staken bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

staken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 17:16

heel apart verhaal, maar sinds woensdag gaat mijn paard (L1 met winst, bijna 6 jaar oud) als ik een galop hulp geef ipv vooruit heel hard naar achter.
nou is het geen paard dat snel staakt, eigenlijk nooit. Hij is kort geleden vrolijk door alle buigproeven gedraafd en is op zn rug wel iets gevoelig bevonden, maar niet zorgwekkend.

er zijn een paar dingen die kunnen spelen, namelijk: hij heeft een tijdje geleden zn hoofd hard gestoten, hersenschudding en paar dagen zn coordinatie enigszins kwijt, het is een headshaker (wat hij probeert te "vergeten" onder het zadel), en er staat een paard bij ons op stal met virus -> 40 graden koorts. Mijn paard heeft geen koorts.

maar ik vraag me dus af hoe ik dit ga oplossen, want het wordt gevaarlijk. Hij heeft al een keer een achterbeen tussen de buizen van het hek gestoken, geeft mega bokken als ik mn spoor erin prik of zweep erbij pak (en ik kan m tot nu toe altijd uitzitten, maar soms vraag ik me af voor hoe lang nog) en ik heb ook niet het lef hem keihard naar voren te slaan en schoppen.

maar: in draf is er niks aan de hand, loopt hij super te sjouwen en voor zijn doen netjes door zn lijf en als ik hem vanuit draf met klikken en stemhulpen in galop laat vallen loopt hij vrolijk rond alsof er niks aan de hand is.

het is dus puur op de hulp dat hij gewoon ineens stopt. Ik vraag me toch echt af wat ik ermee aanmoet, en of het lichamelijk is of gewoon klieren (en in dat geval, hoe los ik het dan op zonder in vervelende situaties terecht te komen...)
iemand tips?

sorry voor het lange verhaal trouwens en ik zeg het vast: nee, ik heb momenteel geen les, ben van stal verhuisd en intructeur niet mee helaas. Kan het dus op dit moment niet met iemand oplossen. Als het echt langer gaat duren ga ik wel gewoon mn paard op de trailer zetten en bij hem langs weer.

hananya

Re: staken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:29

Begrijp ik het goed dat hij wel op stemhulp aangallopeerd?? Dan zou ik gewoon heel rustig aan weer de gallophulp overnemen met je beenhulp. Bereid je paard goed voor. Mijn eigen paard ontploft elke keer wanneer ik weg wil galloperen. Ik zet hem nu op een volte van 10 a 15 meter ( ver bij het hek vandaan Knipoog ) en ga dan doorzitten. Wanneer hij zich tijdens het doorzitten ontspant begin ik met mijn buitenbeen naar achteren te leggen. Hier reageert hij dan meestal al wel op, maar ik wacht rustig af. Ik bereid mijn gallophulp zover voor ( mooi in de buiging, buitenbeen naar achteren, binnenbeen lang op de singel, buitenteugel tegen de hals, binnnenteugel iets van de hals, enz, enz ), dat ik alleen nog maar heel zachtjes hoef door te drukken naar de galop. Wanneer hij zover is, zorg ik ervoor dat ik goed achterover blijf zitten. Door overdreven terug te zitten, houdt ik goed druk op de achterhand en kan hij dus niet op de rem of in de achteruit... Hij kan dan niet anders dan naar voren. Haha!
Bij mijn paard werkt het heel goed. Hij is echt al een stuk minder hectisch geworden. Ik heb hem inderdaad ook wel eerst evn laten nakijken door dierenarts (klinisch en op rontgen) en door een fysio. Deze konden niets vinden en daardoor durf ik nu wel door te drukken.

Het is een heel verhaal, maar misschien heb je er wat aan...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:39

Hoe galoppeert hij aan aan de longe?

Ik zou toch eerst kijken of het niet iets lichamelijks is. Je zegt dat hij iets gevoelig is op de rug, maar niet zorgwekkend. Maar toch kan dat eventueel dwarszitten, een paard hoort in ieder geval helemaal niet gevoelig te zijn op de rug.
En is hij goed nagekeken nadat hij z'n hoofd gestoten had? Want dan kan er weleens wat verkeerd komen te zitten, zoals bijvoorbeeld de atlas.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:34

allebei: thanks voor de reactie

@hananya, wat jij zegt had ik inderdaad ook al in mn hoofd, gewoon trug naar af en vanaf stemhulp weer heel rustig met beenhulp gaan komen. Hij is de laatste tijd wel wat erg gefocussed op mn been, dus dat zou het kunnen zijn.

@appie, hij galoppeert aan de longe hetzelfde als normaal, maar ik moet hierbij zeggen dat ik hem aan de longe deed zonder bijzet oid, en onder het zadel wel nagefelijk rijd. Dit is dus een niet helemaal correcte vergelijking. Ik ben van plan morgen met bijzetje te longeren en te kijken hoe hij zich dan beweegt.
zn rug, ik weet dat die eigenlijk niet gevoelig mag zijn. We zijn druk bezig hem wat sterker te maken (groot paard, altijd vrij slap geweest) en zn rug is eigenlijk alleen maar verbeterd.
Feit is wel dat hij altijd wel moeite heeft gehad met de galop. (overspringen, lang worden, uit galop willen vallen) Maar dat was eigenlijk de laatste tijd juist over. Hij galoppeerde heel makkelijk onder het zadel.

en nadat hij zn hoofd gestoten heeft is hij niet meer goed nagekeken. En daar Ik heb dat niet gedaan omdat hij met rust echt weer zienderogen opknapte en zelfs veel fitter was dan daarvoor. Ook qua bewegen hebben we er nooit iets aan gezien (vanaf dat hij weer fit was dan) en ik rijd hem nu 2 weken en hij was eigenlijk fijner geworden, veel wakkerder en fijner eraan. (dit vind ik zowiezo opvallend, dat hij ineens toch een stukje wakkerder is).
Nu ik zie hoe zich op het moment gedraagt denk ik er zeker dus aan toch weer naar m te laten kijken. Eerst morgen even aan de longe, zien hoe hij dat doet. Al blijf ik het zo vreemd vinden dat hij door in galop te vallen wel gewoon netjes kan galopperen. Maar dat kan ook zn goede karakter zijn natuurlijk.