travers aanleren..hoe??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

travers aanleren..hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 22:23

hey bokkertjes! ik heb ff een vraagje...hoe kan je een pony travers aanleren? ik wil het mijn merrie heel graag aanleren. ze is M1 klaar.
kan iemand me helpen? Tong uitsteken

M3isSi3j

Re: travers aanleren..hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:50

Je moet niet gelijk een "complete travers" willen rijden. Als je hem goed geleert hebt voor je been opzij te gaan (hoe heb je hem dat geleerd?) dan is het in het begin voldoende om terwijl je hoofd, hals en voorbenen gewoon RECHT op de hoefslag houdt (dus niet moeilijk gaan zitten doen met buiging!!) je hem dan vraagt zijn achterhand 5-10 cm naar binnen te doen voor je buitenbeen. Als hij dat doet dan krijgt hij vanzelf de juiste buiging en is het maar een kwestie van steeds iets meer te vragen. Als dat iets meer vragen in draf leidt tot versnellen, zou je ook terug kunnen gaan naar stap en het daarin een keer door te vragen. Succes!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:16

M3isSi3j schreef:
Je moet niet gelijk een "complete travers" willen rijden. Als je hem goed geleert hebt voor je been opzij te gaan (hoe heb je hem dat geleerd?) dan is het in het begin voldoende om terwijl je hoofd, hals en voorbenen gewoon RECHT op de hoefslag houdt (dus niet moeilijk gaan zitten doen met buiging!!) je hem dan vraagt zijn achterhand 5-10 cm naar binnen te doen voor je buitenbeen. Als hij dat doet dan krijgt hij vanzelf de juiste buiging en is het maar een kwestie van steeds iets meer te vragen. Als dat iets meer vragen in draf leidt tot versnellen, zou je ook terug kunnen gaan naar stap en het daarin een keer door te vragen. Succes!

okee, bedankt!! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:10

Wij leren de paardende travers en de renvers altijd in stap aan, je hebt dan zelf meer tijd om correcte hulpgeving toe te passen en voor het paard is het ook makkelijker.

Ik zou alleen niet alleen gaan klooien met travers aanleren maar daar goede instructie voor nemen want je moet of veel dingen letten en als je nog nooit travers gereden hebt of een paard dat geleerd hebt is het zeker niet aan te raden omdat spontaan alleen een paard aan te leren.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:34

Ik heb het zelf zo geleerd:
Eerst gewoon rustig in stap zorgen dat het paard/pony voor je been opzij gaat. Dan ga je het hem gewoon leren zonder stelling, en later als hij al goed voor je been opzij wil, probeer je gewoon rustig aan wat stelling, het hoeft ook niet in 1 keer perfect, dat komt wel Knipoog

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:06

eerst in stap. Voorop staat de nageeflijkheid, dus zorgt datie mooi in de stelling los blijft. Dan stap voor stap steeds meer de achterhand naar binnen zetten. Ben tevreden met een klein beetje! Na enkele weken kun je preciezer zijn..

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:04

zorg eerst dat je paard goed aan je been is.. bijvoorbeeld door een volte te rijden en deze te sluiten en te openen door middel van je benen! als je paard goed aan je hulpen is dan ga je gewoon een soort van travers oefenen met je paard (eerst in stap).. ja je kunt niet echt zeggen hoe je dit moet doen.. het ene paard blijft niet op de hoefslag en het andere paard vind het moeilijk om de kant op te kijken waar die naartoe gaat! het ene paard pikt het gemakkelijk op en het andere paard niet.. een travers zit er waarschijnlijk niet naar een weekje in.. maar oefening baart kunst! heel veel succes

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:17

Ik weet niet of je al op andere paarden traver hebt gereden, of het gevoel al kent. Want anders kun je denk ik het beste les nemen. Of als je al les hebt aan je instructice vragen. Want het is gewoon best moeilijk te leren. Vooral met stelling e.d.. Je moet op veel punten letten. Dat je recht blijft zitten, dat je hem niet te schuin doet etc. Dus gewoon lekker lessen, weet je zeker dat het goed gaat! Ja

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:27

KimBalaa schreef:
Ik weet niet of je al op andere paarden traver hebt gereden, of het gevoel al kent. Want anders kun je denk ik het beste les nemen. Of als je al les hebt aan je instructice vragen. Want het is gewoon best moeilijk te leren. Vooral met stelling e.d.. Je moet op veel punten letten. Dat je recht blijft zitten, dat je hem niet te schuin doet etc. Dus gewoon lekker lessen, weet je zeker dat het goed gaat! Ja

ik heb ook nog een andere pony, die is M2 klaar. dus daar oefen ik vaak travers mee in de lessen. bedankt voor de tips allemaal! OK dan!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:08

Uh travers zit toch pas in de M2? Je begint volgens mij in de M1 met schouderbinnenwaarts, contragalop (klein stukje) en keertwending om de achterhand. en je raakt halsstrekken en wijken kwijt tov L2 ook moet je in de middengangen blijven doorzitten (draf)

Verder eens met bovenstaande, eerst in stap en geen stelling vragen alleen kont stukje opzij. In het boek van Bonhof staan goede tips

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:37

Wat ook helpt is op de volte de achterhand naar binnen doen, zo krijg je het gevoel al een beetje, eerst in stap en dan in draf. Wat Kafue zei van renvers is ook een goeie: in Nederland helaas niet zo bekend, maar dan laat je hem zeg maar travers lopen op de rechterhand terwijl je op de linkerhand rijdt. Tekeningetje: |/ schuine streep is het paard(maar dan gebogen en loopt naar de bovenkant en de rechte streep is de hoefslag. Voordeel van deze oefening is dat hij veel meer gesloten wordt en dat het makkelijker gaat dan travers.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:00

Idd eerst in stap proberen en als dat goed lukt, ga je in draf op een verkleinde volte z'n kont naar binnen zetten. Voordeel hiervan is dat je de buiging al hebt van de volte. Dan doe je het een keer vanuit een volte. En uiteindelijk heb je de travers. Dit is echter geen oefening die je hem goed in een maand hebt geleerd