de achterhand gebruiken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

de achterhand gebruiken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:13

hallo,

mijn paard sloft altijd met haar achterbenen, sloffen niet echt maar ze loopt niet actief met de achterhand! wat moet ik doen om dat lekker actief te maken?

mijn paard raced ook zo erg in de galop! wat moet ik hier mee? ze houd haar hoofd wel goed op de loodlijn verder geen probleem daarmee maar alleen dus dat racen en die achterhand...

alvast bedankt!

groetjes rosemarie

CK88

Re: de achterhand gebruiken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:41

De achterhand van jou paard kun je sterker maken door veel overgangen te rijden, bij de overgang van stap na draf actief wegrijden tik hem desnoods een keertje aan met een zweepje.
Het racen leer je hem af door hem na het aanspringen op een volte te sturen, komt hij makkelijk terug kun je de volte groter maken, dus is ook een goede oefening te achterhand sterker te maken.

succes!
Gr claudia

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:09

precies wat claudia zegt overgangen is het aller belangrijkste.
zo maak je je paard sterker en vlugger op het achterbeen.

lekker voorwaarts en dan weer een paar passen terug zodra die terug komt in tempo weer je hand iets toestaan en laat hem daarin op je wachten en weer een paar passen naar voren.

paar passen stap en dan weer draf of bijna overgang naar stap en weer naar voren. wel je hand lekker mee laten gaan met de beweging van je paard en in de volte niet willen corrigeren met je hand als hij iets uitzwaait, maar voorwaarts oplossen. tegen mij wordt er gezegt laat het hem maar even uitzoeken. op deze manier leer je hem lopen op zijn eigen benen.

succes

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 06:51

oke bedankt!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:35

Mijn paardje heeft hetzelfde. Echter is haar balans en evenwicht niet zoals het hoort. Ik werk nu voornamelijk aan stap draf en veel figuren onder het zadel. Met loswerken(opjagen) en longeren laat ik haar wat galopperen.

Ik merk duidelijk verbetering. Gisteren sprong ze zonder dat ik het vroeg in galop en mijn god.....het was een beheerste galop....Op de lange zijde wilde ik een middendrafje doen en ze had er zo een zin in dat ze huppaaa in galop aansprong. En ik wist niet wat ik meemaakte. Ze heeft er nog wel moeite mee, maar ik merk verbetering.

Als ik jou was zou ik eerst aan de overgangen werken. Veel stap, draf, stap, draf. Zorg ervoor dat de motor goed aan is, lekker voorwaarts. Ik laat haar nu ook veel in stap (vooral met in- en uitstappen) volledig op haar eigen benen lopen. Ook halverwege de training laat ik de teugels in draf helemaal lang.

Veel succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:10

Korte overgangen rijden, actief/vlijtig maken maar dan zelf als ruiter zijnde consequent zijn, als je paard niet reageert op je hulp, harder aanpakken, dus wat meer been of eventueel tik met zweep erbij. Duidelijk zijn naar je paard toe. Succes ermee. De motor zit inderdaad van achteren en als je paard van achteren niets doet, valt er van voren weinig op te vangen. Je paard moet zo actief worden dat deze voorwaarts zal gaan en snel word zodat je kunt zeggen : hoo hierblijven en dus wat op kunt gaan vangen.

mnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:57

Wat veel ruiters doen wanneer een paard hard galoppeert, is zichzelf uit t zadel 'lichten' ofterwel, niet meer werkelijk blijven zitten in t zadel. Terwijl dit juist zo belangrijk is om je paard 'bij elkaar te houden' en te kunnen remmen. Tegelijkertijd kan je paard nooit verzamelen/ zijn achterhand gaan gebruiken wanneer jij niet diep in je zadel zit! Mijn tip is dus, probeer echt eens diep in je zadel te gaan zitten tijdens de galop en ook werkelijk elke pas te blijven zitten en hem in de galoppas te 'drukken' met je zit. Het zal misschien averechts voelen maar t werkt wel.
Succes ermee!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 17:46

Ik heb vandaag heel veel overgangen gedaan, het ging erg goed moet ik zeggen ze ging lekker actief weg draven en de galop was erg relaxt, voor haar doen, het gaat erg vooruit! bedankt allemaal!

groetjes roos

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:35

Nou dat is hardstikke fijn.Lekker zo door gaan.Wat ook een leuke oefening is je bent in draf en maakt een overgang naar de stap maakt 1 stappas en draaft gelijk weer weg dit kun je een aantal keren herhalen en je kunt het ook wat varieren dus ook een keer wat langer stappen maar ook een keer een schijn overgang er van maken dus net niet in de stap en weer lekker actief weg draven.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:38

Als je paard zo hard gaat in de galop, kan dit inderdaad een balansprobleem zijn, wat voortvloeit uit een zwakke rug.

En daar zie je dus ook waarschijnlijk de reden van het trage achterbeen. Je paard zal zich meer moeten dragen vanuit de rug.

Zie het zo dat het achterbeen geactiveerd wordt, over de rug, naar de mond toe.

De oefeningen zoals de antwoorden hierboven zullen je hierbij helpen je paard zijn rug sterker, en de reactie op je been flitsender te maken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:46

Ik sluit me aan bij de meesten hier, zorg dat het paard actief van achteruit over de rug op zoek naar je hand gaat. Veel overgangen maken en die overgangen voorwaarts vanuit de zit en het been rijden.Duidelijk en consequent zijn. Probeer het paard meer op de achterhand te krijgen zodat ze gaat dragen. Belangrijk is dat je consequent bent, daarbij mag je best een keer duidelijk doorsluiten als ze hard gaat.

Zorg dat je nu eerst de draf in orde krijgt voordat je aan de galop begint. Dus dat je een goede gedragen draf en middendraf kunt krijgen je maakt haar zo sterk, sterk genoeg voor een gedragen galop die van daaruit ook rustig gaat.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 07:27

dat heb ik gemerk idd... toen de middendraf super ging voor het eerst was de galop ook ontspannender, het kan beter maar dat heb tijd nodig natuurlijk... vandaag springwedstrijd en daarna weer aan de bak Pling

bedankt!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:34

Neem de tijd en overhaast niets, een racegalop of een galop op de voorhand voegt niets toe aan je training breekt eerder iets af dus niet doen.
Eerst draf in orde en achterhand sterk dan kun je gedragen galloperen.
Mischien ook even het springen laten totdat alles in orde is met de stap, draf en galop.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 15:36

Ik heb vandaag ook niet mee gedaan het parcour was dood eng en ze hadden de bak van 20 bij 40 ook nog 10 meter er af gehaalt dus het was nu 30 bij 20 en heel erg op elkaar gebouwt nou dat vind ik echt niks! dus vandaag had ze een dagje vrij, ging ze lekker los...