Longeren: valse stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Longeren: valse stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 20:34

En nog een longeerprobleempje bij Waldo.

Met rijden pakt ie links heel erg vast. (Ik ook trouwens Bloos ) Met longeren viel mij op, dat ie linksom juist de binnen-bijzet los heeft hangen, en de buitenste strak. Hij loopt dus wel een beetje in stelling.

Maar rechtsom, doet ie precies hetzelfde! Zie je het voor je? Hij loopt rechtsom, maar rechts is het touwtje strak, en links hangt ie los. Oftewel, hij loopt gewoon met z'n hoofd naar links.

Dit heeft niet temaken met 'niet strak genoeg bijzetten' want die had ik aardig strak vastzitten.
Wat me ook altijd opvalt, is dat wanneer ik halt ga houden, hij bijna altijd links inbuigt. Zonder dat ik iets doe met mijn hand. Hij zorgt er gewoon voor dat mijn linkerteugel slap komt te hangen.

Zou dit kunnen duiden op een probleem ergens? Ben benieuwd wat jullie zeggen!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:42

Hoi Laura,
Als ik je verhaal lees, vermoed ik dat je paard of behoorlijk scheef is, of last van zn spieren heeft. Mocht het laatste het geval zijn, dan zou ik er eens iemand naar laten kijken, maar het eerste lijkt mij waarschijnlijker, omdat je zelf al zegt dat je geneigd ben om links vast te pakken. Eerste tip: probeer dat af te leren. K weet het, tis een ramp, heb zelf die slechte gewoonte ook nog steeds. Verder is mij altijd geleerd dat als een paard heel nadrukkelijk een kant van het bit vastpakt, die kant los te laten, zodat ie geen steun meer op je teugel kan vinden en daardoor zn eigen evenwicht moet zoeken en daardoor rechter wordt.
Hoop dat je er iets aan hebt, vermoed dat enige aanvulling nog wel noodzakelijk is, vind het erg moeilijk om er iets over te zeggen zonder dat ik het gezien heb.
Groeten, Lon

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 00:33

Ik ken dat verhaal van 'sterke kant losgooien' goed Lachen Sterker nog, heb het vandaag nog geprobeerd in galop. Maar ik krijg het op de volte dus never nooit niet voor elkaar! Linksom volte, linksom logsooien = geen volte meer maar rechtdoor (en laten we het dan maar helemaal niet over aanleuning hebben Knipoog )

Misschien moet ik eens proberen om gewoon met lange teugel te galoperen een volte op beenhulpen. Viel me gister weer op, dat als ik aan het losrijden ben zonder gewicht op de teugel, hij hardstikke goed naar mn been luistert (kan zelfs kleine 8jes sturen) maar 'in het heetst van de strijd' lijkt dat reactievermogen weg... of ik zit teveel met mn teugels te klooien oid?

Paardrijden is moeijlijk. *Tob*

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:35

Ik heb zelf een paard goed vastgereden - er waren ook allerlei externe omstandigheden, maar ik was in ieder geval niet in staat om haar weer recht en op twee teugels te krijgen. Dat je met een langere teugel waarschijnlijk minder problemen hebt is niet zo vreemd omdat je paard dan 'recht' door de bochten kan. Op het moment dat jij meer aanspanning vraagt, moet hij z'n kont er onder zetten en dan doet ie het dus niet meer. Ik heb een heleboel acties gepleegd om het allemaal weer echt te krijgen, misschien heb je er wat aan:
1/ de fysio er af en toe bij, 2/ longeren met de pessoa 3/ af en toe m'n instructrice op m'n paard laten rijden 4/ met rijden er enorm op letten dat je echt recht zit en altijd op twee teugels aanleuning hebt. Zo langzamerhand geloof ik dat we het ergste hebben gehad. Maar het heeft wel een half jaar geduurd! Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.