onderbenen liggen te ver naar voren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

onderbenen liggen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 19:52

hallo,

ik heb mijn beugels langer gedaan maar nu steek ik mijn onderbenen naar voren niet heel erg maar wel een beetje dan dat ik normaal zit! weten jullie tips omdat te verbeteren? bedankt alvast!

Kaiya

Re: onderbenen liggen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:56

Misschien toch ietsje korter doen?
Ik ken dit probleem, kvind persoonlijke lange beugels vervelend rijden, maar ik zou ze toch één of misschien twee gaatjes korter doen.
Waarom heb je ze eigenlijk langer gedaan?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:00

ja ik ook eigelijk maar ik doe het omdat het wat neter staat, maar niet als ik me onderbenen naar voren steek Verward

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:20

Probeer verder naar voren in het zadel te gaan zitten, dus schuif zover je kan. Wanneer je zadel wat te ruim is neig je snel tot stoelzit en dat kan je het beste oplossen door meer voor in het zadel te gaan zitten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:28

heb ik ook als ik ze langer doe, dan vind ik het gewoon moeilijker om mijn benen goed op zijn plaats te houden.. tjah veel oefenen he! maar daarvoor hoeft er toch niks mis te zijn met het zadel? als je het bij 'gewone' beugellengte niet doet?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:15

Je moet niet alleen naar je onderbenen kijken, maar naar het hele plaatje. Dan zie je vanzelf of je wel of niet goed in het zadel zit. Als je onderbenen niet goed liggen, zit er ergens anders ook iets fout. En de ligging van je onderbenen mag eigenlijk niet erg afhankelijk zijn van de lengte van je beugels.

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:17

ik hep ook al heel lang last van dat me onderbenen te ver naar voren liggen, maar het komt omdat mijn paard nog weleens veel te hard gaat. dan gooi je je benen er vaak af, maar het begint telkens beter te gaan(na anderhalf jaar....)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:37

volgens mij ligt het er bij aan dat ik op een veelzijdigheidszadel richting springen rijd Clown
rijd je wel op een dressuurzadel of veelzijdigheids richting dressuur?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:19

wat ik heb geleerd van een zeer oud instructeur is om bierviltjes tussen je onderbenen te leggen op de plek waar je je been wilt hebben, ga niet klemmen, maar houd ze op de plek. zo leer je je been stil houden omdat je ze niet mag verliezen...na verloop van tijd ben je eraan gewend en kun je ze weglaten

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:54

Wat voor zadel heb je? Bij veel zadels, vooral veelzijdigheidszadels, zit de beugelriemhaak wat ver naar voren, waardoor je been naar voren wordt getrokken. Dit kun je goed zien als je zonder beugels rijdt: haal je voeten uit de beugels en laat je benen ondspannen omlaag hangen. Zorg dat je in het diepste punt van het zadel zit. Dan kun je voelen waar je beugelriemhaak zit. zit hij voor je bovenbeen, dan ligt hij tever naar voren. Als je dan je beugels weer aandoet, en je been in de positie brengt die je wil hebben, merk je dat je de beugelriem naar achteren trekt. Dit is bij mijn huidige zadel ook zo. In dit soort zadels kun je nooit helemaal netjes zitten.
Zonder beugels rijden is trouwens ook een goede oefening om je spieren op te rekken, dan wordt je beenligging ook beter. Niet klemmen en je benen losjes omlaag laten hangen, zolang mogelijk maken!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:08

Allereerst natuurlijk moet je coorect gaan zitten. Je kunt je beugels wel langer gaan doen omdat dat mooier staat. Maar te lang is ook niet goed, daar je dan het risico loopt dat de onderbenen naar voren gaan. Een lang been kan ook niet juist inwerken en geen kracht zetten.
Is het msichien mogelijk dat je een foto laat zien van jou met lange benen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 08:24

ik heb een veelzijdigheidszadel, ik zal wel een keer een paar foto's er op zetten maar morgen ofzo want ik heb vandaag springwedstrijd dus dat kan niet denk ik Clown

bedankt!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:32

Bij een veelzijdigheidszadel kunnen de beugels niet onbeperkt lang gemakt worden. Je zit toch meer met gebogen benen ala springen omdat de bouw van het zadel je daartoe dwingt.
Maakt je nu de beugels langer dan zit je automatisch met je onderbenen verder naar voren omdat je enerzijds de beugels vast wilt houden daar je ze anders verliest en anderzijds je in dat zadel met kortere beugels moet. Standaard moet de onderkant van de beugels ongeveer ij je enkel hangen. En ik moet altijd de lijn oor, elleboog hak kunnen trekken. Dus korter die beugels en meer hoek in de lijn bovenbeen knie onderbeen

sucses

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:23

Ha,
Het is eigelijk al een keer gezegd maar zonder beugels rijden !!!!!!!!
Leer je heel goed van zitten en kan leuk zijn doe het samen met iemand een iemand aan de longe en jij erop geef elkaar opdrachten en wissel dan nou best lachen hoor en erg leerzaam.
Veel plezier

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 16:38

okej! ga ik morgen ff doen bedankt allemaal

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:46

Iedereen is heel erg op de lengte van de beugels gefixeerd valt me op... Als je bovenlijf te ver naar achteren 'hangt' dan zullen je benen, om dat te compenseren naar voren moeten... Waarschijnlijk gebeurd dat bij jou.

Heel veel ruiters hebben hun bovenlijf te ver naar achteren, ze zitten niet op 6 uur maar op 5 over 6, dus je bent niet de enige! Lees het boek 'basis rijkunst van Anne Muller' Heb je echt heel veel aan!

Hier een tip: Doe alsof je mega lange oorbellen in hebt, ze moeten langs je heupen en enkels naar beneden hangen... (in gedachten dus he...) laat iemand vanaf de kant meekijken. succes!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 11:17

bedankt!

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:51

hey, ik moet dus ook mn onderbenen wat meer naar achteren leggen, (als ik les heb hoor ik het om de zoveel minuten!) Maarja dan ben je weer druk met je paard, dan denk je o ja tenen naar binnen en o ja schouders naar achteren haha en dan komen mn onderbenen pas!
Wel een goed idee van die bierviltjes! Misschien ga ik dat eens proberen!
ik blijf dit nog even volgen voor nog meer gouden tips Lachen