Trekken, bokken en ervandoor gaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Trekken, bokken en ervandoor gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:06

Haay,

Mijn vriendin en ik rijden sinds kort weer in de wei met Arie.
Nou zat zij er vandaag op, alles ging goed.
Stappen, Draven en sturen etc.
Alleen hij ging hele tijd trekken, dus harder willen.
Het heeft geen zin om meer spanning aan de teugels te houden of gewoon jezelf zwaar maken, hij negeert het.
Toen ging ze een rondje galloperen, gaat ie er als een gek vandoor 3 onverwachte bokken achter elkaar ( nja zij had gelukkig de BP om, dus geen beschadigingen ofzo). Op het begin was ie ook al geschrokken van een eend, wat ie nooit doet =/
Hij was toen harstikke gespannen.
Weten jullie hier iets aan te doen ? Want we willen graag in de wei rijden Lachen.

Groetjes Danielle

Het lukt soms trouwens wel heel goed, maar dan gaat ie iig 1x er vandoor. En niet zo zacht ook.

Poenarie

Re: Trekken, bokken en ervandoor gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 20:20

Niemand ?
Ik ben hulpeloós !

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:50

Ik merk bij mn eigen paardje ook wel eens dat ze de spanning ana het zoeken is om een reden te kunnen vinden om te gaan rennen, vliegen en bokken. Wat ik dan vaak doe is der bezig houden.. veel zijgangen inzetten (zolang ze opzij gaat kan ze niet naar vore) Hierbij is het dan wel de kunst om haar op de grens te houden en neit zover het harnas in te jagen dat ze nog weg schiet!

Rij heel veel overgangen, schijnovergangen, figuren op je zit, stem en been hulpen. Probeer je paardje zo min mogelijk gelegenheid te geven om dingetjes te zoeken door hem constant bezig te houden en hem niet uit te dagen door terug te trekken..

succes ermee

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 00:04

zo ken ik er nog wel 1 die was echt constant alles aan het opzoeken....toen heb ik haar ook enorm aan het werk moeten zetten enkel alleen dat hielp veel overgangen en wendingen enzo rijden...je paard bezig houden...

dat is denk het enige..wat ik zo even ken bedenken
en zat hem./ haar desnoods op de volte bij het aangalloperen en als ze bokt gewoon door galloperen desnoods 5 minuten lang zodat ze moe word...ik zou zeggen moet ze maar leren...als ze dat blijft doen telkens...want anders als ze 1 van jullie eraf krijgt...gaat ze denken van hey nu hoef ik niet meer te galloperen...dus misschien ook tip gewoon doorgalloperen....

veel suc-6

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:35

Het is niet 1 bok hoor, het zijn er meerdere.
Je kan hem wel gewoon sturen als ie normaal doet in galop, maar als ie dan irritant gaat doen. Dus het bovengenoemde.
Gooit ie gewoon zijn kop omhoog en gaat alleen met zijn hoofd in die richting.

Bedankt voor reacties trouwens ! Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:57

Je zou voor de zekerheid een martigaal om kunnen doen zodat je wel contact kan houden met de mond op het moment dat die zn hoofd omhoog gooid.

Je moet je paardje eens goed afstraffen als die het weer doet.. Geef een gil en des noods eens een tik (als je dit met je zweep doet: niet op zn kont omdat die dan gaat bokken. Tik hem dan net achter je been)

Mijn paardje heeft het ook een tijdje gedaan heb der 1x een tik om der oren gegeven en als ik nu mn stem al verheft bedenkt ze zich al. Het is zielig maar het is wel eerlijker als je duidelijk ben tegen over je paardje. Als die keer op keer de kans krijgt en er dan enkel maar gerukt en geplukt word is dat ook zielig.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:55

Doet dit paard dit al langer of pas net. Het komt mij sterk over als een medisch probleem en dan denk ik aan rug, heup.

Als het paard zo is niet gaan galoperen dan vraag je om problemen. Is de stap niet onder controle geen draf en zo ook met draf.

Vertel is iets meer over hoe dit paard is en hoe het beweegt enz

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:46

Hij heeft niks aan zijn heup ofzo hoor Verward
Hij loopt gewoon heel goed, gister is het ook weer goed gegaan.
Alleen soms als het warmer weer wordt, dan gaat ie zo raar doen zijn we achter gekomen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:07

hij heeft gewoon de zomer in zn hoofd.. ga eens een keertje een stukje met hem crossen, misschien dat die dan zn wilde haren weer voor even kwijt is! (werkt niet bij alle paarden.. dus je moet wel eerst bedenken of dit wel een oplossing zou kunnen zijn voor de jouwe)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:20

Ik denk niet dat dat werkt bij hem, daar maakt ie flink misbruik van.
Dan gaat ie ook bokken.. Hij zit een beetje vreemd in elkaar Clown
Maar bedankt voor de tip !
Ik heb je andere tip al uitgevoerd en dat werkte. Dus dat houd ik eerst ff bij. Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:21

whahahhahaa ok.. dan moe tje er zeker niet aan beginnen idd..

Blijf volhouden met de vorige tips en werk het steeds verder uit dat die steeds weer wat nieuws om handen heeft en harder moet gaan werken. Succes

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:02

misschien ken je ook eens proberen om voor het rijden hem even aan de longe te laten racen.....en er daarna rustig op rijden

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:35

lijkt me geen slim idee, als hij zich los trekt heeft ie een lijn achter zich aan