"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:38

Vooraf aan dit onderwerp, wil ik met klem benadrukken dat dit een onderwerp is om eens over na te denken. Het is dus geen kwestie van wie heeft gelijk of iets dergelijks. Het is daarom ook zeker niet de bedoeling om elkaar aan te vallen of te "veroordelen". Denk er gewoon eens over na en houdt het gezellig! Of je het eens bent of oneens is niet zo belangrijk.

Het gaat om het volgende:

"Is paardensport eigenlijk wel sport?"

Toelichting:

Voor sport geldt dat het gezond is voor lichaam en geest. Sport geeft ontspanning en neemt stress weg. Bovendien is het gezond en naarmate je sport komt een lichaam in conditie. Dat wordt sterker en krachtiger zodat er minder kans is op blessures en problemen.

In de paardensport zijn er op het moment erg veel problemen. Problemen die vaak de titel 'vaag' krijgen. Dierenartsen kunnen de problemen vaak niet aanwijsbaar plaatsen en hebben daarom ook geen gericht alternatief. Ook zijn er veel paarden met de zogenaamde gedrags problemen die voor een ruiter uitermate vervelend kunnen zijn.
Merkwaardig is dat deze problemen in verhouding minder voorkomen bij de zogenaamde recreatieruiters.

Uiteraard heeft iedereen het beste met zijn of haar paard voor (niemand zit te wachten op problemen of extra kosten, en in deze tijd zeker niet)

Een paard loopt, net als een mens, het beste als het in evenwicht is. De zogenaamde balans, wat betekent dat de belasting op alle delen van het lichaam even groot is. Dan is de kans op blessures en problemen ook het kleinste. Wij mensen vinden paardrijden geweldig (en dat is het natuurlijk ook!) De paarden krijgen met ons erop een andere balans. Het is dus van belang om het paard jou te leren dragen. Dat is niet raar of overbodig zoals zoveel mensen denken, want voor mensen is daar zelfs een speciale therapie voor, de Mensendieck therapie.

Terwijl mensen goed kunnen denken en bewust kunnen voelen en interpreteren en paarden niet. Daar zit dus ook het knelpunt, de oorzaak van veel van de hedendaagse problemen. Wat gebeurt dan….door de belasting van de rug van het paard, zal het paard intuïtief geneigd zijn om zijn of haar rug weg te drukken. In theorie zit je dan (even sterk overdreven) in de rug van het paard in plaats van erop. De rug is dan wel rond maar naar beneden toe, een holle rug Een rug is het sterkste als hij in balans is, dus een ronde rug naar boven toe, een bolle rug. Op het moment dat de rug goed in balans is, beschermen de pezen en de banden de wervelkolom van het paard. Overal in het lichaam gebeurt dat. Wanneer een paard niet heeft leren dragen zal het proberen om zich toch in balans te gaan voelen en daar ontstaat dan het begin van veel problemen en blessures.

De paarden worden onzeker omdat ze het idee hebben dat ze gaan vallen.Vaak zie je dan dat paarden willen vluchten en zenuwachtig willen rennen. Overigens moet dit niet verward worden met voorwaarts zijn of gaan. Het duidelijke verschil is namelijk dat er geen sprake is van impuls (de kracht van de afdruk) Een ander paard weigert of staakt. Maar er zijn ook paarden die gedwongen worden zonder dat de ruiter in de gaten heeft wat er eigenlijk aan de hand is. Het paard krijgt stress en bouwt spanning op bovendien verliest het vertrouwen in de ruiter. Hier is dus sprake van een communicatie probleem. Niet bewust maar door onwetendheid. Veel paarden met dit vervelende gedrag kunnen dus heel eenvoudig geholpen worden door ze te leren dragen.

Door deze onwetendheid gebeurt er in de sport dus meer dan eigenlijk wordt aangenomen. Iedereen wil graag vooruit. Dit gaat vaak gepaard met dwang. Dat met dwang moet gebeuren is aan de ene kant logisch aan de andere kant niet. De logische kant is dat het paard tegen zijn gevoel in dingen moet doen ( als vergelijking kan je denken aan een mens met een zak aardappels op zijn rug die veel te ver naar voren is gebogen en dus ook sneller gaat en pijn heeft omdat die zak niet goed ligt) dus tegenwerkt om die dingen te gaan doen. Niet omdat het paard geen zin heeft, zoals vaak als argument wordt aangedragen, maar omdat het eigenlijk niet kan. Nu komen we bij de niet logische kant. Het in niet logisch om met je paard te moeten vechten bovendien zijn stress en negatieve spanning juist 2 dingen die wij alles behalve nodig hebben in de sport. Het is daarom niet logisch om op deze manier dat af te dwingen van je paard.

Goed, er lijkt geen andere weg……toch wel! Als je paard namelijk kan dragen heb je deze problemen allemaal niet. Sterker nog je paard zal veel gehoorzamer lijken omdat het dier graag met je wil samenwerken. Door de balans die dan ontstaat, kan je ook het uiterste uit je paard halen omdat het paard niet voortdurend zijn of haar balans hoeft te compenseren. Het paard zal dus ook meer geconcentreerd zijn. Ook de bewegingen zullen krachtiger en vloeiender zijn omdat er geen kracht verloren gaat in compenseren van de balans. Het paard kan dus werken vanuit ontspanning naar inspanning. Oefeningen kunnen met meer gemak nog correcter worden uitgevoerd. Door die balans heb je ook standaard schwung en tact in de bewegingen en is de impuls eenvoudiger op te wekken. De paarden hebben nog meer uitstraling en tonen nog meer.

Eenvoudige problemen als hangen op het bit, tact verlies in de wendingen, uit willen breken op voltes, overspringen in galop, naar binnen vallen of naar buiten vallen, problemen in de overgangen, wegspringen, rennerig zijn, bokken etc. verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon! Door onwetendheid van de mens maken we het dus volkomen onbewust erg moeilijk voor een paard. Misschien kan je zelfs wel spreken van een verkapte vorm van mishandeling want er is niets erger dan gedwongen worden en al helemaal als het tegen je natuurlijke gevoel (evenwicht mechanisme) indruist. Het is dus meer dan de moeite waard om eens na te denken over de problemen of dingen die niet soepel gaan, die jij bent tegengekomen met je paard. Niet alleen in het belang van het paard (welzijn), in het belang van de combinatie (prestatie ook voor recreatie ruiters) en in het belang van jezelf ( ontspanning en financieel)

frieske

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:46

een hele goede vraag!!
je komt er zelf wel van in conditie en het paard ook maar verder?!!!
als ik zie hoe sommige ruiters met hun paarden omgaan?!!ajaj
zie je een z ruiter die denkt dat ze echt wel mooi kan rijden gewoon liggen te plukken en te zagen en te hobbelen in de zadel..nee dat kan ik niet ontspannen voor een paard vinden en vooral niet anti stress!!
maar ja wie ben ik?1
gr esther
ben benieuwd naar andere reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:52

Citaat:
Ook zijn er veel paarden met de zogenaamde gedrags problemen die voor een ruiter uitermate vervelend kunnen zijn.
Merkwaardig is dat deze problemen in verhouding minder voorkomen bij de zogenaamde recreatieruiters

Niet mee eens
Je ziet het idd veel bij de wannabee 1e plaats wedstrijdruiters.
Ja dat gaat mis

maar bij gewone wedstrijdruiters, die of een paard hebben die het makkelijk aankan
Of de groep die gewoon wel zien of ze deze keer een puntje halen of niet.

Zie je het niet meer dan bij de recreatie ruiters.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:08

Paardrijden is een sport en een kunst. Ik denk dat daar alles wel mee gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:15

Ik vind de paardensport zeker een sport. Ik houd het voor het gemak even bij de dressuur te houden (die tevens meteen de basis is voor alle takken van sport). In mijn ogen is het doel van de dressuur: Het mooier en sterker maken van het paard, door op de juiste wijze, de juiste spieren op te bouwen. Dit bereik je door te trainen. Verder houdt je je bezig met het opbouwen van conditie, want hoe beter de conditie van het paard, hoe meer werk hij aankan en verantwoord is. Conclusie: dit lijkt me een typisch geval van 'sporten'.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:50

Maar volgens TS is de oplossing: het paard leren dragen. Maar hoe leer je dit aan je paard dan?
Overigens vind ik paardrijden echt wel een sport, waarbij je meer gevoel moet hebben dan bij andere sporten, je moet je ook kunnen inleven.
Daarnaast werken ik en het paard zich in het zweet.
Dus mijn conclusie is: het is zowel een denk- als een doe sport!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:07

dorientjuh schreef:
Maar volgens TS is de oplossing: het paard leren dragen. Maar hoe leer je dit aan je paard dan?

TS heeft hiervoor een revolutionaire methode ontwikkeld die zo logisch is als wiskunde, alleen kan ze hem niet zo goed uitleggen en al helemaal niet op papier Nagelbijten / Gniffelen

sorry, dit was een inkopper...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:11

Had het niet beter kunnen schrijven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:14

Zep schreef:
TS heeft hiervoor een revolutionaire methode ontwikkeld die zo logisch is als wiskunde, alleen kan ze hem niet zo goed uitleggen en al helemaal niet op papier Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht dat de uitleg nu eindelijk zou komen, maar helaas...........

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:18

Ik vind paardrijden wel degelijk een sport, maar ik vind wel dat je een goed stuk hebt geschreven. Aleen hoe je een paard kunt leren dragen dat snap ik niet helemaal. Om nu gelijk van verkapte mishandeling te spreken vind ik een beetje overdreven. Mensen weten het vaak gewoon niet, en dan val je ze )ook al benadruk je heel duidelijk dat je dat niet wil) toch aan. Vat dit niet op als kritiek, maar probeer iets duidelijker te zijn en woorden als mishandeling niet zomaar te gebruiken.

Liefs,

Milou

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:34

even heel erg ontopic waarschijnlijk, wil me er ook eigenlijk niet mee bemoeien, doe het toch !
Maar kan dat nou nooit eens ophouden dat gezemel over de t.s.

Ik snap jullie heel goed (ben het ook wel met jullie eens), maar laat het nu eens een keer.
Je zult er waarschijnlijk toch geen antwoord op krijgen, nu niet, nooit niet.
Maar laat het dan gewoon en sla dit topic over !

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:42

mijn instructrice zei altijd: paardrijden is zeker een sport.... anders zou het nooit aan de olympische spelen mee mogen doen...
en zoals eerder gezegd... paardrijden is kunst...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:41

Het zou fijn zijn als deze discussie gewoon ontopic zou kunnen blijven en als er gewoon op de tekst ingegaan zou kunnen worden.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:05

Het heeft imo minder met 'sport' versus 'recreatie' te maken en meer met kennis en doel. Als de mens het (leer)proces en het paard bovenaan plaatst, dan is de kans groot dat de minst schadelijke weg naar Rome gevonden wordt. Het is alleen zo lastig voor het wezen mens om zijn egoistische motieven en starre leerhouding te onderkennen.

En verder is het een kwestie van smaak wellicht? Vooropgesteld dat er in beide situaties correct en paardwijs wordt gereden (gedanst), dan geniet ik persoonlijk toch meer van een geimproviseerde passionele zweterige tango dan van een houterig technisch in percentages uitgemeten zweterig optreden.

Ik geloof (nog) niet dat paarden in de recreatieve sfeer minder problemen hebben van hun ruiter dan in de sport. Als je de genoemde zak aardappels op een westernzadel zet of in een roze setje hijst, is het even schadelijk als onder een zwart hoedje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:20

dorientjuh schreef:

Dat leren dragen is naar mijn idee gewoon 1 van de doelen van de dressuur. Dit leer je een paard aan door hem op 'een' juiste manier te trainen. Ik geloof niet dat er 1 manier is, die DE manier is, maar dat er meerdere goed begaanbare wegen naar Rome leiden.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:41

bij dit laatste sluit ik me volledig aan! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:19

Zep schreef:
dorientjuh schreef:

sorry, dit was een inkopper...

Ik ben een van de weinige uitverkorenen die deze methode heeft mogen aanschouwen Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:17

Paardensport is een sport. Een teamsport wel te verstaan.

Zonder paard is de ruiter geen ruiter maar zonder ruiter is het paard no0g steeds een paard.
Daarmee bedoel ik dat je geen paardensport kunt beoefenen zonder paard ( of pony). Dus het paard vormt een hele zoniet de belangrijkste schakel en die moet je dus dankbaar zijn voor dat hij je op zijn rug dult. Behandel het dier met respect. Je mag/moet er wel voor zorgen dat je het Alphadier bent en blijft in verband met de veiligheid van jou, je partner en de omgeving natuurlijk.

In het rijden moet je dan ook proberen met het paard te werken en niet tegen. Dus niet een paard in een verschrikkelijk onnatuurlijke houding dwingen omdat iedereen het doet.
In het eerste begin loopt het paard 3/5 op de voorhand en 2/5 op de achterhand. Buig dat om naar 2/5 voor en 3/5 achter leer het paard het gewicht over te nemen op achter door gerichte training.

Beschouw het paard als je vriend, je partner waar je best de leiding over mag nemen sterker nog je moet maar beschauw het niet als minderwaardig, een ding of zomaar een beest. Behandel je partner met respect en je zult beloond worden.
Zo ook met het rijden sta toe dat de beweging afgemaakt wordt, ddwing hem niet in onnatuurlijke houdingen en beschadig hem niet. Straf hem niet belachelijk zwaar af, zwaarder dan in de natuur gebeuren zou.

Ja paardensport is een sport, maar niet iedereeen verstaat de sport. Maar goed niet iedereen is in staat de medemens met respect te behandelen dan kun je bijna ook niet verwachten dat ze dat bij het paard wel kunnen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:23

Bij ons in de buurt is een "zuivere recreatie stal", in de zin dat de echte die hard's daar lopen (de paarden) en rijden (de ruiters). Een aantal van deze paarden doet pijn aan je ogen, die zijn van mensen die ontzettend veel van hun paard houden, en daar geen afscheid van kunnen nemen. Ook hebben ze zo weinig verstand van paarden dat ze de problemen niet zien en er trots op zijn dat de dierenarts daar nooit nodig is. Wel mensen met paarden maar geen paardenmensen, dit om aan te geven dat het alternatief recreatie ook verkeerd kan gaan.

Ik denk verder dat paardensport wel een sport is, maar dan een met extra verantwording voor de ruiter. De sport kant krijgt vooral vorm in de manier van training en opbouw van de oefeningen naar het eind doel: goed paardrijden (wedstijden zijn wat mij betreft maar een afgeleide om het nivo te toetsen). Als dat paardrijden echt goed gaat is het een Kunst (met hoofdletter), als het slecht gaat is het ... slecht.
Er zijn weinig andere sporten waar op een betrekkelijk laag wedstrijdnivo al zo veel uren per week moeten worden gemaakt (met een eigen paard). Het is dan eigenlijk meer een way of life.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:22

Hele goede vraag.
Ik heb even geen zin meer om een heel verhaal te tikken, dus even een korte post.

Ik vind paardrijden zeker een sport. Mits deze op de goede manier beoefend wordt. Maar geldt dit niet voor alle sporten? als je bijvoorbeeld bij een bepaalde sport geen goede "sporthouding" hebt kun je ook allerlei klachten krijgen. Dus met andere woorden: deze vraag geldt volgens mij voor alle sporten. Daarom vind ik paardrijden ook een sport. Als dit goed gebeurd ben je wel degelijk met jouw en het paard zijn conditie bezig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:29

Kafue heeft het heel mooi verwoord en mij een hoop typewerk bespaart Haha!

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:15

inderdaad, Paardrijden is een sport en een kunst. daar ben ik het helemaal mee eens..

het is zeker een sport vind ik..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:37

Kunst is het zeker. Natuurlijk is het ook sport in de zin van actief bezig zijn. Maar de essentie van deze vraag ligt dieper. Misschien had ik de vraag beter moeten stellen:

Voldoet de manier waarop wij paardensport bedrijven wel aan het doel wat de sport voor ogen heeft? Dus gezonder en sterker worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:43

Nu ik de laatste tijd niet meer actief rij, zijn er verschillende kilo'tjes aangekomen.
Dus lijkt me paardrijden dan aktiever dan je denkt Lachen
Verder merk ik dat paardrijden mijn rug soepeler houd.

En geestelijk is het voor mij een hele belangrijke iets.
Dus denk daarom dat het wel gezond is Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:47

Ja, dat geldt voor mij ook RK! Ik merk het vooral aan mijn knieen.

Maar in het geval van het topic doel ik meer op het paard en niet zozeer op de ruiter. Al zijn ze nauw met elkaar verbonden op allerlei gebied.