Paard stuuwd van achteren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

Paard stuuwd van achteren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:02

Laatst gaf iemand mij de opmerking dat mijn paard van achteren stuuwd of stuwd.... wat is dit en hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Paard stuuwd van achteren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:22

Zei die persoon ook dat z'n staart aan de achterkant zat? En hoe heb je dat opgelost?
Haha!

Geintje
Is zo toch niets van te zeggen joh, zonder het te zien en zomaar een losse opmerking van 'iemand'.... Bovendien, WAS het wel negatief bedoeld?

Ik heb in de loop der jaren een hoop geleerd, maar een van de belangrijkste is wel om absolute maling te hebben aan losse-flodder-opmerkingen die 'iemand' heeft. Je moet bij mij wel een behoorlijke 'iemand' zijn wil ik me uberhaupt iets aantrekken van kritiek van langs de kant...

Vertrouw maar gewoon lekker op je instructeur, lijkt me veel verstandiger en, niet te vergeten, leuker!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:24

Sonja schreef:
Zei die persoon ook dat z'n staart aan de achterkant zat? En hoe heb je dat opgelost?
Haha!

Geintje
Is zo toch niets van te zeggen joh, zonder het te zien en zomaar een losse opmerking van 'iemand'.... Bovendien, WAS het wel negatief bedoeld?

Ik heb in de loop der jaren een hoop geleerd, maar een van de belangrijkste is wel om absolute maling te hebben aan losse-flodder-opmerkingen die 'iemand' heeft. Je moet bij mij wel een behoorlijke 'iemand' zijn wil ik me uberhaupt iets aantrekken van kritiek van langs de kant...

Vertrouw maar gewoon lekker op je instructeur, lijkt me veel verstandiger en, niet te vergeten, leuker!

inderdaad niks van aantrekken of vraag uitleg aan je lesgeefmens.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:28

Ik trek me er ook niet echt iets van aan en dat het zo zal zijn kan hoor, ik kan het niet zien als ik erop zit Knipoog Paard is pas een aantal maandjes onder het zadel. Maar uiteraard ben ik wel erg benieuwd wat het nou precies is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:32

Tja weet je wat de pest is.... Wij kunnen ook niet raden wat iemand anders ermee bedoeld heeft. Misschien handiger om aan die persoon te vragen?
Over het algemeen is een opmerking over een stuwend achterbeen positief bedoeld, maar soms hoor ik die term ook wel gebruiken terwijl ik duidelijk zie dat een paard zich op loopt te blazen tegen het ruiterbeen, of ronduit wijd loopt achter...

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:40

Dat het paard achter wijd loopt zou wel eens kunnen. Er is voorheen veel aan de hand mee gewerkt voor de keuring, dan loopt een paard toch anders. De staleigenaar dacht dat het daar aan zou kunnen liggen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:11

Een jong paard of paard dat niet ver beleerd is een heeft als het goed is een stuwende achterhand. Daardoor komt het paard vooruit. Daar blijft het voor de meeste rijpaarden, tuigpaarden en trekpaarden bij.

Bij een goed opgeleid rijpaard is met de training via de oefeningen naar een meer dragende achterhand toegewerkt. Bij een goed rijpaard of dressuurpaard is er een evenwichtige verdeling en uitwisseling van stuwende - en dragende energie. De uitdrukking wordt ook wel gebruikt als het paard meer loperig is dan in balans en dragend gaat.

De normale africhtingsvolgorde is: vertrouwd maken, ontwikkelen stuwkracht, ontwikkelen draagkracht.

Het is moeilijk inschatten wat er bedoeld werd. Ik zou me er niet te veel van aantrekken. Als iemand serieus is en een opmerking wil plaatsen, komt de persoon er op terug. Aan losseflodders, losse opmerkingen of interessante opmerkingen heb je niets, je kan er niets mee. Als je de persoon nog eens tegenkomt kan je er altijd naar vragen, en anders zou ik het gewoon vergeten. Pling

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:04

De achterhand van het paard heeft een stuwende en een dragende functie. Wanneer het achterbeen zich voor de loodlijn bevindt, is het in de dragende fase. Achter de loodlijn is het in de stuwende fase. Bij een jong paard zal de stuwende fase langer duren dan de dragende fase. Dit is eveneens het geval bij paarden die een zwakke achterhand hebben. Door middel van een gerichte gymnastisering (spierontwikkeling) zal het paard van stuwend tot een vermeerderd dragen kunnen worden gebracht.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:15

Inderdaad, wat hierboven staat klopt. Het paard zorgt er in eerste instantie voor dat hij vooruit komt, dus d.m.v. lopen komt ie vooruit (=stuwen). Zodra een paard wat ouder wordt en meer verzameld (kan) gaat lopen, gaat het paard achter ook meer dragen, het gewicht op de achterhand nemen. Een jong paard is hier nog niet aan toe! Ik denk dat deze persoon gewoon interessant wilde doen, want het is verder echt niet erg als iemand zo iets zegt (behalve als je al Z2 rijdt, want dan moet je paard toch echt wel dragen.. Haha! ) Maar verder zou ik me er echt niet druk om maken...!