Mijn rechter arm doet AUW !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Methodiek

Mijn rechter arm doet AUW !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:47

Als ik op beauty rijd is mijn rechter arm gespannen.
Dat komt ook omdat ik beauty dan veel stelling naar binnen
moet rijden.Hoe kan ik nou de pijn voorkomen ?

bruine

Re: Mijn rechter arm doet AUW !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:53

druk houden op je linker teugel en rechts ontspannen en veel rechterbeen erbij. en steeds af wisselen, als de druk rechts toch weer groot wordt even ontspannen en links om rijden

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:54

Je moet niet met kracht rijden jamie Knipoog
Probeer beaut gewoon je hand te laten volgen door licht contact met dr mond te houden en je hand iets naar voren

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:06

xjessx schreef:
Je moet niet met kracht rijden jamie Knipoog
Probeer beaut gewoon je hand te laten volgen door licht contact met dr mond te houden en je hand iets naar voren

dat heb ik ook maar het gaat om me boven arm
daar zet ik te veel druk op ik weet niet waarom

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:43

probeer die te ontspannen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:23

Aan de kant waar je stelling wilt hebben doe je je hand iets naar voren in de richting waar je naar toe wilt. Daar is geen kracht of echte teugelspanning voor nodig. Op de buitentegel geef je aan de linkerkant net zo veel mee als dat je aan de rechterkant vraagt, met de teugel tegen de hals aan en de handen iets boven de schoft. Als je de bovenarmen met de ellebogen losjes boven je heupen kan houden, krijg je een mooie knik vanuit de elleboog naar je onderarm in een rechte lijn met de teugel naar de mond van je paard. Vaak zie je ruiters lichtrijden, waarbij de handen mee op en neer gaan met de zit-sta beweging, de armen hangen niet af, maar lopen bijna recht naar de schouders van de ruiter. Dat veroorzaakt met zitten in de zit en lichtrijden in de handen bewegingen in het contact met de mond, waarmee je het paard tegenwerkt. De afhankende arm met elleboog boven de heup en de stille hand kun je oefenen door in spiegels te kijken of door iemand te laten kijken en correctie commando's te laten geven. De stille hand kun je oefenen door de rijzweep aan de kant van de knop omhoog te halen door je vuist. Bij het rijden zie je dan in je gezichtsveld de knop van de zweep en daardoor de mate van bewegen van je handen zonder dat je naar je handen kijkt. Op die manier kun je ook de stelling vragen. Je kijkt dan niet naar beneden, maar waar je naar toegaat. De knop van de zweep geeft de plaats aan waar je je vuist houdt. Op die manier voorkom je de piano handen en werk je aan een elastische eerlijke verbinding met de paardenmond.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:41

Als je stelling vraagt kan je ook je hand richting je knie brengen, maakt het wat makkelijker voor het paard. Probeer je paard goed los te rijden, dus heel veel voltes en slangevoltes. Ook kan je op de linkerhand eens stelling naar rechts vragen. Als het paard wat makkelijker kan buigen kan je ook wat meer ontspannen.
Probeer ook eens tijdens het rijden rondjes met je schouders te draaien, helpt om controle over de ontspanning te krijgen.
Succes ermee!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:13

Ik weet niet hoe jij je armen/hand houding hebt, maar ik zou je handen hoger zetten (in soort van L vorm/houding) en als je stelling moet vragen op rechts, doe je je elleboog wat naar achteren doet, dan krijg je geen spierbalpijn en zul je merken dat je je niet verkrampt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:43

Met een hand rijden. Dan kun je ervaren hoe weinig er nodig is om stelling te vragen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:45

je zet je vast in je schouders, nek en armen.. Probeer er zo goed mogeijk op te letten en werk niet terug met je hand maar naar voren, stelling krijg je niet door de teugel naar je buik te trekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:09

ik ken het probleem, heb er zelf ook last van. Probeer inderdaad te ontspannen. Ga ook bij jezelf na of je nietprobeert een kracht te compenseren (ik heb het links, want ik ben rechts sterker, en probeer dat met links te compenseren, inplaats van rechts losser te zijn)
Verder moet je proberen die hand hoger en ver van de hals te zetten, dat zorgt ervoor dat je niet veel druk KAN zetten met die hand. Als het moeilijk is gewoon je handen breed zetten (maar niet laag, dan word je alleen maar sterker, gewoon hoog houden)
En als je er last van hebt eventjes stappen en je arm draaien, schouders rollen enz. enz. wil ook wel helpen. Doe ik iedere dag eventjes na het rijden. Heb er nu al stukken minder last van.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:18

probeer je gehele arm(en) los te laten(ontspannen) je hebt alleen je handen nodig, tenminste dat is mij geleerd ik had ook altijd veel pijn in mn armen en het heeft even geduurt maar nu is het super!