hoe leer je je pony...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prom

hoe leer je je pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:39

WIJKEN het lukt me echt niet leoni (een meisje van mijn stal rijd l1) heeft er ookal opgezeten om het te proberen maar promiss vertikt het gewoon om te wijken ze loopt gewoon schuin verder dit vind ik jammer
graag reacties over hoe je het een jong paard het beste kan leerem (ze is 4jaar en ik wil gewoon eens kijken of ze het een klein beetje kan en of ze er aanleg voor heeft het is niet zo dat ik elke dag 1uur ga wijken ofso!)

ik hoor het graag Haha! Ach gut

Eefske

Re: hoe leer je je pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:59

Misschien kan je je beenhulpen versterken door een zweepje in de hand te nemen waarmee je je pony 'opzijduwt' Verder weet ik het eigenlijk ook niet echt..

Veel suc6 ermee!

greets eef

prom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:09

het probleem is juist dat ik zonder zweep rij omdat ze anders veel te snel is en dan moet ik weer in haar mond treken anders krijg ik haar niet stil!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:44

mijn instructrice zei:
op de (grote) volte (met stelling natuurlijk!) je paard met je binnenbeen naar buiten proberen te duwen, blijf ophoudingen maken met je buitenhand, zodat ze niet naar buiten 'valt'. als extra begeleiding kun je met beide handen wat meesturen naar buiten. dit heb ik een aantal dagen achter elkaar gedaan, en daarna hetzelfde op het rechte stuk. vervolgens gaat ze nu op lichte druk van mijn been opzij. de manier op de volte is ook erg handig om straks schouderbinnenwaarts aan te leren. veel succes ermee!!

groetjes Renate

prom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:50

dankje dat ga ik probeeren *eerst dan meer eens goed verder werken aan de binne steling die ze al een klein beetje heeft Haha! Tong uitsteken Ja *

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:54

Je paard eerst heel dicht bij de hoefslag zetten en leren dat het been opzij betekend. Voltes vergroten en verkleinen.

Als je paard dat soepeltejes doet, meer begrenzen aan de buiten kant, recht houden dan gaan ze vanzelf overstappen.
Maar eerst allemaal dicht bij de hoefslag, de hoefslag heeft namelijk aantrekkingskracht.

1 of twee stappen is in het begin meer dan genoeg.

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:08

neem de halve bak (bijv. a-k-e-x-b-f) en ga hier gewoon de hoefslag op volgen, constant van a naar k dan e afwenden b rechterhand enzovoort enzovoort. proberen in de wendingen zo weinig mogelijk je handen te gebruiken en vooral WEL je been en zithulpen. als dit goed gaat, ga je stelling in de wendingen vragen (naar de kant waar je heen moet) maar de pony mag in principe niet van de hoefslag af. als je op de rechterhand rijdt, vraag je in de wendingen met je rechterhand gewoon stelling (telkens iets meer) en dan druk je met je rechterbeen je pony gewoon door. dan wijkt ie al iets. neem steeds grotere stukken en blijven proberen, zo heb ik het mn pony's/paarden ook altijd geleerd en het werkt prima.
succes!!

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:49

ik zou idd de manier van NRPSbokker gebruiken, zo heb ik het de mijne ook allemaal aangeleerd en het blijft een goede oefening (ook voor de andere zijgangen)

prom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 16:42

dankje wel Ja vandaag dat geprobeert van eefske dat werkte niet morge even dat andere probeeren Ja vandaag kreeg ik haar wel in stap draf en galop aan de teugel Haha! ik heb gehoort dat dat ook al een klein begin is

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:02

__promiss___ schreef:
dankje wel Ja vandaag dat geprobeert van eefske dat werkte niet morge even dat andere probeeren Ja vandaag kreeg ik haar wel in stap draf en galop aan de teugel Haha! ik heb gehoort dat dat ook al een klein begin is

idd gewoon NRPSbokker haar tip opvolgen Knipoog
en niet na 2 of 3 keer opgeven he!! Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:12

ik heb het vroeger geleerd tegen de bakrand.
gewoon je pony naar binnen duwen.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:34

dat kan ik ook probeeren Ja

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:54

__promiss___ schreef:
dat kan ik ook probeeren Ja

zoals beautylover t beschrijft kan het idd ook prima. gewoon duidelijk in je hulpen blijven ook, goed aan je been houden etc...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:58

kleien volte, pas vertragen dmv ophouding met de zit.. en dan voorzichtig een paar stapjes naar buiten duwen met je binnenbeen, maar in die langzame stap.. daarna rechtuit en belonen.