alleen het kan soms wijzigen doordat de ruiter het paard toch verkeerd belast via gewichtshulpen.
Wat je dus inderdaad kunt doen als je paard daadwerkelijk rechtsgebogen is. Op binnenhoefslag op rechterhand in een zodanige contrastelling zetten en goed op je rechterbeugel leunen (want als goed is, zit je links wat lager met je beugel t.o.v. rechterbeugel) om korte spier op te rekken, tot je paard los gaat laten/nageefelijk word op je buitenteugel. Vervolgens ga je op rechtervolte en door middel van contrastelling de volte verkleinen, dus meer contrastelling moeten gaan vragen, zodat gewicht van paard verder naar binnen komt en dus wat makkelijker de volte gaat verkleinen. Linksom moet je opletten dat je paard dus niet te laag gaat lopen, want op de kant waar ze op vallen, moet je meer je paard bovenin houden, tot paard goed recht is en op 2 teugels gelijkmatig is en kan ontspannen. Eerder moet je paard niet lager instellen. Ook wat tempowisselingen rijden, korte stukjes scheelt om paard rechter te krijgen. En goed zelf in balans zitten, het is niet alleen de balans zoeken van paard (zowel horizontaal als verticaal balans zoeken) maar ook ruiter moet in balans zitten.
Een teken dat we er meer mee moeten oefenen. Hoe voorkom je dan dat ze over de schouder naar binnen valt bij het verkleinen, of mag dat hier juist wel? Ik merk dat ze dan liever rechtuit wil omdat die spieren aan de rechterkant nog kort zijn. Hoeveel stelling vraag je, oog en neusgat of meer?Agnes75 schreef:Voltes openen en sluiten oefenen we nu met "gewone" stelling. Heb in de les een keertje contrastelling op de volte gevraagd, maar daar was ze het nog niet zo mee eensEen teken dat we er meer mee moeten oefenen. Hoe voorkom je dan dat ze over de schouder naar binnen valt bij het verkleinen, of mag dat hier juist wel? Ik merk dat ze dan liever rechtuit wil omdat die spieren aan de rechterkant nog kort zijn. Hoeveel stelling vraag je, oog en neusgat of meer?
Ik stel haar niet bewust laag in op links, rijd wel los met wat langere teugel. Daarna pak ik haar op, maar ze heeft duidelijk meer moeite met de ontspanning en aanleuning op links. Hoe hoog bovenin moet ik haar dan houden op links? Als ik haar wat langer laat, probeert ze te gaan hangen (sinds we een dubbelgebroken bit hebben, lukt haar dat niet meer).
... Het gekke is ook dat ik niet voel dat er ongelijke druk op de teugels staat op de linkerhand, betekent dit dan ook dat ze niet scheef is?