doorzitten...iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loes14

doorzitten...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:30

naja, de titel zegt het al, ik zit het erg moeilijk om door te zitten.
mijn instructrice zegt dat ik straks elke pas moet aanvoelen met rijden
maar ik zit zo onrustig, iemand tipss..? Cool

renske

Re: doorzitten...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:47

Wat bij mij heel erg heeft geholpen dat ik nu een keer per week zonder beugels rijd. En als je maar eens in de week rijd ofso zou ik gewoon steeds tussendoor paar rondjes gaan doorzitten. meestal voel je het ineens wel hoe je het beste zit.

Of kun je misschien zitlessen gaan volgen op de manege?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:49

of zonder zadel rijden, dan moet je wel doorzitten, desnoods aan de longeerlijn.

loes14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 07:32

okey, zonder beugels rijden, ik ga het proberen
maar zitlessen op de manege? nee,das niks ik rijd l2

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:32

loes14 schreef:
okey, zonder beugels rijden, ik ga het proberen
maar zitlessen op de manege? nee,das niks ik rijd l2

En waarom is zitles niks als je L2 rijd?
Bedenk wel dat je straks altijd moet doorzitten zelfs in de middendraf. Kun je niet zitten dan heb je een probleem.
Dus uit met de beugels en rijden. Zorg wewl ervoor dat je houding gecontroleerd wordt. Zit soepel rechtop en ga mee met de beweging van je paard.

loes14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 08:54

zitles is wel wat maar op de manege niet, sorry ik zei het verkeerd..
ik ga der aan werken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:23

loes14 schreef:
zitles is wel wat maar op de manege niet, sorry ik zei het verkeerd..
ik ga der aan werken

Daar ben ik het mee eens niet iedere manege leert de mensen goed zitten. Mischien dat je komende tijd in de les aan je houding en je zit kunt werken heel erg belangrijk

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:49

Ik ben nu ook aan het oefenen, het valt niet mee he! Want hoe ga je nou mee met de beweging? Je paard beweegt in draf op en neer en daarbij ook voorwaarts. Best wel lastig dus.

Probeer het volgende eens:
Ga op een stoel zitten en doe alsof je op je paard zit. Maak je onderrug hol, maar houd de rest van je rug recht. Je borst gaat nu naar voren en omhoog. Je bekken voel je kantelen. Je drukt je kont als het ware tegen de zitting van de stoel. Hiermee vang je de neerwaartse beweging op.

Maak nu je onderrug weer recht, je voelt je bekken weer terug kantelen. Je moet hierbij je bilspieren ook wat aanspannen.
Met deze beweging vang je de opwaartse beweging van je paard in draf op.

Als je dit een beetje te pakken hebt, dan moet je deze beweging op je stoel gaan combineren met het opvangen van de voorwaartse beweging van je paard. Dus je maakt je onderrug wat hol en je draait je linkerheup naar voren. Dan maak je je rug weer recht. Dan maak je je onderrug weer hol en draai je je rechterheup naar voren. Dan maak je je rug weer recht. Op deze manier " wandel" je als het ware met je heupen mee met de beweging van je paard. Heel belangrijk is: ontspannen zitten en meedansen met je paard. Eerst een paar stapjes en dan langzaam opbouwen. Heel veel succes!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:01

orisse gooit altijd zo erg hoog op.. dus da's ook nix om op te zitten Clown dus ik heb idd op een gegeven moment.. gewoon me beugels uitgegooid.. en ben gaan doorzitten een half uurtje ofzo.. en daarna me beugels weer in gedaan.. nou toen bleef k opeens n stukkie makkelijker zitten Bloos en voor me gevoel zit k te stuiteren.. maar volgens me zus.. kom ik nauwelijks uit me zadel als k doorzit.. dusss Tong uitsteken k ben allang blij... maar idd dus zonder beugels rijden.. hoeft nie eens elke dag.. en probeer niet om kaarsrechtop en stil te zitten.. wnat dan ben je niet mee met je paard.. dus ga je automatisch tegen zijn beweging in he... Knipoog en dan kan je ook niet doorzitten... en idd vraag of iemand je paard longeerd en ga zels met of zonder zadel alleen dr op zitten.. en dna proberen ook licht te rijden zonder beugels.. Tong uitsteken das ook grappig...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:08

hoi! ik had ook heel erg problemen met doorzitten. had ook een paard wat ten eerste heel bang was omdat het mishandeld was geweest, en het tweede verschrikkelijk zat in draf... ik heb heel veel geoefend (de eerste keren was het verschrikkelijk) en alleen maar op mijn houding gelet, en alleen maar doorgezeten. en op een gegeven moment ging het vanzelf... oefenen, oefenen, oefenen! succes!

loes14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:38

okey, heel erg bedankt iedereen!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:07

Wat t belangrijkste is met doorzitten, is dat je jezelf kan blijven ontspannen. Als je gaat klemmen of vergeet adem te halen.. dan wordt t als maar moeilijker!

Mijn paard gooit ook heel erg hoog op! En is dus erg moeilijk om op door te zitten.. maar door die ontspanning, en het bewuste ademhalen, is het al snel makkelijker geworden!

Succes ermee

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:25

Tjah net als iedereen al zegt, zonder beugels, en zelf leren ontspannen. En jezelf er steeds aan herrineren.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:37

Het is belangrijk dat jezelf ontspannen blijft zitten. Niet gaan klemmen. Probeer druk te houden op je beugels. Ikzelf heb het probleem dat ik mezelf veel te gespannen houd in het doorzitten, merk dan ook dat mijn paard zich aan gaat spannen en het paard zit dan ook ineens nietmeer. Zodra ik dan de knop bij mijzelf heb gevonden om gewoon te ontspannen, ontspant het paard ook en zit ook ineens weer.

Oefening baart kunst.

Succes ermee

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:12

zonder beugels rijden is inderdaad goed voor je zit.. het is misschien niet fijn en je wordt er moe van maar als je consequent elke dag 3 rondjes zonder beugels rijdt dan gaat het doorzitten vanzelf beter! heel veel succes en probeer als je doorzit ook te ontspannen, als je bijvoorbeeld druk zet op de teugels of gaat klemmen dan gaat het ook niet lukken!

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:36

Sokkebok schreef:
of zonder zadel rijden, dan moet je wel doorzitten, desnoods aan de longeerlijn.

indd deed ik ook altijd en nu zit ik voor mijn gevoel goed

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:51

En wat ook erg belangrijk is, is dat je paard goed los in z'n rug is, want als ie maar iets vasthoudt, kan je vaak al niet goed (=lekker) doorzitten!! Is vaak wel een wisselwerking met de ruiter (gespannen doorzitten) Dus zou ook veel oefenen zonder beugels!!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:07

Lichtrijden en dan een aantal passen ontspannen proberen te zitten. Daarna weer lichtrijden. Niet meer oefenen als je moe wordt, je verkrampt dan. Ook zonder zadel lichtrijden en doorzitten helpt. Zonder beugels lichtrijden en af en toe doorzitten.
Als je paard de rug niet aanbiedt of geeft is doorzitten veel moeilijker. Je paard moet je voordat je begint met doorzitten dus laten ontspannen, goed los en soepel maken. Je moet zelf volledig leren ontspannen, je bekken moet volledig kunnen kantelen en je moet in staat zijn ontspannen rechtop te zitten. De meeste ruiters gebruiken voor doorzitten en rechtop zitten (onspannen, los en soepel) de verkeerde spieren. O.a. de PsoasIlio groep kun je hiervoor trainen. Ook zonder paard.
Van langdurig doorzitten totdat je erbij neervalt, leer je niet ontspannen, los en soepel doorzitten. Als je goed kan doorzitten heb je een enorme controle over je paard. Daarom is het leren op de goede manier zo belangrijk.
Suc6

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:13

Vraag of iemand je paard met jou dr op wilt longeren. Haal je beugels eraf en ga zitten als een zoutzak. Gewoon even je hele houding vergeten. Probeer dan helemaal te ontspannen en als je het gevoel hebt dat het wel goed gaat doe je ogen dan dicht. Hierdoor moet je wel op je gevoel blijven zitten.
Op deze manier heb ik het onder de knie gekregen.
Ga dan iedere keer een stapje verder totdat je zelfstandig met beugels, in een correcte houding, ontspannen kunt doorzitten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:51

Zorg wel dat de ruggegraat rechtop blijft en haal je buikspieren naar je ruggegraat toe. Op den duur gaat dit vanzelf maar in het begin meot je erbij nafdenken.
Ook niet achter de loodlijn vallen ofzo.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:20

Goed en leesbaar boek om je te helpen bij dit soort problemen:

Centered Riding van Sally Swift Pling

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:37

Zonder beugels rijden werkt inderdaad geweldig! Zit je wel goed in de stap en de galop? Ik heb ooit eens (lang, lang geleden in een sprookjesachtige bak Haha! ) de tip gekregen om met mijn rechterhand de voorkant van het zadel vast te houden en met mijn linkerhand de achterkant. Vervolgens moest ik mij in het zadel trekken maar wel netjes rechtop blijven zitten (dit helpt trouwens alleen als je een goed zadel hebt en je moet uiteraard je bekken wel een beetje kantelen anders is het auw). Ik trok mij zo in een blijkbaar goede 'uitzitpositie' en moest zo eerst een heel rondje stappen. Na dat rondje weet je wel hoe het voelt en als je die houding opzoekt als je in draf moet doorzitten wordt het al een heel stuk makkelijker. Ik heb geen idee of dit bij jou werkt maar mij heeft het geholpen, samen met het beugel en teugeloos rijden (ja, mijn manege was erg geficeerd op een goede onafhankelijke zit)

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:20

Idd zonder beugels gaan rijden, dan moet je wel. Misschien een tip die je kan gebruiken om ontspannen te gaan zitten: tel de passen die je paard maakt.
Dit wordt ook veel gedaan bij mensen die 'stuiteren' in galop. (eventueel hardop) de passen van de paard tellen. Zo let je ergens anders op dan op het doorzitten

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:45

Ik slik sinds kort medicijnen die als bijwerking stijve spieren veroorzaken en ik kan nu dus echt niet goed en lekker meer doorzitten.
Ik leg me maar er bij neer en als ik met die troep ga stoppen hoop ik dat mijn doorzitten weer verbetert.
Maar dat gestuiter (valt best mee volgens mijn vriend) van mezelf vind ik ook niks.
Arm paardje van mij. Ach gut

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:41

Zoals al meerdere malen hierboven gezegd ; ontspannen, denk ook aan je tenen te ontspannen, klinkt heel dom maar het werkt wel.

Ik denk dat je beter met afwisseling van doorzitten en lichtrijden kan beginnen i.pv. je beugels uit en gelijk 10 minuten rond te gaan stuiteren, voor zowel jou als je paard niet echt fijn. Gewoon lichtrijden en ga dan eens een lange zijde doorzitten, en gewoon lekker zo herhalen.