Wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TamBrav

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 08:27

Mijn haflinger sleept blijkbaar mijn haar achterbeen. Als ik in de bak rij zie je er niets van maar als ik op de weg rij dan hoor je elke keer haar achterhoef over de grond gaan (niet heel erg maar tikt weg aan) in draf. Haar ijzer is dan ook lichtelijk afgesleten bij dat been.
Ze is niet kreupel in draf wat kan dit zijn. Het helpt niet als ik haar vlotter laat draven dan wordt het niet minder. Als ze een Jog loopt (heel langzaam) dan doet ze het niet.
Als ze los loopt in de bak dan showt ze heel erg en tilt ze haar benen ook super op. Het lijkt ook of ze dit alleen op de weg doet.
Iemand hier ervaring mee en wat kan het zijn?

TheSam

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:21

Misschien weet je smid een oplossing? Heeft ie er al naar gekekend?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:27

had mijn vorige pony ook, soms wel zo erg dat de vonken van het asfalt sprongen, niks ernstig. wij hebben er nooit wat aan gedaan en een meisje heeft die pony nu overgenomen (hij staat dus nog steeds bij ons op stal) en die pony is verder super gezond, kan nog steeds lopen als een krack en ze hebben er totaal geen last van. denk dat het meer te maken heeft dat je pony dan net uit een zachte berm komt ofzo en dat hij even moet wennen aan de harde ondergrond Verward (maar ik gok maar wat)

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:37

mijn pony heeft precies hetzelfde, maar hij is gewoon lui met zn achterhand en tilt zn benen niet goed op.
maar ik ga hem buiten daarvoor niet aan de teugel rijden en die achterhand eronder, want dan doet hij het niet. met een lekker buitenritje mag hij heerlijk sjokken Knipoog

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:34

idd het probleem zin volgens mij ook in de achterhan die moet je proberen sterker te maken, cavelettie´s lopen wil nog wel eens helpen!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:07

je paard sjokt inderdaad. het blijkt uit je verhaal dat ie wel degelijk kan werken met zijn achterhand maar ja sommige paardjes sparen zichzelf en als t niet hoeft waarom zou je dan moeite doen om je achterbenen op te tillen. En meer voorwaarts rijden wil niet zeggen dat ie dan zijn benen op gaat tillen dat moet je van achter uit er bij gaan rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:45

Dit is meer een rijtechnische vraag... Ik verplaats het topic even

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:49

nog een aantal tips om de achterhand sterker te maken zijn:

bergjes rijden
longeren met pessoa
balkjes lopen
kleine sprongetjes
mul zand rijden (kijk hier heeel goed mee uit!)
overgangen rijden
schijnovergangen rijden
vaak aanzetten in galop

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:50

onze fjord heeft dat ook, ook wij dachten aan een slappe achterhand, jaren later bij het maken van foto,s bleek hij spat te hebben, da zei: hij is zeker regelmatig kreupel? NOOIT 1 dag kreupel geweest. hij is inmiddels 18 en loopt als de beste maar sleept wel iets met zijn achterbeen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:42

Mijn paard heeft het rechtsachter, vooral als ze moe is na een les. Naar mijn idee komt het door een oude blessure die ze 2 jaar geleden aan dat been had (een geirriteerde/beschadigde spier bij de heup) en ik denk dat ik nog steeds niet alle andere omliggende spieren goed genoeg heb getraind om dit over te nemen.
Maar ze is er verder niet kreupel of onregelmatig van dus ik zie geen reden tot paniek.