Ideeën voor opstelling hindernissen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Ideeën voor opstelling hindernissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 23:35

Begin een beetje inspiratieloos te raken over de opstelling van de hindernissen voor de wekelijkse springles. Iemand nog ideeën voor leuke lijntjes?

Meneer de springinstructeur heeft natuurlijk ook wel ideeën, maar het materiaal staat niet permanent opgesteld dus zetten we het van tevoren klaar in de baan. Steeds iets anders is natuurlijk wel het leukst!

De bak is 20x60 en er is materiaal voor 4 a 6 hindernissen, afhankelijk van het aantal oxers, verder zijn er nog een stuk of wat van die plastic blokken waar je een balk op kunt leggen. Balken zijn er zat, ook nog een "sloot" (blauw vloerkleed Haha! ), een zeiltje met een muur erop en we hebben inmiddels ook een aardige collectie andere kijkerige spullen verzameld!

Vandaag hadden we bijvoorbeeld een dubbelsprong op de diagonaal gezet, bij de hoefslag een steilsprong en dan op de korte diagonaal nog een triple. Allemaal afzonderlijk aan te rijden, maar ook achter elkaar door te springen.

Niveau: Nog niet eens B Haha! en een L-combinatie, maar lessen niet samen, verschil zit 'm vooral in de hoogte.

Lielle

Re: Ideeën voor opstelling hindernissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:45

steil sloot steil met steeds 1 galopsprong (in sgw heet dat een coffin *LOL* )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:45

combinatie met gebroken lijntjes?

Verder heb ik een tijd terug Albert Voorn zien werken met een hindernis die zo'n 10 meter uit de hoek stond en dan midden tussen de hoefslag en de middellijn. Dan kun je mooi werken aan kort wenden (dus na de sprong je wending draaien richting hoefslag *LOL* ).

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:59

Idd gebroken lijnen, die vind ik altijd het moeilijkst om aan te rijden, verder nog in uitjes, pionen e.d. onder hindernis, jas er over, een hindernis op X, zodat je van de ene volte naar de andere kan rijden......

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:12

Haha dat wordt steile-wand race dan *LOL* Wij hebben van die lage hekjes om de buitenbak dus zo'n opstelling kon wel eens een dubbelsprong worden dan Haha!

Zoiets met dat wenden doen wij ook wel eens door de hindernis op de middenlijn te zetten, parallel aan de lange zijde en dan bijvoorbeeld linksom aankomen en rechtsom door, is ook al lastig zat met zo'n groot paard!

Jassen e.d. over de hindernis is al lang niet meer spannend Cool Een paraplu in de oxer nog wel...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:16

verder kun je voor de uitdaging aan smalle sprongetjes gaan werken, dus met veel minder front. Ik doe dat zelf wel eens door gewoon twee tonnen naast elkaar te zetten, en dan in 1e instantie wel even aan te leunen *LOL*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:20

Oh dat is ook wel een leuke!
We hebben nog een hele zooi halve hindernisbalken ( Bloos! ) en dan met die stapelblokken is daar wel wat moois van te maken! Zo smal tussen de staanders door vind ik eng....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:21

dat is ook veel te makkelijk Knipoog het wordt pas lastig als het dus verder niet aangeleund is *LOL*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:31

Ik dacht meer aan m'n knieën... Ziek

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:34

ook slim Knipoog Ik zal nog even verder denken voor wat tips.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:19

Een punt maken en die van de zeikant springen over het smalle gedeelte. Of een brede punt maken en daar juist in en uit springen. En verder inderdaad gebroken lijntjes en in-uitjes...

(Zegt zij die in geen eeuwigheid gesprongen heeft... Knipoog )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:52

Je kunt ook varieren met de hindernis, bv een steil/oxer recht neerzetten maar schuin aanrijden en schuin springen. En het tegenovergestelde een steil/oxer schuin neerzettenop bv de middenlijn, maar dan wel recht aanrijden. Worden ze heel handig van.

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:54

je kan mischien gaan beginnen aan behendig springen (heb ik ook gedaan is leuk!!) dan moet je een hindernis neerzetten verderop een pillon of een tonnetje en daar moet je omheen als je eromheen bent gegaan moet daar (verderop) weer een hindernis staan, eigenlijk gewoon springen met veel opstakeltjes.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:46

wat wij wel is doen is een sprong op de A-C lijn en dan 2 sprongen aan de zijkanten zeg maar en dan als je in de linkergalop komt neem je de rectersprong en als je in de rechtergalop kom naar de linker sprong daar leer je goed van snel reageren, ik regel het altijd in welke galop ze komt Gaaaap veel makkelijker haha... groetjes!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:33

Je kunt ook een "ster" opzetten in het midden van de bak.
Dus zeg maar op X en dan richting A-C-E-B hindernissen zodat ze in een plusvorm staan.
Die kun je dan van alle kanten aanrijden zelfs zo dat je over het midden gaat (smalste punt).

Ook in-uitjes die op een volte staan zijn wel leuk omdat je dan ook moet tempo regelen, plus het feit dat je paard dan ook op de sprong meer buiging moet hebben.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:21

een waaier, kan je ook zelf de breedte regelen per sprong, goed om te mikken, uhm, heel hoog kruisje, wordt ook heel smal dan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:34

ook erg leuk is een verlopende driesprong neerzetten.

zeg maar zoiets

Code
|--------|

|--------|   

|--------|

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:14

Ik heb vandaag slangevoltes gereden. Ik zet op de middenlijn dan 3 hindernissen en rij daar in slangevoltes over heen. Boven de hindernis steeds van galop wisselen. Wat ik daar leuk aan vind is te proberen om met nette stelling en buiging de hoek door te galopperen en om dan toch weer netjes recht voor de volgende te komen ( met een knetterheet paard).

De middelste heb ik ook een paar keer vanaf de diagonaal gesprongen, schuin dus. Idee?