hoe nou drijven/ beenhulp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nolita

hoe nou drijven/ beenhulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:16

Oké, ik ben schocked! Na jaren en jaren te hebben gehoord dat je constant moet aandrijven (rechterbeen naar voren linkerkant drijven, linkerbeen naar voren rechterbeen drijven) heb ik nu een andere instructrice. Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst les gehad van haar en zij zegt, je drijft alleen als het nodig is (als je tempo wilt versnellen) of als je een wending in wil gaan. Ik ben het dus nu echt helemaal kwijt, wat is nu de juiste manier? Koe

Anoniem

Re: hoe nou drijven/ beenhulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:18

Dat laatste is de juiste manier

Het paard moet leren dat hij in dat tempo blijft, zonder dat je steeds moet drijven.
Anders moet je erg raar gaan doen wil je later dingen als bijv travers enz doen.

Verder heb je bij de eerste manier de kans dat je paard dood op het been word, dus steeds minder gaat reageren.

Fijn voor je dat je nu een nieuwe instructrice hebt, veel rijplezier bij haar Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:23

ja idd dat laatste klopt...

tijdens het rijden been lang en stil... als het tempo verminderd beenhulp geven...

als je constant blijft drijven worden ze lui is mijn ervaring van paardjes die ik heb gereden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:26

Als het paard in het tempo loopt waar jij hem hebben moet doet je niets. Pas op het moment dat je iets anders wilt, geef je een aanwijzing.

Constant aandrijven stompt af. Dan reageren ze helemaal niet meer als ze een echte aanwijzing krijgen, of moet je de echte aanwijzing harder geven dan nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:48

't Zal best even wennen voor je zijn als je gewend was om tactmatig te drijven, maar je zal zien dat het veel prettiger werkt zoals je nieuwe instructrice zegt. Veel plezier!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:52

Dan een vraagje van mij die hierop aansluit... Als het paard gewend is aan been om het tempo te onderhouden of toch terugzakt in tempo, als je geen been geeft, hoe lossen jullie dat dan op? Been bij geven om toch weer terug op het tempo te komen, bijtikken met de zweep, of iets anders?
Lijkt me dat het heel moeilijk is om dat eruit te krijgen door steeds weer met been bij te drijven tot het gewenste tempo... Mijn vorige bijrijdpaard had namelijk dit probleem behoorlijk, die viel iedere keer terug, dan dreef je hem naar voren, maar doordat je hem steeds weer naar voren moest blijven rijden, stompte hij af voor het been... (overigens had zweep niet heel veel effect bij he,)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:56

Als je steeds op het juiste moment (dus meteen als hij terugvalt) corrigeert met been en/of spoor/zweepje, en OOK meteen stopt als daar de gewenste reactie op komt (en daar ontbreekt het ruiters vaak aan), dan valt dat kwartje over het algemeen heel snel.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:37

Sonja schreef:
Als je steeds op het juiste moment (dus meteen als hij terugvalt) corrigeert met been en/of spoor/zweepje, en OOK meteen stopt als daar de gewenste reactie op komt (en daar ontbreekt het ruiters vaak aan), dan valt dat kwartje over het algemeen heel snel.

Inderdaad!!

Ik ben nu ook met een pony bezig die nog geen kaas had gegeten van dressuur. Het had nog problemen met zijn evenwicht endergelijke. Ik ging ook gelijk leren been=weg en moet weg blijven zeg maar Clown . Het ging vrij snel en nu hoef ik maar 1 keer been te geven en hij blijft in het zelfde tempo. Valt hij terug, dan gebruik ik mijn stem en een beenhulp, reageert hij niet direct dan gelijk een tikje bij! En op dat tikje wil ik dan ook een duidelijke reactie!

Veel succes bij je nieuwe instructrice!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:41

Sonja schreef:

Juist! Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:06

Je moet jezelf idd niet onnodig vermoeien met drijven natuurlijk.
Het voorbeeld van het schaatsen, je zet af en glijd als de gang eruit gaat dan zet je weer af. Het been ligt wakend aan maar iedere pas drijven zou je onnodig vermoeien en je paard afstompen. Stel dat je er 10 op een dag moet rijden.

De hulp geef je vanuit been ht drukt aan, daarna ligt die wakend, het is voldoende om je hak uit te drukken de lichte spanning op de kuitspier os voldoende voor het paard.
Het been ligt dus altijd aan en niet los/vast zoals je vaak ziet.

Het paard leert het snel genoeg hoor, en idd in het beging conseqeunt iest harder doordrijven is voldoende hij leert het vanzelf dt als hij terug valt hij direct een hard been van je krijgt,

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:47

Het is inderdaad best wennen =) ik moet op de manege constant drijven maar op mijn prive-les alleen om het tempo te versnellen.. en het laatste is Veel fijner! ook voor de pony, die alleen dan kuiten in zn buik krijgt als het Echt nodig is =)... veel suc6!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:16

Maar hoe rijd je je paard dan nageeflijk? Alleen op lichte kuitdruk zoals Kafue omschrijft? Dat moet haast wel, anders hinder je je paard teveel?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:34

Sonja schreef:

Helemaal waar! Zo maak je ze scherper. Als je steeds been geeft raken er aan gewend en gaan ze er aan "plakken", maw dan wachten ze bij elke stap op jouw hulp. Een paard moet leren op eigen benen te lopen en vervolgens acuut te reageren als je gasgeeft of remt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:35

Oh ja, vergeet niet dat gasgeven en remmen tegelijk niet gaat, dus iets de handrem los voor je gasgeeft. Geef je paard in de omschakelfase de mogelijkheid om naar voren te kunnen zodat je daar weer kunt belonen en stil kunt gaan zitten....
Succes.

(je zult verbaast staan van het resultaat)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:52

Mireille1970 schreef:
Oh ja, vergeet niet dat gasgeven en remmen tegelijk niet gaat, dus iets de handrem los voor je gasgeeft. Geef je paard in de omschakelfase de mogelijkheid om naar voren te kunnen zodat je daar weer kunt belonen en stil kunt gaan zitten....
Succes.

(je zult verbaast staan van het resultaat)

helemaal mee eens.

komt helemaal goed.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:39

En nageeflijk rijden dan? Energie er van achter inrijden en van voor opvangen om op te richten?

Als ik die woorden zo lees lijkt het voor mij op gas geven met de handrem erop? Ok, met puur schakelen kan het natuurlijk ook *heldere inval*

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:55

Bij mijn antwoorden ga ik er ook vanuit dat de nageeflijkheid niet verloren is/gaat...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:51

En bij buiging? ook eenmalig hulp geven van "nu moet je buigen" en paard houdt zelf buiging vast? Of blijf je daar wel je been (evt wakend) erbij houden?

De hulpen ken ik allemaal wel, maar over vasthouden/loslaten weet ik een stuk minder Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:25

Buiging als in travers, schouderbinnenwaarts en appuyeren mag je best je been er WAKEND bij hebben, maar niet continu...
Buiging in wendingen zo min mogelijk laten zien, een bak is niet voor niets vierkant, dus recht de hoek in, terugzitten, draaien, en recht de hoek uit...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:32

maar ik ben nou bezig met een nog jong beestje in te rijden en die is dus echt niet voor het been, maar op de zweep reageert ie erg fel dan schiet hij meteen naar voren maar wel maar voor drie passen ofzo.. maar hoe moet je die dan goed naar voren drijven?
wordt er nogal moe van Schijnheilig en ik wil niet dat hij afstompt op mijn beenhulpen enzo

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:34

Zorgen dat hij reageert op 1 beenhulp. Ook niet 3x proberen. 1x. Reageert hij niet schop (niet te letterlijk nemen maar been geven zo dat hij echt naar voren moet) je hem 1x galopperend naar voren met je hand voor (zodat hij geen tegendruk krijgt). Vervolgens pas weer been geven als hij terugvalt. Dat is een maandje rot, en daarna heb je er alleen maatr profijt van.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:32

Tnx, is weer helemaal duidelijk zo Haha!

Nu hopen dat ik iets te rijden krijg om het op toe te passen Tong uitsteken