Oplossing voor hoofd omlaag trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noukske

Oplossing voor hoofd omlaag trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 15:04

Hallo allemaal,

Mijn bijrijdpony heeft vroeger een tijd de "tic" gehad om haar hoofd in een keer naar beneden te rukken.
Ze is toen ermee gestopt en we zijn rijtechnisch erg vooruit gegaan. ( meer ontspanning etc. )

Maar sinds een week of 2 is ze er weer mee begonnen.
Mijn instructeur weet ook niet waar het aan ligt.
We hebben de fout bij mij gezocht, maar volgens hem zet ik haar niet vast of juist te los bij het nageven.
Waarschijnlijk doet ze het gewoon om te klieren.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Anoniem

Re: Oplossing voor hoofd omlaag trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:21

het makkelijkste is om door te drijven zodra hij met zijn hoofd naar beneden gaat

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:26

Ik heb altijd geleerd om bij zoiets een ophouding te maken met je handen en goed drijven.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 17:49

Het is nogal een fel paardje dus ze reageert erg "gevoelig" op de hulpen van het been waardoor dat drijven al iets moeilijker is.
Maar ik zal het proberen. Bedankt Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:50

Direct actief doordrijven.Vaak trekt paard naar beneden en valt de ruiter stil dus een moment van effe lekker niks.

Klieren kent een paard niet, hij bedenkt zich echt niet van nu ga ik eens lekker pesten ofzo.
Wat ook nog heel gemakkelijk kan zijn dat je net te veel verzameling en in de houding of aan de teugel vraag. Het paard zijn spieren worden moe en hij wil ze graag oprekken.
Je moet dus vooral inspanning afwisselen met ontspanning.
Verzameling met arbeids en middengangen.

Een paard moet natuurlijk wel de hulpen accepteren. Als ze fel reargeert moet je dus je hulpen voorzichtiger geven. Niet voortduren drijven terwijl het paard loopt, afwachtender houding aannemen dus.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:05

niet terugtrekken zoals PriscaZ zegt, gewoon flink been geven, laten zien dat hij dat niet mag doen.. dit kan natuurlijk ook rustig en niet meteen een oplawaai geven zodat ie meteen de bak rondracet

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:06

Mijn paard trok ook vaak aan de teugels, alleen had ik nooit door dat ie dat deed, totdat ik een les van de fysio kreeg. Ik moest van haar, ook om andere redenen, met een touwtje om de nek van mijn paard rijden en dat bij mij teugels pakken. Zo kon die niet steeds de teugels uit mijn handen trekken, het is al een stuk minder geworden.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:34

Kafue schreef:
Het paard zijn spieren worden moe en hij wil ze graag oprekken. Je moet dus vooral inspanning afwisselen met ontspanning.

Klopt, maar ze doet het ook als ik haar even iets een korte "pauze" geef door haar eventjes een paar rondje met langere teugel en aan mijn beenhulpen laat stappen.

noukske schreef:
Het is nogal een fel paardje dus ze reageert erg "gevoelig" op de hulpen van het been waardoor dat drijven al iets moeilijker is.

Hiermee bedoelde ik dat ik geen fan ben van het in een ruk de kop omhoog trekken en dan een schop geven. Juist omdat ze zo gevoelig is en ik net een beetje vertrouwen heb wil ik het op de meest vriendelijke manier eruit krijgen.

Ik ga dat met dat touwtje morgen eventjes proberen bedankt voor de tips Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:20

_Michelle_ schreef:
Mijn paard trok ook vaak aan de teugels, alleen had ik nooit door dat ie dat deed, totdat ik een les van de fysio kreeg. Ik moest van haar, ook om andere redenen, met een touwtje om de nek van mijn paard rijden en dat bij mij teugels pakken. Zo kon die niet steeds de teugels uit mijn handen trekken, het is al een stuk minder geworden.

Nu ben ik gewoon nieuwsgierig Tong uitsteken maar hoe zit dat touwtje om de nek dan? Achter de oren door en dan naar t bit of anders?