proeven oefen op papier ??? hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simone_m

proeven oefen op papier ??? hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 11:50

hoe kun je thuis proeven oefenen ???
op papier ??
uit je hoof leren dan weet je toch nog niet hoe je moet rijden ??

Anoniem

Re: proeven oefen op papier ??? hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:56

Bak natekenen op een papiertje misschien?

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:05

Precies, blaadje erbij, bak met letters tekenen en dan het proefje per onderdeel doorlopen. Ondertussen teken je met je pen elk onderdeel op het blaadje. 3x keer doen en het proefje zit in je hoofd. (tenminste bij mij Haha! )

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:59

Hoi,
Harry's horse heeft destijds een speciaal oefenblok ontwikkeld. Met een 20x40 en een 20x60 bak.
Ik vond het altijd handig omdat je dan weet op een gegeven moment hoe je moet rijden(weet je de proef uit je hoofd) En mocht onverhoopt je lezer er niet meer uit komen kan je zelf verder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:04

Ik ren rondjes door de tuin/ huiskamer.
Dan heb ik een een goed beeld van hoe snel de oefeningen achter elkaar komen en waar ik een langer stuk niets hoef te doen. Ik boots ook de gangen na (nou ja, een beetje dan) Dan onthou ik ze beter want dan heb ik het al eens 'gevoeld'.
het klinkt belachelijk maar bij mij werkt het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:46

Je kunt het op een aantal manieren doen, wat voor jou het beste werkt is een kwestie van uitzoeken.

Je kunt hem idd natekenen op een papiertje, of zelf lopen. Sommige mensen doen gewoon stampen.

Als je hem goed kent moet je hem achterstevoren op kunnen zeggen Haha!

Wat een hele goede concentratieoefening is, is om de proef in je hoofd te rijden. En dan niet alleen de lijnen volgen, maar echt elke meter rijden in je hoofd en aandachtspunten benoemen.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:04

pol013 schreef:
Dan heb ik een een goed beeld van hoe snel de oefeningen achter elkaar komen en waar ik een langer stuk niets hoef te doen. Ik boots ook de gangen na (nou ja, een beetje dan) Dan onthou ik ze beter want dan heb ik het al eens 'gevoeld'.

Opzich lijkt me dit wel een goede manier, ik denk dat je het zo wel beter opneemt! Maar dit gaat me wel een beetje ver Bloos
Ik teken ze meestal ook uit op papier! Ik rijd nu L1 en met een paard van iemand anders M2, mijn moeder is B&Ljury dus ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik bijvoorbeeld op zaterdag met mijn moeder mee ging schrijven en zondag zelf die proef moest rijden! Dat is ook wel fijn, je ziet waar het fout kan gaan en je ziet ongeveer 20x je proef voorbijkomen!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:22

Mjah ik lees ze 2/3x door en dan weet ik ze wel. Ik kan ze dan niet opdreunen maar als ik aan het rijden ben dan weet ik wat er volgt. Als ik ze doorlees dan teken ik de lijnen altijd in de lucht Schijnheilig Maar dan gaat het wat meer 'leven' voor me.

Nu bij de Z proeven teken ik t uit op een blad want ik weet nog niet zo goed waar al die letters zitten Schijnheilig en de lijnen zijn wel apart.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:33

Als je de bak tekent op een papiertje (of in een zandbak Lachen ) en je geeft met symbolen de gangen etc. aan, dan kan je dat snel opnemen. Daarna doe je de bewegingen in de huiskamer of een ruimte die daar geschikt voor is. Als je de bewegingen van je paard goed kan voelen en herkent, dan kun je alleen al door op bed of een rustige plek te gaan liggen en aan de proef te denken de proef doornemen en in gedachten rijden. Je moet daarbij dan aan alle hulpen, figuren, bewegingen en gangen denken en deze in gedachten uitvoeren. Het effect is dan voor je hoofd hetzelfde als de proef in zijn geheel oefenen op het paard.

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:53

ik zelf teken de proef vaak ook even uit op een papiertje....
grappig laatst zat ik nog te denken...eigenlijk moet er maar een soort oefening zijn op de computer om dat te doen...

Mischien kent iemand een handig iemand die dat kan ontwerpen...

gr.jolanda

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:56

ik loop ze gewoon door de huiskamer.. even verbouwen en natuurlijk de gordrijnen dicht!:p

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:19

frostyxxx schreef:
... en natuurlijk de gordrijnen dicht!:p

*LOL* *LOL*

Ik teken ze ook regelmatig uit op papier.
Ook lees ik vaak voordat ik ga trainen even de proeven door die ik eerstvolgend concours moet rijden, zodat ik precies weet op wat voor manier of wat voor lijnen de oefeningen gevraagd worden. Zodat ik bijv. even weet of de schouderbinnenwaarts vanuit een volte of vanuit het rechtuit rijden gevraagd wordt, de middendraf op de diagonaal of op de rechte lijn, etc.

Heb ook van de winter een tijdje proeven uit m'n hoofd gereden (wilde uittesten of ik me dan beter kon concentreren), dan oefende ik ze ook gewoon door uit te tekenen op papier en dat werkte bij mij prima om de proef goed uit m'n hoofd te leren kennen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:21

Ik leer het uit me hoofd en dan ga ik een stuk of 10 keer (in 1 maand hoor Tong uitsteken ) de proef in me hoofd rijden... werkt super... ik heb bijna geen voorlezer meer nodig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:10

Ik rij elke training de basisstukken uit een proef (halthouden, van hand veranderen, gebroken lijn, voltes). Elke B proef is ong. hetzelfde. Altijd in galop een volte in het midden. enz. Die hoef ik niet echt uit m'n hoofd te kennen. Als iemand dan voorleest, dan rij ik ze zo. (ben weer eens met een paard in de B begonnen, dus rij alleen B proeven momenteel).

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:28

Ik teken ze meestal per dag 2x ofzo Tong uitsteken, daar kun je goed op letten dat je netjes op de letters rijd enzo, meestal doe je dat in je proef dan ook.. Verder galoppeer ik ook wel eens door de tuin Tong uitsteken
Maar da's wat vermoeiender Knipoog

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:33

Ik heb een blaadje met alle letters van de bak en dan ''rijd'' ik de proef met me vinger...! Ik lees de proef een paar keer door...! En kijk tijdens de wedstrijd zelf naar de proef die ik ook moet rijden...!Dan kan je de proef meestal wel uit je hoofd...en tijdens de proef...een voorlezer natuurlijk...!
Ik heb ook wel eens in een ruitershop iets handigs gezien...!
Een soort whitebord...alleen dan kleiner...waarop de letters al voorgedrukt staan..met zo'n stift die je kan uitvegen..! Dus kan je elke keer weer een andere proef oefenen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:53

pol013 schreef:

Clown voor mij is dat gewoon beetje kinderrachtig *LOL*

ik neem altijd een blaadje met hierop een bak getekend op schaal met letters. en doet de vinger op de blaadje, wijst erop hoe je moet rijden en in de hoofd zeg je alle oefeningen wat in de proef wordt gevraagd

wat ik ergens hoorde dat harryhorse een kladblok met bak in getekend op schaal zelfst zijn er 60 x 20 m... erg handig !!! Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:08

Ik teken de proef op een blaadje en kijk dan ook of ik hem uit mn hoofd ken door het zelf nog een keer op te schrijven en tegelijk te tekenen.

Ik merk alleen dat de vertaling 'papier/wedstrijd' nog wat te wensen over laat Haha!. Als ik hem op papier prima ken dan nog heb ik op wedstrijd dat ik het helemaal vergeet en volkomen op mn voorlezer moet vertrouwen Haha!.

Daar moet ik nog wat op bedenken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:45

dan mag het kinderachtig (ik ben 24 Haha! ) zijn maar bij mij werkt het wel. ik heb altijd geprobeert om het op papier te doen maar dat werkte dus niet. Als ik dan aan het rijden was dan kon ik het niet meer volgen omdat dan de richting niet meer klopte.
OP papier bekijk je alles vanuit 1 richting (bijv richting de jury) en in de proef rij je ook wel eens anders (bijv. met je rug naar de jury). Dit 3 dimensionale oefenen werkt bij mij dus veel beter. Overigens zitten de oefeningen ion de m2 wel erg dicht achter elkaar dus tijd om na te denken heb ik niet veel.

Probeer het volgende maar eens. Als je in een groot gebouw zit moet je eens proberen aan te wijzen waar de bushalte is? en de weg? en de het buurdorp. Kun jij dat ook niet goed zonder je in de juiste richting te draaien? dan kan het wel eens handig zijn om je proeven op deze manier te oefenen.

Ach dat is voor iedereen ook weer anders. Sommige mensen leren beter door te zien en anderen door te horen. het is maar net wat bij je past.