Loswerken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:51

Hallo, wat verstaan jullie onder je paard loswerken als je er dus net opzit? Ik zelf rijd altijd ff met lange teugels en dan pak ik haar op...

gr. roos

Kafue

Re: Loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:11

eerst 10 minuten aan de lange teugel rondstappen. Dat de teugels oppakken en in stap aan het werk gaan, beetje wijken op de volte en dergelijke

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:20

Ik stap 10 min los aan de lange teugel.. daarna pak ik ze ietsjes op dat ik contact heb en stap ik nog zn 5 min door tot ze mn hand volgt en VW/NW is. Dan draaf ik aan en rij ik 10 tot 20 min (ligt eraan wat ze de voorgaande dagen gedaan heeft) los in draf met heel veel overgangen, schijnovergangen, figuren ed. Na verloop van tijd schakel ik der steeds meer terug en komt ze vanzelf meer omhoog en pak ik der steeds meer op. De reden dat ik zoveel NW rij me tlosrijden is omdat ik een fries heb die nog wel eens genijgd is achter de teugel te lopen om onder het werk uit te komen, of der nek erop zet. Als ze goed over der rug is ze lossere in der rug en der achterhand er beter bij. Zo voorkom je het

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:47

M3isSi3j schreef:
Ik stap 10 min los aan de lange teugel.. daarna pak ik ze ietsjes op dat ik contact heb en stap ik nog zn 5 min door tot ze mn hand volgt en VW/NW is. Dan draaf ik aan en rij ik 10 tot 20 min (ligt eraan wat ze de voorgaande dagen gedaan heeft) los in draf met heel veel overgangen, schijnovergangen, figuren ed. Na verloop van tijd schakel ik der steeds meer terug en komt ze vanzelf meer omhoog en pak ik der steeds meer op. De reden dat ik zoveel NW rij me tlosrijden is omdat ik een fries heb die nog wel eens genijgd is achter de teugel te lopen om onder het werk uit te komen, of der nek erop zet. Als ze goed over der rug is ze lossere in der rug en der achterhand er beter bij. Zo voorkom je het

Dit komt ook redelijk overeen met hoe ik losrij. Ik draaf alleen vcrij snel aan als ik mijn teugels op maat heb. Begin ook VW/NW omdat rikky zijn rug vrij snel vast zet. Ook rij ik vrij veel (schijn)overgangen Hij is meestal een beetje stijf als ik hem net uit stal heb en dan gaat ie vanzelf wat losser worden. Ook wordt hij beter aan het been door deze oefening. Als k voel dat hij los is pak ik hem op (oprichten, Proberen meer verzameling te vragen), en doe ik de oefening waar ik voor moet trainen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:26

ok... ik doe ook veel overgangen en tempowisselingen en veel figuren met een losse teugel... daarna oefen ik dingen uit het proefje en wat andere oefeningen...

bedankt! gr. roos

p.s. @ sophie_kurk ---> coole filmpje's (die in je onderschrift!)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:27

ow dan weet ik dit ook weer!!hoe je moet losrijden,deed ik het toch goed,maar als ik op les ben moet ik altijd gelijk van de instructice de teugels op maat maken zodat die nageeflijk loopt ,zo werkt het toch niet ofwel...

Mirie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:34

Als ik op mijn paarden ga rijden, ga ik eerst even rustig instappen stelling vragen en beetje schouderbinnenwaart en traves. En mooi aan de teugel rijden. En dan ga ik actief draven en galopperen. En dan pak ik de teugels op maat, op de goede lengte. En dat is ibij mij losrijden

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:27

dus losrijden is inderdaad met langere teugels maar wel met contact!!

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:29

Met los werken rij ik altijd lang ,laag en veel overgangen stukje aan het been zetten met voltes openen en sluiten even wat dieper instellen enz.
Soms stap ik de laan bij ons uit recht stuke warm stappen en wat overgangen op de verharde weg, en dan zit ik er ongeer 20 min op als ik terug kom en is hij warm voor het werk!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:27

Emaartje schreef:
ow dan weet ik dit ook weer!!hoe je moet losrijden,deed ik het toch goed,maar als ik op les ben moet ik altijd gelijk van de instructice de teugels op maat maken zodat die nageeflijk loopt ,zo werkt het toch niet ofwel...

Dat is dus per paard verschillend. Ik kan me voorstellen dat als je een paardje heb die van zich zelf er laag en lang is beter loopt als je hem eerst oppakt en nagevelijk rijdt en als die goed nagevelijk en aan de hulpen is zn rug gaat loswerken door middel van oefeningen.

Probeer het een keertje met VW/NW beginnen en kijk hoe dit uitpakt.. hou het een paar weken vol en vergelijk het dan met je eigen methode.. Wat je ook kan doen is vragen aan je instructrice waarom zei denkt dat die een goeie manier is voor jou en je paardje..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:53

ik stap altijd eerst even warm.
ongeveer 5 minuten linksom, dan 5 minuten rechtsom.
dan neem ik mijn teugels op maat , vraag verder nog niet nageefelijk te lopen, dan ga ik figuren rijden , veel gebroken lijnen voltes, achtjes, dat doe ik ook ongeveer 5 minuten op iedere hand en dan ga ik wat figuren in draf rijden na ongeveer 5 minuten ga ik vragen wat naar beneden te komen en zo bouw ik op...
na ongeveer een half uurtje ga ik wijken en schouderbinnenwaarts proberen daarna lekker galoperen op alletwee de kanten, uitstappen en klaar is kees

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:56

ik begin ook altijd met lange teugel effies op beide handen stappen.... dan ga ik in de stap lekker laag en rond... ook op beide handen.. zodat ze dr rug lekker los laat... en veel voltes... dan ga ik aandraven meestal op dr linkerhand.. want das dr moeilijke kant.. dus dan laat k dr nog effies wat lager lopen... anders komt ze gelijk tegen me hand... Clown en dan lekker voorwaarts neerwaarts... ook op de rechter hand.. maar daar kan k dr dan wat makkelijker oppakken... en ik ga wel meestal al vrij vroeg galloperen.. omdat ze daar iets actiever van wordt... Knipoog en verder rijd ik veel 8tjes , gebroken lijnen, veel rechte lijen Koe ( die nogal eens scheef zijn ) en k oefen ook het halthouden veel... en k rij veel overgangen omdat ze nogal moeilijk bij mekaar te rijden is... en natuurlijk het uitdraven.. doe ik ook lekker laag... zodat ze dr spieren effies lekker weer kan strekken Tong uitsteken ik heb verder niet echt een vaste tijd ofzow.. voor alles... soms rij ik een uur soms langer en soms maar n half uurtje.. licht eraan... of ze braaf is Tong uitsteken Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:03

Ik pak mijn paard gelijk op. Stap halt en andersom. Veel wendingen zodat de spieren lekker losworden. Na +/- 10 min draaf ik aan en ga ik overgangen en tempowisselingen rijden. Dan laat ik haar een rondje lang om haar daarna erbij te pakken voor 'oefeningen' zoals wijken en op dit moment het aanleren van de schoudervoor. Daarna weer tempo wisselingen en overgangen. Recht-richten doe ik constant door steeds op 2e hoefslag te rijden. Je snapt dat de galop wordt meegepakt bij de overgangen en tempowisselingen. ik rijdt meestal een halfuurtje en doe dat dus zeer actief. Ik rond af door weer stap en halt overgangen te rijden. daarna 10 min tot een 15 min afkoelen aan de laaaaange teugel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:04

ps. ik doe dit dus niet elke dag maar zo zien mijn actieve trainingen af. Ik wissel dit af met licht werk en buitenritten met mooi weer

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:45

ja dat doe ik ook, ik ga zeker 1 keer in de 1 á 2 weken lekker naar het bos... en ze heeft 1 keer in de week vrij dan staat ze lekker een paar uur buiten en 1 keer in de 2 weken springles Clown

gr. roos

Lars_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:02

Ik rijd los met lange teugel niet extreem lang maar gewoon lossig.
Ik rij veel overgangen en dan vanuit draf naar halthouden en vanuit halthouden naar galop .(pas al je paard al een beetje los is natuurlijk)
Ook veruimen in draf of stap en balken lopen eens in de tijd ook.
En ik rijd mijn bijrijd paardje in het losgaloperen met lange teugel en pak mijn binnenteugel ietsje meer op en vraag wat actief heid aan de achterhand.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:04

k rij altijd veel naar benede. als ze eenmaal lekker zakke en door het lijf gaan lopen, laten ze makkelijker de rug los, waardoor je oefeningen veel beter gaan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:02

Ik rij m eerst een paar rondje gewoon saai over de hoefslag aan een lang teugeltje, daarna ga ik voltes rijden en slangevoltes, afgewisseld met overgangen naar t halthouden. Dan wat overgangetjes naar de draf. (halt-stap-draf in alle variaties) Met de mijne moet ik vooral veel voltes rijden. Dan gaat ie beter lopen. Wordt ie lekker los van. Pak m na zo'n 10 min./kwartier op, en dan blijf ik eigelijk hetzelfde doen met hem. Veel voltes en wendingen en overgangen. Beetje wijken en schoudervoor/-binnenwaarts, achterwaarts. Uiteraard galopje links en rechts. Veel schakelen. Heel belangrijk bij hem. En als ie goed z'n best heeft gedaan (of ik, haha) mag ie lekker met een lang teugeltje uitstappen. Dat doe ik op het harde (buiten). Voor z'n pezen.