Hoe mijn paard terugrijden in galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Hoe mijn paard terugrijden in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:54

Galop is mijn paards (tinker) moeilijkste gang, hij gallopeert vrij snel en als ik hem probeer terug te rijden (overgangen maken om hem iets te verzamelen valt hij er uit) dan moet ik hem weer helemaal terugrijden naar een rustige draf om opnieuw aan te galloperen. Wat kan toch de reden zijn, met zijn evenwicht is niet veel mis, voltes vanaf 15 meter gaan prima, simpele wissels gaan ook goed, alleen dat tempo!! hij gaat nu goed in evenwicht en ik vind het tijd om wat verzamelende oefeningetjes ook in galop te gaan doen, heeft iemand tips? Met de andere gangen gaat het wel erg goed, stapvoets terugrijden in draf en weer wegrijden enz.. in draf kon ik hem gewoon terugrijden met mijn zit, hij geeft mooi na en is ontspannen, in de galop valt hij er dan dus uit.

M3isSi3j

Re: Hoe mijn paard terugrijden in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:17

Voor een goeie galop is naast everwicht kracht vanuit zn achterhand heel belangrijk.

goeie oefeningen om je galop te verbeteren zijn:

balkjes lopen (in stap en draf)
kleine sprongetjes maken
bergjes rijden
mul zand rijden (kijk hier meer uit ivm de pezen)
heel veel overgangen rijden
longeren met pessoa
Voor de kar

En wat je daar naast moet doen is heeeel vaak aan laten springen in galop. Hier door zal zn achterhand sterker worden en zn everwicht verbeteren. Daarbij moet je niet te lange stukken galoperen maar terug nemen voordat die hard gaat! De eerste keren zal je hem na enkel passen al in draf moeten zetten en hoe vaker je het doet hoe langer die het volhoudt normaal te galoperen zonder te race. Zet je paardje in het begin aan in de eerste hoek van de korte zijde, door de buiging zal die meer moeten verzamelen en over zn rug moeten komen en daarnaast heb je in de 2de weniding van die zelfde korte zijde de mogelijkheid hem goed terug te rijden..

Succes

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:45

thnx!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:47

Bombarie schreef:
Galop is mijn paards (tinker) moeilijkste gang, hij gallopeert vrij snel en als ik hem probeer terug te rijden (overgangen maken om hem iets te verzamelen valt hij er uit) dan moet ik hem weer helemaal terugrijden naar een rustige draf om opnieuw aan te galloperen.

Je mag hem ook wel een keer direckt weer in de galop zetten.Mijn instuctrice ziet liever dat mijn pony een keer uit de galop valt als hij maar terug komt en niet gewoon door galoppeerd.En dan zet ik hem vaak direct weer in de galop je bent aan het trainen dus gaat niet alles direct goed.Verder zijn de tips van M3isSi3j heel goed.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:06

Ja maar vanuit een rustige draf gallopeert hij rustig aan, als hij uit de gelop valt, valt hij in een snelle draf, als ik hem dan meteen weer aangelloppeer gaat hij zo hard, dan lijkt hij wel paniekerig te worden. Maar heb het nog niet zo vaak gedaan op die manier dus valt te proberen thnx!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:22

Ja het is gewicht meer op achterhand brengen, want alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen. Dat is een algehele uitspraak van Klimke en het klopt. Als paard meer gewicht op voorhand plaatst en niet volledig rechtgericht is, zal deze niet gaan verzamelen. Misschien heb je wat aan de links die in mijn onderschrift staan vermeld. Succes ermee.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:40

M3isSi3j schreef:
Voor een goeie galop is naast everwicht kracht vanuit zn achterhand heel belangrijk.

goeie oefeningen om je galop te verbeteren zijn:

balkjes lopen (in stap en draf)
kleine sprongetjes maken
bergjes rijden
mul zand rijden (kijk hier meer uit ivm de pezen)
heel veel overgangen rijden
longeren met pessoa
Voor de kar

En wat je daar naast moet doen is heeeel vaak aan laten springen in galop. Hier door zal zn achterhand sterker worden en zn everwicht verbeteren. Daarbij moet je niet te lange stukken galoperen maar terug nemen voordat die hard gaat! De eerste keren zal je hem na enkel passen al in draf moeten zetten en hoe vaker je het doet hoe langer die het volhoudt normaal te galoperen zonder te race. Zet je paardje in het begin aan in de eerste hoek van de korte zijde, door de buiging zal die meer moeten verzamelen en over zn rug moeten komen en daarnaast heb je in de 2de weniding van die zelfde korte zijde de mogelijkheid hem goed terug te rijden..

Succes

helmaal mee eens. denk ook inderdad dat dit een questie van kracht is.
veel overgangen rijden en dan komt het helemaal goed. juist even lekker naar voren laten galoperen en niet terug rijden. hij moet eerst goed op het achterbeen komen en zijn sprong afmaken, zodra dit dik voor elkaar is dan pas iets terug zetten (op je zit)

succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:19

Bombarie schreef:
Ja maar vanuit een rustige draf gallopeert hij rustig aan, als hij uit de gelop valt, valt hij in een snelle draf, als ik hem dan meteen weer aangelloppeer gaat hij zo hard, dan lijkt hij wel paniekerig te worden. Maar heb het nog niet zo vaak gedaan op die manier dus valt te proberen thnx!

dan zet je hem terug in stap en gelijk vanuit stap weer aanzetten in de galop.. zo kan die niet hard en moet die gelijk weer aanspringen. Ook is dit goed voor de verzameling en kracht van uit de achterhand.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:48

ohw dat is ook wel een goeie, vanuit stap doen wel ook weleens maar als ik het zo hoor laat ik hem gewoon te veel doorgalloperen, kleine stukjes dus Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:54

Hij mag best wel het stuk dat ej galopeerd ff goed door galopperen.. als je weet dat je hem vervolgens op je zit en eventueel een minimale teugelhulp (halve ophouding) en je stem gewoon moeiteloos terug krijgt. Zolang dit niet zo is zou ik daar mee uit kijken omdat je het dan enkel maar onduidelijk voor hem maakt.

Stap-galop is een hele goeie oefening voor je paardje. Zo word die sterk van achter en komt die goed aan je hulpen. Ook zal een paardj makkelijker verzamelen als die vanuit stap aanspringt dan vanuit draf (omdat ze daar idd snel genijgd zijn op de voorhand te vallen en te versnellen voor ze aanspringne). Als die verzamelder is in galop zal die ook makkelijker terug te rijden zijn en ook makkelijker een goed tempo vasthouden.

succes

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:17

Ik heb eergister en vandaag geoefend, het gaat al iets beter!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:20

oww mooi zo!! Oefening baart kunst.. dus gewoon volhouden en genieten van de resultaten van je werk!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:38

Ik probeerde de verzamelde galop altijd met een zware zit en dan goed been der bij zodat die wel door bleef galoperen en halve ophoudingen maken om hem eventueel wat langzamer te laten lopen, maar bij mij was het een kwestie van zwaar zitten en been er bij!