Zelf zadelmak maken en/of les erbij nemen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Zelf zadelmak maken en/of les erbij nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:54

Hoi, ik ben bezig met een Haflinger die net 4 jaar is geworden. Ze is 2 weken geleden bevallen van haar eerste veulen. Ze loopt netjes aan de longeerlijn en zadel en hoofdstel accepteerd ze ook. Ik kan er zelfs al alleen opstappen, tenminste,..... dit alles voor de bevalling 2 weken geleden. Nu is ze vooral onrustig als ik haar van d'r veulen weghaal.
Ik ben geen ervaren ruiter maar wel heel fanatiek. Eigenlijk wil ik haar dus zelf zadelmak maken om straks lekker recreatief buiten te kunnen rijden. Er wordt me aangeraden (prive)les te nemen om haar goed te kunnen beleren. Is dit echt aan te raden of noodzakelijk? Hoe hebben jullie dat gedaan? Alle reacties zijn welkom want ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik moet doen!
Groetjes!

Niekoezz

Re: Zelf zadelmak maken en/of les erbij nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:56

Als ik jou was, zou ik er zeker een begeleider bijnemen. Hij/zij ziet natuurlijk dingen die jij niet ziet.

Groetjes Aniek. Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:02

ik zou ook les nemen, en een begeleider. naar mijn idee kan alleen een ervaren en deskundig iemand een paard juist beleren. tuurlijk is het wel mogelijk om een paard zelf dingen te leren, maar helemaal en goed beleren is wel een kunst. vind ik tenminste. een paard die alles nog leren moet kan je makkelijk 'verpesten', hoe goed je het ook met het dier voor hebt. mijn advies dus, neem goed les, en zorg dat er iemand is die je begeleidt en advies geeft. als het dan moeilijk word (niet alle paarden snappen in een keer wat er van hen gevraagt word) dan sta je er niet alleen voor. succes met het maken van je keuze, en nog veel plezier met je paard!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:04

Ik zou ook les nemen, daar leer jij ook een hoop van, maar je paard ook..

Veel succes ermee

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:10

Moet ik dan nu meteen maar les nemen? Of kan ik beter eerst zorgen dat ze rustig is als ik haar van het veulen afhaal?
Dat ze rustig in de bak loopt. (alleen nog maar stappen, draven en stoppen)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:19

meteen les nemen. Een goede instructeur kan je helpen om haar rustig te krijgen, en je leren hoe je er op moet reageren. Succes!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:26

wendytjeG schreef:
meteen les nemen. Een goede instructeur kan je helpen om haar rustig te krijgen, en je leren hoe je er op moet reageren. Succes!

helemaal mee eens Cool

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:30

Valina schreef:
Moet ik dan nu meteen maar les nemen? Of kan ik beter eerst zorgen dat ze rustig is als ik haar van het veulen afhaal?
Dat ze rustig in de bak loopt. (alleen nog maar stappen, draven en stoppen)

Meteen les nemen.. Dan kan zij jou begeleiden hoe je het beste alles kan aanpakken..

twee weten immers meer dan 1

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:48

Nou, dat is duidelijk! Les nemen, en wel zo snel mogelijk dus! Wat mogen lessen zo ongeveer kosten? Les aan huis wel te verstaan,....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:21

Les nemen.

En dat paard niet twee weken na de bevalling weer in het werk nemen. Gun het dier een beetje tijd aub. Moeder en kind hebben elkaar nog 24/7 nodig die moet je niet uit elkaar halen naar twee weken ook niet voor 1 minuut.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:42

Les nemen.
Ik heb mensen een superpaard zelf proberen in te rijden. En nouja, ze zijn een half jaar verder en er is eigenlijk nog niks veel mee te bereiken. Stap, draf en (alleen de linkse) galopt lukt.
Dus gewoon lekker lessen, stel dát je haar ooit gaat verkopen, dan is ze goed ingereden.. Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:24

Zoals Kafue zegt eerst nog even geduld hebben en moeder en kind bij elkaar laten.
Wij mensen hoeven ook niet na 2 weken na de bevalling alweer aan het werk zeg.

En inderdaad, zeker weten begeleiding zoeken voor het inrijden. Zelfs ervaren ruiters rijden geen paard alleen in hoor, zelfs als ze al honderd paarden hebben ingereden.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:04

Jee, wat staan jullie ideeen weer haaks op wat ik eerder heb gehoord. Niet dat ik het raar vind hoor, maar mij was juist verteld dat ik het beste de moeder z.s.m. van het veulen af kan halen. Eerst voor 10 minuten, daarna een kwartiertje en zo beetje bij beetje opbouwen. Natuurlijk geef ik haar ook wel rust, zet ze alleen maar even aan de longeerlijn, maar ben mezelf gewoon wat aan het orienteren over wat te doen! Nou les nemen, dat is dus duidelijk. Ik zal zo links en rechts eens informeren hoe dat in z'n werkt gaat en wat de prijzen zo'n beetje zijn. Overigens, als ik wel een klein beetje grondwerk met haar ga doen, en ik hou het veulen daarbij, is dat wel oke? Ook hiervoor geldt, ongeveer een kwartier per keer natuurlijk, en niet te gek i.v.m. veulen.
Wat is jullie mening hierover? Bedankt overigens voor de reacties, daar kan ik echt wat mee! Pling

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:30

hoi! privéles is denk ik ongeveer 15 euro.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:13

Ik ben na anderhalve week begonnen met ze uit elkaar te halen, eerste keer met moeders naar de bak lopen, rondje longeren en meteen weer terug en dat uitgebouwd. Nu (2 weken verder) ben ik weer gewoon aan het rijden en heb m'n eerste les ook al weer gehad. Ik zou dus zeggen dat je ze gewoon uit elkaar moet gaan halen, rustig aan opbouwen, kan geen kwaad. Ik zou pas echt met inrijden gaan beginnen als je begeleiding hebt gevonden.

Ik betaal trouwens €25,- voor een uur les, aan huis.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:42

uit elkaar halen kan al wel vroeg beginnen, maar begin eerst met merrie voor de box te zetten en het veulen er in en zo langzaam op bouwen, natuurlijk is mams eerst onrustig. Voordat je verder gaat beleren eerst zorgen dat beide het normaal vinden dat je ze uit elkaar haalt. Heel belangrijk zorg ervoor dat het veulen afleiding krijgt van iemand als je zelf met de merrie aan de gang gaat. ALs je het rustig opbouwt, kun je ook het vertrouwen van beiden houden.

Eventueel kan je in begin veulen meenemen naar de bak, alleen dan niet longeren, wordt een beetje een zooitje weet ik uit ervaring.

succes

Oh ja, les verschilt per instructeur, ik zou overigens als het kan beginnen met half uur, je kan zelf los en uitstappen evt met veulen erbij uitstappen. half uur les is al best intensief voor een jong paard

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:46

Veel merries worden onrustig als ze niet bij hun veulentje zijn.
Ik zou zelf, als je geen of weinig ervaring hebt met het beleren van een jong paard, een goede begeleider opzoeken. Gewoon waar je 1 à 2 x in de week naar toe kan. Zo weet je zeker dat je niks verpest bij het paard. Verpesten is makkelijk, maar het weer opknappen is verdomd moeilijk.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:01

les nemen! als je eerst een tijdje alleen gaat rijden dan kunnen er langzaam foutjes insluipen, als je dan een keer gaat lessen bijvoorbeeld over een jaar zijn er misschien een aantal dingen die je helemaal moet afleren! iets afleren is gruwelijk moeilijk omdat het vaak voor jou een gewenning wordt, als je hier op tijd bij bent (iemand die continu zegt waar je op moet letten) dan krijgen deze foutjes niet zo snel een kans om uit te groeien tot een gewenning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:04

Ja, noodzakelijk

Zowel de eerste keer erop stappen als later alles leren.
Ik heb er al x aantal zadelmak gemaakt, maar nooit zonder kundig persoon in de bak.
Dan heb je ook minder risico in verkeerde dingen aanleren, die je later moeilijker weer af kunt leren.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:38

Ik zou rijles nemen op een manege, rijschool of een ander paard. Als je geen goede basis ruiter bent, moet je niet aan beleren van een paard zelf doen denken.

Je kan dat beter aan iemand overlaten die dit vaker en met succes heeft gedaan. Misschien kun je daar bij aanwezig zijn daar leer je veel van.

Als je redelijk rijdt en het paard is goed beleerd, dan kun je daar na verloop van tijd op doorgaan met rijlessen en rijden.

Ik zou moeder en het veulen de tijd geven. Physiek kunnen ze vrij snel gescheiden worden, maar voor zowel de moeder als het veulen is het beter om ze bij elkaar te houden. Ik zou de merrie ook niet te snel gaan berijden, doe dat kalm aan. Laat de merrie even moeder zijn en het veulen een kind.

Het is een investering die zich op langere termijn terugverdiend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:25

ik doe het ook nog altijd met zn tweetjes Haha! Haha! Haha! Er is ook geen andere manier om paarden in te rijden dan met zn tweetjes Haha! Haha!:D