Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
klomp schreef:als een paard vasthoud moet je ten eerste altijd loslaten, want dit win je toch niet. verder vind ik dat als je net een maandje bezig bent dat je niet gelijk moet gaan springen, zeker niet als je de basis er nog niet eens goed in hebt zitten. been=voorwaarts!! begin maar eerst lekker met de basis en verder niks...probeer zoveel mogelijk op je buitenteugel te sturen in combinatie van zit en beenhulp. veel overgangen rijden en veel figuren om je paard goed soepel te maken. dus denk eerst aan de basis en ga dan pas verder met andere dingen...het beestje is pas 3...hou daar rekening mee

radje schreef:hoe kan een paard het bit vast pakken?
daffydaffy schreef:
mijn ervaringen met jonge paarden is dat het absoluut geen kwaad kan om, zelfs na een maandje, al te beginnen met springen!! De kunst zit hem wel bij de ruiter. Een paard heeft enkel vertrouwen nodig. Vertrouw jij hem, vertrouwd hij jou.Hetzelfde probleem, bit vastpakken, heb ik ook gehad. Wat gebeurt is dat hij het bit vastpakt op het moment dat jij hem te veel in de mond zit. Probeer daarom altijd met je benen te sturen. Meestal doen ze dit als ze vlak voor de sprong uit een bocht op de hindernis afgestuurd worden. Jij drukt met je benen hem naar de sprong, houdt 2 teugels evenveel, zeer lichte druk, en je moet hem er echt over drukken. Het zal niet gelijk gaan...maar als hij doorheeft dat hij nix wint met het vastpakken van het bit, dan zal hij zich spoedig overgeven. Let wel....rij met je benen!!! Gebruik geen hulpmiddelen (al een 'happy mouth bitje oid wel goed wil helpen in deze situatie).
Heel veel succes, het gaat je lukken!!!
Hermesdeux schreef:Elmiran, volgens mij was jij de TS met het topic over een 3 of 4 jarige Gribaldi merrie op HAW waar zo'n discussie over was. (correct me if i'm wrong).
Ik heb toen nog verder niets gezegd dacht ik, terwijl ik het totaal plaatje zeker geen goede basis vindt, dus ik snap niet dat je uberhaupt aan springen gaat denken. Ik denk dat het allemaal wat te snel en te onduidelijk gaat voor je paard. Er is toendertijd al aangereden om je paard eens wat rustiger en fatsoenlijker aan te laten rijden, waarom ga je dan toch zo verder? Je hebt verdorie een super paard onder je kont, doe er dan wat mee!
Sorry dat ik even wat harder reageer, maar dit soort problemen waren te verwachten hoor...
ga nu trouwens niet meer springen wil eerst nog verder komen met dressuur. Zal binnekort wel ff een fotograaf regelen en dan zul je zien dat het nu veeeel beter gaat, anders was ik echt niet gaan springen. XoNo schreef:Als je je paard nageeflijk hebt in de draf en hij pakt dan het bit vast, probeer hem eerst rustig weer los te werken (combinatie hand en veel been), reageert hij niet, zet hem dan op een klein cirkeltje (rustig!) tot hij het bit weer loslaat en vervolgens ga je het weer proberen.