heel apart verhaal, maar sinds woensdag gaat mijn paard (L1 met winst, bijna 6 jaar oud) als ik een galop hulp geef ipv vooruit heel hard naar achter.
nou is het geen paard dat snel staakt, eigenlijk nooit. Hij is kort geleden vrolijk door alle buigproeven gedraafd en is op zn rug wel iets gevoelig bevonden, maar niet zorgwekkend.
er zijn een paar dingen die kunnen spelen, namelijk: hij heeft een tijdje geleden zn hoofd hard gestoten, hersenschudding en paar dagen zn coordinatie enigszins kwijt, het is een headshaker (wat hij probeert te "vergeten" onder het zadel), en er staat een paard bij ons op stal met virus -> 40 graden koorts. Mijn paard heeft geen koorts.
maar ik vraag me dus af hoe ik dit ga oplossen, want het wordt gevaarlijk. Hij heeft al een keer een achterbeen tussen de buizen van het hek gestoken, geeft mega bokken als ik mn spoor erin prik of zweep erbij pak (en ik kan m tot nu toe altijd uitzitten, maar soms vraag ik me af voor hoe lang nog) en ik heb ook niet het lef hem keihard naar voren te slaan en schoppen.
maar: in draf is er niks aan de hand, loopt hij super te sjouwen en voor zijn doen netjes door zn lijf en als ik hem vanuit draf met klikken en stemhulpen in galop laat vallen loopt hij vrolijk rond alsof er niks aan de hand is.
het is dus puur op de hulp dat hij gewoon ineens stopt. Ik vraag me toch echt af wat ik ermee aanmoet, en of het lichamelijk is of gewoon klieren (en in dat geval, hoe los ik het dan op zonder in vervelende situaties terecht te komen...)
iemand tips?
sorry voor het lange verhaal trouwens en ik zeg het vast: nee, ik heb momenteel geen les, ben van stal verhuisd en intructeur niet mee helaas. Kan het dus op dit moment niet met iemand oplossen. Als het echt langer gaat duren ga ik wel gewoon mn paard op de trailer zetten en bij hem langs weer.