Haf; racen in galop en wil naar vriendjes toe.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie

Haf; racen in galop en wil naar vriendjes toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:08

Vrijdag middag reed ik in de les op een nieuw gekomen Haflinger.
In stap en draf is het echt een gigantisch lieve pony maar toen kwam de galop.
Het was een regelrechte ramp.
Je hoefde maar een klein beetje aan te sporen en ze racete ervandoor achter de anderen aan.
Als ze te dicht achter een andere pony kwam en je stuurde haar ervan weg, ging ze, hoe je ook aandreef, terug in draf.

Na een tijdje ging de instructrice even apart met mij bezig. Ik op de ene volte, de rest even stappen op de andere volte.
Ik moest kleine voltetjes om haar heen draven, en dan rustig aanspringen in galop.
Het draven ging al niet erg goed, maar als je haar aanspoorde ging ze keihard in galop op haar vriendjes af.
Ik heb mijn zweepje aan de buitenkant gedaan, had mijn buitenhand bijna over de manen heen liggen en drukte haar met mijn buitenbeen zo hard mogelijk naar binnen.
Het mocht helaas niet baten. Toen ze eindelijk redelijk normaal rondjes wilde draven rond mijn instructrice, zijn we er maar mee gestopt.
Ik was helemaal op.

Dit was trouwens op de rechterhand.
Aan de linkerhad had ik ongeveer hetzelfde probleem...maar kon haar daar wel op de lange zijdes in galop houden, moest haar alleen iets voor de bochten terugnemen omdat zij zelf anders terug zou gaan.

Ik ben niet een super goede ruiter (rijd 6 jaar alweer onderhand), maar misschien kan iemand mij even helpen?
Ik weet niet of er wat aan te doen is (behalve misschien mijn instructrice of iemand dergelijks erop te laten rijden) want ik zou haar graag zelf ook goed laten galopperen?!

(dit is dus niet mijn eigen paard en ik hoop dat jullie wijs kunnen worden uit mijn verhaal)

Annemarie

_Roosje_

Re: Haf; racen in galop en wil naar vriendjes toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:21

hallo!
Ten eerste moet je natuurlijk wel begrijpen dat het voor de pony een hele schok ik. Ineens een nieuwe omgeving en dan is het natuurlijk logisch dat hij erg aan zijn soortgenoten hangt! Maar goed, moet hij natuurlijk ook overheen kunnen komen Knipoog

Hoe oud is de pony? Misschien heeft hij wel moeite met het op zijn eigen benen lopen. Op het moment dat jij dan over de hoefslag rijdt gaat het allemaal goed want hij heeft steun aan het hek. Maar als jij hem dan een volte op stuurt is hij zijn steunpilaar kwijt en moet hij op zijn eigen benen lopen, dit vind hij moeilijk en dus valt hij terug naar de draf. Op het moment dat jij al op de volte draaft (vind hij ook al moeilijk en kan ook verklaard worden met het moeilijk vinden om op eigen benen te lopen) en als je dan aan wil springen is het nog moeilijker voor hem... zonder ondersteuning in een al moeilijke draf aanspringen.
En omdat hij het moeilijk vind, (het nog niet kan), spurt hij weg om zo zijn evenwicht wel te kunnen houden. Want als jij op een fiets zit moet je ook harder trappen om overeind te blijven!

Okeey, lang verhaal Knipoog Haha! . Maar wat moet je eraan doen. Laat de pony op zijn eigen benen op de tweede hoefslag lopen. Dan heeft hij geen hek waar hij op kan leunen en zal dus zo op zijn eigen benen moeten lopen. Let er wel op dat de haf dan recht blijft. Dus goed begrenzen met je benen (maar dat komt wel goed als ik zo je verhaal lees Knipoog ) En dan langzaamaan de voltes enzo doorsturen. Je zal merken dat het beter gaat!

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:43

Tnx Haha! Klinkt heel logisch, zal het proberen.

Nadere informatie:
Hij stond toen al 6 dagen op de manege en heeft ook in een aantal lessen meegereden (hoe hij toen was weet ik niet, zal ik even navragen) en hoe oud hij is zal ik ook even gaan vragen.
Meer tips altijd goed en ik zal kijken of ik er een foto op kan zetten..
misschien kunnen jullie een beetje de leeftijd schatten? (zal ook een foto van een volte erbij plakken)

Groetjes Annemarie

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:09

Ik vind de methode die jou instructrice heeft uitkozen om je te helpen met galoperen iets wat apart. Idd wat hierboven al gezegt word: hij raakt zn steun kwijt, en daarbij lok je hem natuurlijk uit door helemaal weg te gaan bij de andere paarden.

First of all: je begrenzing is niet goed.. als jij je buitenhand over de hals doet werkt die niet meer.. zorg er dus voor dat die op zn plek blijft en je hem niet vast zet!

Hoe draaft het paardje? loopt die goed op zn eigen benen of gaat die hard of plakt die heel erg? Wat je moet proberen is vanaf het begin van de les de controlle te behouden over het tempo dit doe je door overgangen en schijnovergangen te rijden (stukje harder stappen en op je zithulp weer stuk zachter laten stappen tot die bijna stilstaat, voordat die sloom word activeer je hem weer met je kuit en laat je hem weer wat harder stappen) als dit goed gaat in stap ga je het in draf doen. Pas als die op een minimale zithulp terug komt en met een minimale kuitdruk naar vore gaat begin je met de galop.

Als je dan gaat galoperen zet hem dan in de eerste hoek van de wending aan, zorg dat voordat die de kans heeft harder te gaan weer terug is draf> hier kan je dus eventueel de 2de wending voor gebruik. als die dan weer goed op jou tempo draaft je het tempo volledig onder controlle heb zet je hem weer aan de galop en ook dan neem je hem weer terug in draf voordat die hard kan!

In het begin zal je maar enkele passen kunnen galoperen, dit bouw je steeds verder uit en na een aantal weekjes zal je het allemaal onder controlle kunnne houden..

Succes ermee!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:42

Bedankt Lachen
Ik vraag me trouwens af of de informatie die ik in het eerste bericht gaf, wel duidelijk is?

Ik weet niet of foto's hier zijn toegestaan maar even een foto van een gewonen volte (dit was nog niet met poging tot galop) Commentaar geven op de mensen die nog meer in de bak lopen heeft geen zin.
Commentaar op mijn houding mag wel, mits opbouwend (deze foto is momentopname!).

Afbeelding

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:57

Vandaag weer op haar gereden, het ging vele malen beter. De rechtergalop is voor haar nog steeds een moeilijk punt, maar ze deed het wel.
Ze is nu ook veel minder druk dan eerst, het was waarschijnlijk een kwestie van wennen.
Ze rijd nu ook in de beginners lessen , nou,..niet heel beginend.licht gevorderd zeg maar.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:20

Gister reed mijn vriendin erop en ik moet zeggen dat er niks geen last mee was!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:42

Als je haar de goed hulpen geeft, en uit een rustige draf aanspringt, is er volges mij ook nix mis mee..maar als ze kan kiezen, doet ze het liever niet Tong uitsteken

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 15:27

Uuh..van mij mag hier een slotje op..hoe vraag je dat aan zeg maar?

CrazyMeissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:19

bij mij liep die zo Knipoog
dit was de zaterdag nadat die foto van Aapestaartje is gemaakt
Afbeelding
ze liep nog niet egt geweldig ofzo...maar ze was bij mij heel rustig

liever geen commentaar op mij want ik weet dat ik bagger rij enz. enz.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:20

CrazyMeissie schreef:
bij mij liep die zo Knipoog
dit was de zaterdag nadat die foto van Aapestaartje is gemaakt
http://pic19.picturetrail.com/VOL1054/3 ... 861874.jpg
ze liep nog niet egt geweldig ofzo...maar ze was bij mij heel rustig

liever geen commentaar op mij want ik weet dat ik bagger rij enz. enz.

Waarom toch al die excuses Tong uitsteken Bloos Tong uitsteken . Maar goed, vind het een supermooie en leuke foto! Echt eentje om boven je bed te hangen Haha! . Enne van je houding kan je vanaf deze foto toch niet zo heel veel zeggen hoor, dus wees maar niet zo bang Knipoog .

Leuk dat het beter gaat Vingers aflikken

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:09

Heb wel meer gehoord van haflingers die moeilijk galopeerden. Dat is niet echt hun sterkste punt. Mijn haf had in het begin ook enorm moeite met de galop. Op de lange zijdes racede ze alleen en in de hoeken viel ze terug. Ze kon ook heel erg moeilijk rechts aanspringen. We zijn toen heel erg gaan werken aan het buigen en rond maken. Toen ging het veel beter. Gelukkig gaat het met deze ook een stuk beter. Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:33

Mijne ook, alle haflinger hebben daar erg moeite mee in het begin. Viv gaat ook heel hard galloperen en afsnijden etc... veel oefenen!