Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
eleonore schreef:waarom lopen paarden met voorbeenproblemen zo graag op de voorhand??
vrijwel elk paard met hoefkatrol(die ik gezien heb) loopt op de voorhand te duwen.
weet iemand hier een zinnig antwoord op?
.Ik vind het een hele goeie vraag ik hoop dat er nog een deskundig antwoord komt.
) josien schreef:Het paard is van voren inderdaad zwaarder maar dat zegt niks over de gewichts verdeling in de beweging. In stilstand zou bijna elk paard zijn voorbenen als pilaren gebruiken. Een paard dat zich bewust is van zijn lichaam zou in de beweging het gewicht naar achteren verplaatsen en dus meer dragen van achteren. Dit kost het paard geen moeite, maar maakt het bewegen voor hem fijner en makkelijker. Elk paard goed voorbereid en zonder medische problemen zou meer gewicht dragen op de achterhand.
We kunnen je vraag ook omdraaien. Waarom hebben paarden die sterk op de voorhand lopen been problemen van voren.
Hoefkatrol is een slijtage en overgewicht probleem. Als je altijd veel te veel gewicht op de voorhand heb gedragen dan kun je nagaan dat dat geheel niet bevordelijk is. Dit is dus de reden waarom iedereen de kont er onder wil rijden. Enkel dat dat nog weinig zegt over de gewichts verplaatsing.