halsstrekken met wedstrijden<-- big problem!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet1990

halsstrekken met wedstrijden<-- big problem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:39

mijn pony vind halsstrekken super leuk Haha! , want dan hoeft ze niet nageeflijk te lopen en gaat dan ook lekker snel lopen!! Boos! , vooral bij wedstrijden heb ik hier problemen mee Verdrietig dan moet je bij een bepaald punt van handveranderen, maar daar moet je ook regelmatig middendraf doen, dus als ik dan moet halsstrekken gaat ze veel te hard!! en doet ze niet haar hoofd naar beneden Huilen

heeft iemand tips om dit weer op te bouwen!?? Pling

alvast bedankt he Ach gut Ach gut

MarijkeBun

Re: halsstrekken met wedstrijden<-- big problem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:02

hals strekken is wel nageeflijk lopen. als je paard naar de hand toe loopt en je geeft iets meer been dan wordt de druk groter (aanleunig) in je hand als jij je hand dan iets toestaat dan gaat hij je hand opzoeken, dus vandaar dat hij dan lager gaat lopen (hals strekken), dus rond en laag, zijn hals moet hij niet helemaal strekken en los van de hand komen.

zodra je paardje meer in de ontspanning in je proef loopt dan komt dit vanzelf
ik heb ook wel eens als ze wat hoort dat ze dan netjes het handveranderen afmaakt, maar haar hals in een hoek van 90 graden de andere kan uit kijkt, maar zodra ze helemaal bij jou is komt het helemaal goed. ik kan er alleen maar om lachen. dat is nou het leuke van paardrijden het gaat niet altijd zoals jij het wil.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:53

Inderdaad als je pony niet nageefelijk is zal ze niet op juiste manier halsstrekken. Probeer eerst je pony goed voorwaarts te rijden en recht te richten. Zo voorwaarts rijden, zodat je van voren wat op kunt gaan vangen en dat je pony naar gelijkmatige aanleuning kan komen. Pony zal dan zijn buikspieren aantrekken en rug ontspannen en kan naar een voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. Dit kun je verder uitwerken naar halsstrekken. Momenteel werken we met een pony die volledig de rug wegduwde en met hoofd in de lucht wilde rondlopen. Door middels van goed voorwaarts te rijden en rechtrichten gaat pony zelfs ook halsstrekken, terwijl deze dat van te voren absoluut niet deed. Het is ook een kwestie van vertrouwen. Zie in mijn onderschrift wat websitelinks waar je meer kunt vinden over natuurljike buiging, rechtrichten en klassieke rijkunst. Misschien helpt het je.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:29

Ook ik merk dat halstrekken heel snel wordt opgevat als sneller onder mij vandaan lopen als ikzelf aan het rijden ben.

Sneaky is dat als ik haar ontspannen en goed voorwaarts heb lopen dan gaat het prima, als ik haar meer teugel geef als ze gespannen is dan rent ze weer onder me weg als het ware.

Zorg dus dat je streeft ontspannen je paard nageeflijk te rijden. Af en toekun je dan eens op de lange zijde alleen je handen iets naar voren zetten waarbij je paard zijn hals iets kan strekken. Gaat ie gelijk harder neem je hem weer terug door je handen even kort te sluiten en daarna weer opnieuw te proberen. Net zolang tot je enkele passen rust hebt. Breidt het eens uit met regelmatig na het rijden in draf de hals iets te laten strekken waarna je een overgang naar stap maakt met iets langere teugel (gebruik hiervoor je zit en je stem!). Ook met halsstrekken kun je gewoon gebruik maken van stem.

Veel proberen, om te beginnen kleine stukken en deze dan steeds iets verlengen. En zodra het eens goed gaat, natuurlijk ook belonen.

Leuke afwisseling: ipv middandraf tijdens het handveranderen juist overgang naar stap of halthouden maken. Daarnaast kun je middendraf weer op lange zijdes oefenen. ZO voorkom je dat je paard vooruitgaat denken.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:58

Gooi je pony niet in een keer los maar laat je teugel steeds iets langer worden! Gewoon regelmatig oefenen thuis, als ze dan gaat rennen zeg je 'ho' en pak je teugels weer gewoon op maat! mijn paard ging niet harder als hij moest halsstrekken maar hij deed het op het begin gewoon niet, hij snapte het niet, maar nu heb ik de laatste 3x al een 8 gehaald voor het halsstrekken terwijl ik dus vorig jaar volgens mij geen een voldoende voor het halsstrekken heb gehaald, zelfs een keer een drie in de B! Maar goed, een tip van mijn instructeur is dat je je paard moet kriebelen in de nek! terwijl dat ik mijn teugels iets losser laat kriebel ik mijn paard op zijn schoft net voor het zadel, dan gaat hij zelf nog dieper en dan 'trekt' hij als het ware de teugels uit mijn handen! ik ben blij dat hij het nu goed doet, maarja vanaf de M hoeft het niet meeer! heel veel succes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:44

Over nageeflijkheid hoef ik het niet meer te hebben, dat is al lang en breed uitgelegd.

Je moet je pony ook aan je zit houden (in 1 tempo blijven lichtrijden - vaak helpt tellen ook: "1,2,1,2" snap je? Knipoog). Als je pony netjes nageeflijk is maar alsnog onder je uit loopt, heb je die 8 nog steeds niet te pakken. Oefen het dus ook (dit onderdeel wordt vaak verwaarloosd met de training - kan uit eigen ervaring vertellen Bloos!). Je drijft met je been naar de hand toe waarna je vraagt om de hand naar beneden te volgen. Oefen het eerst maar eens in stap. En als je pony daar dan lekker beneden loopt (en aanleuning blijft houden - zéér belangrijk) dan belonen!!

Zo bouw je dat uit en probeer je het een keer in draf. Je kunt bijvoorbeeld eerst eens op de volte, dat is voor jezelf wat makkelijker. Houd in je achterhoofd dat je 1 tempo wilt handhaven. Desnoods ga je eerst superlangzaam draven waarbij je pony net niet in stap gaat. En houd dat tempo eens een paar rondjes vol waarbij je pony ten alle tijde netjes beneden blijft en aanleuning blijft houden. Gaat dat goed dan ga je telkens iets hoger in draftempo totdat je in je arbeidstempo zit.
Onthoud: met belonen bereik je veel meer dan met straffen!

Strekt je pony de hals netjes in draf op de volte waarbij ze netjes nageeflijk blijft op 2 teugels en tussen je benen dan is het tijd om eens de diagonaal te proberen.

Gebruik die diagonaal niet alleen voor de middendraf (dat zou ook langs een lange zijde kunnen) maar wissel het af door bijvoorbeeld eens op X te halthouden, of (midden)stap. Zodat je pony niet telkens denkt dat ze middendraf op de diagonaal moet. Hou je training afwisselend.

Het is heel stom maar bij mij helpt altijd positief denken. Als ik denk: ojee, daar gaan we weer, halsstrekken, ze knalt er vast uit met haar hoofd en loopt onder me weg. Dan gaat dat dus ook zo, waarschijnlijk omdat ik me onbewust iets span. En als ik het tegenovergestelde denk, dat 't goed gaat, gaat 't ook goed.

Zorg er ook voor dat je het halsstrekken netjes afwerkt. Als je de teugels weer op maat maakt, moet je pony ook weer netjes nageeflijk blijven. Heel vaak zie je de pony/het paard keurig halsstrekken en bij het op maat maken van de teugels knalt ie z'n neus eruit. Als dat halsstrekken en op maat maken van de teugels dan in 1 onderdeel zit, heb je die 8 nog niet. Maar dat geldt voor allen onderdelen: goed voorbereiden, netjes rijden en juist afwerken. Dan heb je zomaar goede punten. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes ermee!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:20

Met mijn pony lukt het dus ook niet om de hals te strekken. Zodra hij voelt dat hij iets meer teugellengte krijgt gaat hij klapperen met zijn hoofd. Maar dus ook als hij gewoon aan de teugel heeft gelopen. Zodra hij klaar is met dat geklapper is het meestal wel over, maar hij loopt dan niet zozeer laag met zijn hoofd.
Iemand tips, want ik krijg het hem maar niet afgeleerd....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:14

Phynix schreef:
Met mijn pony lukt het dus ook niet om de hals te strekken. Zodra hij voelt dat hij iets meer teugellengte krijgt gaat hij klapperen met zijn hoofd. Maar dus ook als hij gewoon aan de teugel heeft gelopen. Zodra hij klaar is met dat geklapper is het meestal wel over, maar hij loopt dan niet zozeer laag met zijn hoofd.
Iemand tips, want ik krijg het hem maar niet afgeleerd....

Je hebt hetzelfde probleem als de TS - je pony is niet nageeflijk. Ik raad je aan om dit topic nog eens goed door te lezen.

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 13:18

heej super bedankt voor jullie reactie's heeft al wat aardig geholpen vooral dat "kriebelen" en het "positief denken Haha! dank jullie wel!!!!!!!!1

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:46

@porscherider, mijn pony loopt wel nagevelijk hoor. Zelfs al heeft hij 3 kwartier goed aan de teugel gelopen, dan nog doet hij het gewoon. Als dat het probleem was geweest, had ik het wel al kunnen oplossen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:39

Phynix schreef:
@porscherider, mijn pony loopt wel nagevelijk hoor. Zelfs al heeft hij 3 kwartier goed aan de teugel gelopen, dan nog doet hij het gewoon. Als dat het probleem was geweest, had ik het wel al kunnen oplossen.

'Aan de teugel' kán heel iets anders zijn dan nageeflijk. Knipoog
Je moet ervoor zorgen dat je contact houd met de mond. Als je ineens je pony veel lengte geeft (= druk weg), tja, dan is het niet zo gek dat je pony met z'n hoofd gaat klapperen. Voor wat betreft mijn advies aan jou, verwijs ik je naar hetzelfde advies als wat ik aan TS heb gegeven. Succes!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:48

Ik geef ook niet de druk weg, maar als ik toesta met mijn handen volgt hij die voor een deel en op een bepaald moment gaat dat over op klapperen. Ookal rijd ik hem nog zoveel nagevelijk.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:32

Tja, naar mijn idee volgt je pony toch niet goed genoeg je hand, maar goed dat is vanaf achter m'n pctje moeilijk te beoordelen. Ik zou zeggen, oefen het en wees geduldig en beloon op het juiste moment, dan moet het zeker lukken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:07

Ik zie regelmatig op wedstrijden dat ruiters de teugels gewoon in 1x losgooien.... Lips are sealed hoef ik niet te proberen en bovendien is dat niet helemaal de bedoeling.
Vivaar doet het ook nog niet helemaal zoals ik het wil, ze blijft iets te dicht bij mijn hand (figuurlijk) lopen, pas na een hele lange zijde strekt ze haar hals lekker, en ze blijft nageeflijk. daar ben ik dus nog aan aan het werken.

helpt het niet als je iets langzamer gaat lichtrijden? ik weet niet hoe jouw paard aan je zit is....? en anders.. tja, veel oefenen thuis denk ik!!

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 10:50

na veel geoefend te hebben met halsstrekken gister mijn eerste 8 Haha! dat is wel wat anders dan een 3, 4 of 5 Tong uitsteken

nog bedankt voor de tips!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:57

He goed zeg en nu maar volhouden.

Ik had nog wel een tip.Probeer zoveel mogelijk af te wisselen in je training.Dus als je van hand gaat veranderen kun je de ene keer gewoon door rijden de andere keer hals laten strekken en een andere keer pasje voorwaarts laten lopen en weer een andere keer terug laten komen naar stap of helemaal halt houden.Zo leert je paard om op jouw te wachten oh wat zal ze nu van me willen en zo kan hij niet vooruit denken en zelf al vast gaan doen wat hij verwacht dat er moet gebeuren.Je kan ook een keer wat korter van hand veranderen dus bv niet van F naar H maar van F naar E.

En verder kun je natuurlijk ook op hele ander plaatsen het halstrekken en de middendraf oefenen.Op de hoefslag een stukje op de lange zijde of een stukje op de korte zijde maar ook op de volte kun je deze oefeningen mee nemen.Zo blijft het ook leuk voor jouw en je paard.