hij vertikt het van achterwaarts te gaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

hij vertikt het van achterwaarts te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:08

de titel zegt al genoeg, hij vertikt het echt! Hij maakt zich gewoon sterk en gaat op zijn gemakje op rust staan Hamer

de truk met de balk werkt niet (geen van de truks)
er langs gaat hij wel achterwaarts, er op niet!

een tikje tegen de borst als hij niet wil werkt niet, dan gooit ie zijn hoofd de lucht in en schud er een keer mee, tik je wat harder zet ie 1 pasje achteruit, maar niet meer

zijn er nog manieren om dit te leren?

Liza_vL

Re: hij vertikt het van achterwaarts te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:18

Vraag iemand om te helpen. Diegene kan bijvoorbeeld voor hem gaan staan. En tegelijk dat jij je been naar achterlegt en licht druk heb in de bokt kan diegene dat drukken tegen de borst of tikje tegen de borst. Niet vergeten goed te belonen als ie het doet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:43

lukt het wel gewoon vanaf de grond...dus als je ernaast staat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:45

Over welk paard heb je het? Je hengst of je ruin?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:05

Cassidy schreef:

Maakt dat nog wat uit dan? een paard is een paard hengst of ruin?! Daar hoeft hij lijkt met niet anders voor behandeld te worden?
NIet aanvallend bedoeld maar vraag me gewoon af wat je ermee bedoelt?

Maar over je vraag.
Ik heb dat probleem zelf ook (gehad, en nu nog steeds weleens last van) Je kan het proberen met iemand ernaast. Eerst gaat die er gewoon bij staan en als hij niet achterwaarts gaat helpt diegene. Daarna dus wel goed belonen. Als je dat maar een tijdje goed volhoud wil het ook nog wel eens helpen. Niet meteen al je pony achteruit laten duuwen maar alleen als het bij jezelf echt niet lukt. En de hulpen vanaf de grond steeds kleiner maken.
Verder natuurlijk heel duidelijk zijn, als hij het echt vertikt mag je echt wel duidelijk maken dat je dat niet wil. (waarschijnlijk doe je dat ook wel) Maar zoals je al zegt bij elke tik met de zweep waarbij hij naar achteren gaat belonen en proberen er een tweede pasje zonder zweep bij te krijgen.
Ook als hij het op de grond wel doet hem misschien helpen met je stem. "terug" aanleren als je ernaast staat en dat ook eens gebruiken als je erop zit.
En vooral veel blijven proberen (ik had zelf ook alles geprobeerd van dit en niets werkte, maar uiteindelijk met een beetje doorzetten gaat NIels nu aardig achterwaarts)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:24

none schreef:
Cassidy schreef:

Maakt dat nog wat uit dan? een paard is een paard hengst of ruin?! Daar hoeft hij lijkt met niet anders voor behandeld te worden?

Maakt heel veel verschil. Een pasje achterwaarts is een gebaar van onderdanigheid. En als je daar verzet in krijgt bij een hengst of bij een ruin kunnen dat twee heel verschillende signalen zijn. De behandling van een dergelijke ongehoorzaamheid kan dus van de kant van het paard een heel andere tegenreactie veroorzaken, bij de hengst zelf zover dat hij je aanvalt omdat je het gevecht met hem aangaat. Het kan van de kant van de hengst ook een teken zijn van het beginnen van het aftasten van grenzen. Je accepteerd bepaalde dingen van hem, tot ineens de bom barst.

Wat ik begrepen hem uit de eerdere verhalen van de TS is de hengst heel goed opgevoed, terwijl ze met haar ruin altijd al de nodige problemen heeft gehad. Een paard (ruin) dat altijd al problemen geeft en gegeven heeft bij deze oefening, is een heel ander verhaal dan een goed opgevoedde hengst die ineens denkt de verhoudingen even te moeten testen.

Een klein maar zeer subtiel verschil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:33

De oplossing van het probleem op de westernmanier: Je neemt contact op met de teugel en houdt druk. Paard zal zich proberen aan deze druk te onttrekken, door het hoofd naar voren te steken, proberen de teugels uit je handen te trekken, paar pasjes naar voren en opzijzetten, maar dan moet de druk constant houden. Op het moment dat je een klein beetje een zachterworden in de kaak voelt, laat je je teugels uit je handen vallen alsof je je verbrand hebt. Het wegvallen van de druk is de beloning.
Aansluitend neem je weer druk op, en houdt deze druk vast. Het paard zal zijn hoofd steeds sneller geven als je ook iedere keer de teugels uit je handen laat vallen.
Terwijl je de druk vasthoudt ga je met je bovenlichaam naar achteren zitten en zegt het woordje "back". Op een gegeven moment krijg je niet alleen het zachter worden van de kaak, maar ook een subtiele gewichtsverplaatsing van het lichaam naar achteren. Ook in dit geval weer de teugels uit handen laten vallen. Dit bouw je zo lang op tot je een pasje naar achteren krijgt. Dit pasje kun je uitbreiden naar een of twee, tot een stuk of twintig. het moment dat het paard een pasje naar achteren doet laat je de teugels uit handen vallen, als hij stopt neem je weer contact op. Uiteindelijk moet je paard vanzelf, zonder teugeldruk die passen naar achteren zetten.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:18

Hoi,
Wat ik zou doen is eerst aan de hand leren en daar een commando bij gebruiken bijv "terug". begin met belonen met de kleinste pas achterwaarts.
Dit uitbreiden todat hij het doet op je comando en een KLEINE hulp nooit trekken en rukken!
Gaat dit goed dan op je paard met iemand erbij die dezelfde hulp geeft als jij en jij geeft er nu een ligte hulp bij (je paard moet achterwaarts gaan door een beweging in je pols en een beetje verlicht zitten.
Succes.
Vooral niet trekken of duwen!

Tip. Boek Natuurlijk paardrijden van K. Hempfling.

ps. laat even weten hoe het gaat met je paardje.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:20

none schreef:
Cassidy schreef:

Maakt heel veel verschil. Een pasje achterwaarts is een gebaar van onderdanigheid. En als je daar verzet in krijgt bij een hengst of bij een ruin kunnen dat twee heel verschillende signalen zijn. De behandling van een dergelijke ongehoorzaamheid kan dus van de kant van het paard een heel andere tegenreactie veroorzaken, bij de hengst zelf zover dat hij je aanvalt omdat je het gevecht met hem aangaat. Het kan van de kant van de hengst ook een teken zijn van het beginnen van het aftasten van grenzen. Je accepteerd bepaalde dingen van hem, tot ineens de bom barst.

Wat ik begrepen hem uit de eerdere verhalen van de TS is de hengst heel goed opgevoed, terwijl ze met haar ruin altijd al de nodige problemen heeft gehad. Een paard (ruin) dat altijd al problemen geeft en gegeven heeft bij deze oefening, is een heel ander verhaal dan een goed opgevoedde hengst die ineens denkt de verhoudingen even te moeten testen.

Een klein maar zeer subtiel verschil.

Oke, bedankt voor je uitleg, ben het niet geheel met je eens maar ik begrijp je punt wel en het kan ook nog wel kloppen.
Sorry dus... (sorry, beetje off topic Bloos Bloos )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:24

angelica2 schreef:
Hoi,
Wat ik zou doen is eerst aan de hand leren en daar een commando bij gebruiken bijv "terug". begin met belonen met de kleinste pas achterwaarts.

Tip. Boek Natuurlijk paardrijden van K. Hempfling.

Als je goed hebt gelezen doet hij het wel aan de hand, maar niet met ruiter op de rug.

Denk niet dat in het boek van KFH de oplossing staat. Lips are sealed

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:08

Misschien geef je de verkeerde hulp? Of misschien zit jij hem in de weg bij het achterwaarts gaan odmat hij het aan de hand wel doet. Ben het helemaal eens met Cassidy, alleen ik zou niet naar achteren gaan zitten maar je knie "uitrekken" dus naar beneden duwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 15:12

cassidy: het gaat hier over de hengst. Mijn ruintje gaat wel achterwaarts. Nu doen we het zo: ik ga ietsje 'dieper' ni het zal zitten (dus maak me wat zwaarder) houd lichte druk vanvoor en tegelijkertijd ook druk met mijn benen (kuiten) gaat hij niet word er vanvoor een klein beetje meer druk gelegd. doe ik het goed zo?cassidy: zal een keer op jou manier proberen Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:28

Ik heb van mijn instructrice de tip gekregen om erg actief te draven, actief halthouden en dan direct achterwaarts. Ik probeerde het bij het paard dat ik toen reed en die zette meteen keurig terug.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:33

ik denk dat je al een stel goede tips hebt gehad maar probeer het ook met je stem te doen.. dus als je naar achter wil zeg je terug! ehm het zal echt niet in een keer gaan maar mijn paard doet het nu ook! we hebben er denk ik 1,5 maand over gedaan maar hij snapt het nu gelukkig! er ging elke keer iemand langs mijn paard staan met een zweepje en die tikte tegen zijn benen en ik zei dan terug en een klein beetje druk op de teugels en heel licht aansporen met mijn kuit.. niet teveel druk van voor en niet teveel druk van mijn benen want op het begin ging hij regelmatig naar voren of juist stuiteren.. op de poetsplaats en in de stal deed ik ook elke keer tegen zijn borst aan duwen om hem één of twee pasjes naar achter te laten lopen en dan zei ik ook terug! nou op een geheven moment was het kwartje gevallen en nu doet ie het!

ik wens je er heel veel succes mee, heb geduld en dan komt het wel goed!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:43

Je moet niet meer druk leggen op de mond, maar een ophouding maken met je zit en dan je kuit aanleggen en gewoon opsluiten van voren. Geen druk, gewoon contact met de mond.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:04

Laat iemand schuin voor je paard gaan staan. De helper legt evt. de linkerhand op het harde deel van de neus. Met de rechterhand prik de helper met een vinger (een aantal keren) in de borst van het paard op het moment dat je het paard vraagt achterwaarts te gaan. Dit kan je oefenen vanaf de grond zonder ruiter en met ruiter. Het werkt binnen een paar tellen. Elk paard legt "de link" onmiddeling. Ook paarden die gecorrigeerd worden, pakken het direct op.

Ga niet aan teugels trekken of tegen het paard duwen. Bij kracht reageert een paard altijd met kracht in de tegenovergestelde richting (dus niet vooruit). Als je zachtjes prikt, krijg je een reflex om te ontwijken, het paard brengt zijn gewicht iets naar achteren. Hierdoor ontstaat de neiging om achteruit te gaan of gaat het paard achteruit. Bij eerste stap achteruit direct belonen. Aantal keren herhalen. Doe dit de eerste keren niet te vaak achter elkaar en ook niet te veel stappen achterwaarts in een keer.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:37

Als het paard goed op de grond naar achteren gaat, dan snapt het paard de hulp niet. Gaat hij op de grond ook slecht achterwaarts dan kun je het niet onder de man verwachten.

De tip van Cassidy is heel goed. Als je daarmee nog niet verder komt dan kun je het paard in een nauwe doorgang zetten en rustig en zacht vragen of het naar achteren wil. Zorg dat hij er vooruit niet uit gaat of kan en blijf gewoon wachten. De hulp niet gaan versterken, maar enkel als tip geven. Op het moment dat het paard ook maar licht naar achteren leunt laat je dus alles los en beloon je het paard uitgebreid. waarschijnlijk gaat het paard nu direct geheel achteruit de smalle doorgang uit. Beloon het hier uitgebreid voor en doe deze oefening nog enkele keren totdat het paard zowel op de grond als onder de man bij jouw hulp direct achteruit gaat. Op het moment dat het paard dit goed doet kun je het paard steeds wat verder naar achteren laten gaan totdat je het gewoon in de bak doet.

Elk paard heeft een bepaalde tijd om een hulp te over denken en te verwerken. Dit kan heel erg lijken op het straal nergeren van de hulp. Zelfs dat voetje op rust komt in z'n situatie vaak door het overdenken. Jij blijft gewoon rustig vragen en vooral gewoon wachten totdat het paard er uit is of gaat proberen hoe onder de druk uit te komen.

Cassidy over het boek natuurlijk paardrijden ben ik niet eens. Weet dat heel veel mensen er niet wijs uit worden, maar anderen zeer zeker wel. Al mijn paarden gaan achterwaarts op de hulp van dat boek.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:44

het paard wat ik dus rijd, die wou dus ook met geen mogelijkheid achteruit he... dna blokkeerde ze helemaal.. ging ze stilstaan met 4 benen aan de grond genageld en wou niet meer voor-achter of opzij duss... ik ben het gewoon net zo lang gaan oefenen totdat ze steeds meer een stapje achteruit ging, en in het begin wou ze dus zodra ik me hand ontspande gelijk naar voren vluchten, maar dan hield ik me hand gesloten , en dan ging ze achterwaards, totdat ik me hand opende en dan stond ze stil en kon ik voorwaarts wegrijden.... je hebt bij sommige paarden gewoon meer aan geduld... dan aan afstraffen e.d.....

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:35

Mijn paard wilde of kon het eerst ook niet. Toen heb ik op stal gewoon aan het halster geoefend ermee dat ze terug ging als ik het stemcommando "terug" zei.
Daarna ook in de bak toen ik er nog naast stond geprobeerd of ze terug wilde op de stem. Eerst had ze nog wel telkens een duwtje tegen dr borst nodig maar na een tijdje ging ze achterwaarts alleen op de stem.
Toen ben ik het gaan proberen terwijl ik erop zat en dat ging toen eigenlijk gelijk heel goed. En dus eerst met de stem en de hulpen erbij.
En nu kan ze achterwaarts zonder de stem te gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 22:47

vanaf de grond doet hij het dus wel Lachen Zeker hij moet het van mij op de grond kunnen gezien dat achteruit gaan een teken van 'onderdanigheid' is, dus als hij voor mij achteruit gaat weet ik dat hij niet dominant over me wil doen. Zo onderhoud ik dat een beetje en natuurlijk door consequent te zijn!

patsur: ik al denken aan die hulpen Bloos
Josien: jou tip lijkt me ook wel een goede! Lachen

dankje voor de tips allemaal! Ik zal ze zeker proberen Lachen

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:56

Heb je een paard dat gauw in paniek is??? Dan zou ik deze tip maar niet uitproberen i.v.m. trauma's.

je maakt een oxer waar je je paard tussen laat halthouden. dan leg je er een balk over dwars op en je vraagt of iemand de balk tegen z'n borst aan rolt terwijl dat gebeurt zeg je zelf "Terug!!" dan brengt je paard het achteruitgaan en het "Terug" zeggen met elkaar en hoef je later alleen nog maar "terug" te zeggen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:05

mijn pony vertikte het ook
er naast die die het maar zodra er iemand opzat ging die of vooruit, opzij of bleef gewoon staan
maar dat is uiteindelijk wel opgelost!
mijn intructrice heeft haar dan bij de borst wat achteruit geduwd dat was eerst 1 stapje
dat werden er 2 en toen heb ik het zelf naar de 3 en 4 gekregen..

ik denk dat je gewoon even flink moet doorzetten..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:23

inderdaad een lastig iets, maar probeer die voorwaartse drang te behouden in het halthouden. zoals jij al vertelde dat hij zijn hoofd omhoog gooit. dit is puur rug wegdrukken. (wist je denk ik al), maar zodra je paard voorwaarts en naar je hand toe blijft gaat hij ook makkelijker achterwaarst. eerst even goed losrijd (dit doe je waarschijnlijk ook wel voordat je pas achterwaarts gaat oefenen)
en na het losrijden gewoon een aantal xren proberen met iemand er naast. 1 pas achtewaarts belonen en weer een paar passen naar voren, zodat je paardje weer naar je hand toe is en lekker ontspannen is en dan weer proberen.

susses

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:04

jaah ik rijd altijd los aan een lang teugeltje. pas een aantal minuten voor de galop beginnen we met achterwaarts... Dus hij zou normaal los genoeg moeten zijn.
ploppertje: hij is wel snel in paniek ja dus...Die vlieger gaat niet op vrees ik Scheve mond

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:32

Ehm, dit vind ik zoiets, je moet gewoon blijven oefenen, en hulp erbij vragen, het gaat niet altijd vanzelf. Maar met oefenen kom je r wel, niet in paniek raken, maar gewoon lekker rustig blijven Knipoog