hellup!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefjes

hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:28

Hallo mensen.. Doei!

Ik heb zins 2 weken een verzorg paard.. *LOL*
En die is voor dat ik kwam bereden door 2 andere meisjes en een vrouw die er wedstrijden mee reed..

Maar wat is nu het geval:

Hij heeft nu bijna meer als een jaar stil gestaan. Boos!
En niemand heeft indat jaar naar hem om gekeken...
Dus hij is gewoon verwaarloosd...
Ik zal een paar dingen op noemen:
- hij zat nog in zijn winter vacht (kreeg dus schuurplekken)
- voor dat je bij de stal komt moet je door de bak asl ik achter in de bak stond kon ik zijn ribben tellen.

Hij is heel zwak omdat hij nooit brokken heeft gehad alleen maar paarden kuil.
Hij is dus heel zwak en aan de longeer lijn struikelt hij over die kleinste steentjes iedreen zegt dat dat komt omdat hij lang heeft stil heeft gestaan.
maar ik denk dat hij te zwak is..
kan dit kloppen??

Het is een Vos ruin van ongeveer 12 13 jaar oud

Kunnen jullie mij helpen ?? hij let goed op aan delongeer luistert goed naar je stem!!

alvast bedankt groetjes evelien....

_Roosje_

Re: hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:13

Hallo!
Erg vervelend!!

Stond hij al die dagen in de stal? Of stond hij ook in de wei toen hij geen beweging kreeg. Want als hij al die tijd in de stal stond kan het best komen dat hij het even moeilijk heeft. Waarschijnlijk is hij stijf.. dus geef hem goed de tijd om wat losser te worden. Doe dat in ieder geval niet aan de longeerlijn, maar loop rechte stukken!

Als je zelf heel stijf bent dan vind jij het ook moeilijk om te buigen en op een kleine cirkel te lopen. Dus loop eerst maar minimaal 10 minuten alleen maar rechtuit (bv in de bak, langs de weg) en klik dan de longeerlijn eraan. Probeer ook veel te stappen en korte stukjes te draven, het moet dan zeker beter gaan!

Natuurlijk speelt ook het geen brokken krijgen mee. Je kan niet werken met een paard dat nauwelijks voedsel binnen krijgt en dan met name een paard dat geen goede basis binnen krijgt!

Ik hoop voor je dat je hier wat aan hebt, maar ik zou toch eens zorgen dat je paardje wel degelijk wat meer te eten krijgt. Want de ribben van veraf kunnen tellen is natuurlijk nooit goed. Wat voor een paard het ook is!

Heel veel succes saampies!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:18

Inderdaad een gebrek aan spierkracht en natuurlijk ook een gebrek aan algehele conditie. Van een paard moet je de ribben niet kunnen tellen natuurlijk dat is te gek voor woorden. Dus heel langzaam het voer omhoog brengen naar acceptabele conditie voor je paard.

En langzaam de training opbouwen, dus grote cirkel graag niet te klein en vooral niet te veel vragen.

En voer hem maar rustig veel hooi dat is goed voor hem.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:49

Als hij een jaar lang niks heeft gedaan, is zijn hele bespiering weg, hij zal met alles moeite hebben. Je zal dit heel langzaam moeten gaan opbouwen met hem. Hij zal weer op kracht moeten komen voordat je echt met hem aan het werk kan.

Succes

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:58

Nou kijk de staldeur staat dag en nacht open hij kan naar binnen en buiten waarneer hij wil... geen probleem met de stal dus... als je zijn stal uit loopt kom je op een stuk zand de wei is afgesloten... de mensen zeggen dat dat voor de zomer moet groeien... dus ik mag hem niet open gooien... hij krijgt brokken van mij...Heel rustig en steeds ietsje meer... ik stap met hem ook balkjes.... zodat hij zijn benen wat hoger moet op tillen... dat langs de weg gaan is voor mij groot probleem... ik weet namelijk niet of hij verkeersmak is... ze zeggen van wel .... maar ik zou niet weten of ik hem hou als ie er vandoor gaat... en de meisje die er voor mij op hebben gereden reden met slof en martin gaal.... dat wil ik dus apsoluut niet... die meisjes galopeerden alleen maar met hem...

alvast bedankt voor de tips...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:00

Dit is puur gebrek aan spierkracht en conditie.

Bouw het voer rustig op en ook je training.
Longeren is een goede methode om zijn conditie op te bouwen. Maak de circel niet te klein en laat hem gewoonweg simpel zijn rondje doen. Begin bijv. met een kwartiertje longeren en bouw dit in de loop der tijd steeds iets op.

Je zal ook merken dat je paard zich door het goede voer en de verzorging die je hem geeft zich een stuk beter gaat voelen en dat zal je dan ook direct aan hem zien.

Heel veel succes ermee

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:28

ik weet zeker dat het met jou zorgen en liefde helemaal goed gaat komen, dus doe je best en ik ga helemaal mee in de tips van hierboven

succes

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:36

Nou... het was vandaag spannende dag voor mij en voor hem.... we zijn langs de weg geweest.... hij was hartstikken braaf... de mensen hadden dus gelijk.... Hij schrok niet van de trekkers niet van vrachtwagens....maar van een konijnen hok .... springt ie met vier benen de lucht in... hij schrikt voor al van onverwachtse dingen.... asl het hoort aan komen vind hij het niet erg.... maar als het er op eens is dan schrikt ie zich wild.... maar jah bedankt voor jullie tips.... Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:11

Wat fijn dat dat goed ging kun je dus mooi lekker met hem gaan lopen.Je bent 2 weken zijn verzorgster ben je ook al 2 weken met hem aan het longeren? 1 jaar stil staan is een hele tijd je moet alles weer opbouwen ik zou niet elke dag gaan longeren en zeker niet te lang.Ik zou beginnen met 10 minuten en dit heel langzaam opbouwen.Lekker rechtuit langs de weg stappen is ook heel goed.Je zou bv na een dag longeren {waar ik mee bedoel veel stappen en af en toe een klein stukje draven}om de dag erna langs de weg te lopen zo dat hij niet te veel spierpijn krijgt.Brokken ook voorzichtig opbouwen ik zou met een kwart kilo beginnen echt een beetje hij krijgt nog niet veel beweging in het begin en zo kun je hem er langzaam aan laten wennen.Veel succes met hem is wel een leuke uitdaging.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:30

Eefjes schreef:
Nou... het was vandaag spannende dag voor mij en voor hem.... we zijn langs de weg geweest.... hij was hartstikken braaf... de mensen hadden dus gelijk.... Hij schrok niet van de trekkers niet van vrachtwagens....maar van een konijnen hok .... springt ie met vier benen de lucht in... hij schrikt voor al van onverwachtse dingen.... asl het hoort aan komen vind hij het niet erg.... maar als het er op eens is dan schrikt ie zich wild.... maar jah bedankt voor jullie tips.... Haha!

OK dan! OK dan!

mooi zo! Dus het gaat helemaal goed komen met jullie 2!

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:08

dank jullie wel ....

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:41

_Roosje_ schreef:
Natuurlijk speelt ook het geen brokken krijgen mee. Je kan niet werken met een paard dat nauwelijks voedsel binnen krijgt en dan met name een paard dat geen goede basis binnen krijgt!
saampies!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De paarden waar ik mee bezig ben die eten ook alleen maar kuil en daar is ze nog nooit wat van overkomen. Die krijgen ook geen brokken en ze doen het nog steeds goed. Een paard heeft niet persé brokken nodig.
Het paard van mijn beste vriendin wordt ook elke dag getraind, krijg geen brokken, alleen één keer in de week een handje ofzo, als beloning, en hij ziet er tiptop uit, glanzende vacht, appeltjes, lekker alert...

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:37

Gemma schreef:
_Roosje_ schreef:
saampies!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De paarden waar ik mee bezig ben die eten ook alleen maar kuil en daar is ze nog nooit wat van overkomen. Die krijgen ook geen brokken en ze doen het nog steeds goed. Een paard heeft niet persé brokken nodig.
Het paard van mijn beste vriendin wordt ook elke dag getraind, krijg geen brokken, alleen één keer in de week een handje ofzo, als beloning, en hij ziet er tiptop uit, glanzende vacht, appeltjes, lekker alert...

Tuurlijk! Maar waarschijnlijk zit er in dat gras een goede basis Knipoog . En de topicstartster heeft het over een schrale wei...dus in mijn ogen geen goede basis...

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 21:04

de wei is zins vandaag voor een deel open want ze mochten er helemaal niet in ze stonden op zand.... dus hij had ook zand koliek kunnen krijgen want ik heb hem een keer zand zien eten en ik denk dat dat komt omdat hij niet had om tye eten alleen dat kuil ... Hij wordt nou weer wat dikker ribben zie je haast niet meer de goede dikte dus nu nog de mooie vacht en het goede lopen het gaat steeds beter met ons bedaknt voor jullie tips....

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 00:16

mss kan je voor de afwisseling dan ook wat "spelletjes" met hem aan de hand doen in de bak zoals wat slalomwerk enzo om hem mooi soepel te krijgen.

maar volg vooral de bovenstaande tips, ze zijn echt heel goed en zo te zien ( nuja, lezen Clown ) gaat het de goede kant op dus proficiat *LOL*

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:57

Ik denk dat als een paard zo verwaarloost is je hem beter een beetje kan bijvoeren, zodat hij zijn eigen reservens een beetje kan op bouwen. En wat dikker kan worden. Paarden die gewoon goed op gewicht zijn en niet al te veel prestaties hoeven te leveren kunnen in principe op hooi, gras en kuil, maar eer zijn ook paarden die je gewoon moet bij voeren.

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:06

ze wordt nu ook bij gevoerd want ze moet nu ook prestatie gaan leveren anders schiet het niet egt op he!!! Knipoog Maar jah ik heb er vandaag voor het eert op gezeten na het longeren en ge slalomt en alles... het ging goed.... ze was braaf moet alleen nog leren om naar me benen te gaan lopen want haar oude baas die heeft haar aand eteugel laten lopen met slof martingaal en gezaagt denk ik!!!.... want hij wil niet op je been naar beneden Huilen maar het gaat ons lukken zeker weten!!!.... bedankt voor al jullie tips Tong uitsteken Pling

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:06

ik vraag nog niet te veel van der hoor!!!

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:03

Hoi,
Gatver wat zielig!!
Longeren Huilen lekker met hem wandelen en knuffelen Ach gut dat lijkt me een goed plan om te beginnen!!!
Ga na of de ontworming in orde is!
Veel plezier met hem

Groetjes Angelica.

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:34

de opntwormings spuit die ik heb gevonden is van 10 jaar geleden:S:S

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:38

Geef hem ook eens een vitaminestoot, daarmee is die wintervacht echt zo weg! Je zult zien dat ie er van opknapt. En inderdaad goed ontwormen, om de 6 tot 8 weken met een goed middel. En met trainen eerst lekker lang en laag laten lopen om de rug los te krijgen. Rijd hem eerst weer goed voorwaarts en aan je been, dan komt de rest vanzelf. Gebruik eerst veel stemcommando's, je zegt dat ie goed luistert aan de longe, dus dat is met rijden ook handig. Dat paard heeft geboft met jou, jullie gaan gewoon voor de 2e ronde! Heel veel succes!

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 19:35

owjha ik zal kijken maar ik ga eerst naar women keur kijken en dan naar de rest....

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:43

weer ff en berichiej hoe het gaat ...

Ik ben er nou een paar dagen niet geweest...(door het vieze weer hiero Boos! )
Vind het wel jammer natuurlijk...

Maar hij krijgt binnenkort waarschijnlijk kruiden.... ik ga hem binnen kort mee nemen naar de les... asl alles goed gaat .. ik ga morgen aaf weer met hem langs de weg.. omdat hij daar weer aan moet wennen natuurlijk... ik rij hem na het langeren zo'n 10 min niet langer want dan gaat hij sloffen en zakt ie bijna in... Huilen wel jammer natuurlijk zijn spieren groeien met elke longeer beurt... ik zie hem verbeteren... hij loopt steeds beter hij tilt zijn benen steeds hoger balkjes liggen altijd klaar om er over een te gaan.... hij let goed op maar is nog wat onoplettent asl er fietsers langs komen... Verdrietig das weer wat jammer... maar het gaat helemaal goed komen... ik ga vrijdag avond wormen keur halen denk ik heb niet veel tijd...(besteeds meer aan hem)..... het aller liefste wat die vandaag deed was hinneken toen ik er aan kwam...hij was weer super braaf aan de longe en hij werkte weer super mee.... ik heb vanaaf een paar dagen het zadel en het hoofdstel bij hem op en in ... het reageerde eerst wat vel aan de longe toen die wist dat ie egt weer moest gaan werken met alles zadel hoofstel... hij schrok even en galoppeerde wat rond bokkend en steigernd... maar kalmeerde al snel ... was de rest van de tijd super braaf deed niks meer fout... ben egt super trots op dit beessiej dat ie het zo doet na zo'n K*T tijd voor hem ... Boos! ben ook best boos op die mensen maar laat het niet merken anders ben ik hem weer kwijt:S dat willen we natuurlijk niet...

1 nadeel een van de meisje die ik helemaal in het begin noemde komt steeds vaker terug om hem ook te rijden maar zei rijd hem dan met haar eigen slof en zo Boos! terwijl ik juist probeer zonder slof ik heb het haar duidelijk gezegt maar dan zegt ze dat ik Nozem( zo heet hij) dat ikhem niet waard ben en dat ik hem slecht verzorg en zo ...

maar jah dit was het het weer voor even doeidoei xxx

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:18

Eefjes schreef:
weer ff en berichiej hoe het gaat ...

Ik ben er nou een paar dagen niet geweest...(door het vieze weer hiero Boos! )
Vind het wel jammer natuurlijk...

Maar hij krijgt binnenkort waarschijnlijk kruiden.... ik ga hem binnen kort mee nemen naar de les... asl alles goed gaat .. ik ga morgen aaf weer met hem langs de weg.. omdat hij daar weer aan moet wennen natuurlijk... ik rij hem na het langeren zo'n 10 min niet langer want dan gaat hij sloffen en zakt ie bijna in... Huilen wel jammer natuurlijk zijn spieren groeien met elke longeer beurt... ik zie hem verbeteren... hij loopt steeds beter hij tilt zijn benen steeds hoger balkjes liggen altijd klaar om er over een te gaan.... hij let goed op maar is nog wat onoplettent asl er fietsers langs komen... Verdrietig das weer wat jammer... maar het gaat helemaal goed komen... ik ga vrijdag avond wormen keur halen denk ik heb niet veel tijd...(besteeds meer aan hem)..... het aller liefste wat die vandaag deed was hinneken toen ik er aan kwam...hij was weer super braaf aan de longe en hij werkte weer super mee.... ik heb vanaaf een paar dagen het zadel en het hoofdstel bij hem op en in ... het reageerde eerst wat vel aan de longe toen die wist dat ie egt weer moest gaan werken met alles zadel hoofstel... hij schrok even en galoppeerde wat rond bokkend en steigernd... maar kalmeerde al snel ... was de rest van de tijd super braaf deed niks meer fout... ben egt super trots op dit beessiej dat ie het zo doet na zo'n K*T tijd voor hem ... Boos! ben ook best boos op die mensen maar laat het niet merken anders ben ik hem weer kwijt:S dat willen we natuurlijk niet...

1 nadeel een van de meisje die ik helemaal in het begin noemde komt steeds vaker terug om hem ook te rijden maar zei rijd hem dan met haar eigen slof en zo Boos! terwijl ik juist probeer zonder slof ik heb het haar duidelijk gezegt maar dan zegt ze dat ik Nozem( zo heet hij) dat ikhem niet waard ben en dat ik hem slecht verzorg en zo ...

maar jah dit was het het weer voor even doeidoei xxx

Vind echt leuk om te horen hoe het nu verder gaat! Gelukkig gaat het al een stuk beter en heeft het paardje een goede verzorgster aan jou!! Toppie!

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:56

dank je wel .. het gaat steeds beter en ik ga binnen kort naar de les met hem .. egt zin in heb ik er nog niet.... want hij wordt steeds drukker omdat hij bij word gevoerd....Boos!