je vraagt hier om een oplossing zonder been te geven, maar ik ben bang dat je die niet zal krijgen, omdat je te veel of te weinig druk van voren nooit op kan lossen zonder je been te gebruiken.
Je zegt dat je paard erg loperig is op je been, maar ondanks dat zou ik mijn been zeker niet afsteken, gewoon ontspannen eraan houden zodat ze je been leert te accepteren, want als je je been ervan afhoudt dan zal het af en toe heel plotseling tegen haar aankomen waardoor ze juist nog meer voor je been zal gaan vluchten.
Verder kan ik als tip geven om zeker nooit terug te gaan hangen aan je teugels, want je paard zal altijd sterker zijn. Probeer je hand juist te ontspannen zodat ze helemaal niks heeft om aan te gaan hangen. De kans is aanwezig dat je dan zal merken dat ze wat balansproblemen gaat krijgen, op het moment dat jij meegeeft als zij wilde gaan hangen kan ze een keer struikelen of extra weg gaan rennen, maar je moet proberen je hier niet zo veel van aan te trekken en geduldig af te wachten met je been eraan!
Om je paard meer op d'r eigen benen te leren lopen is het ook handig om regelmatig op de binnenhoefslag te rijden, waardoor ze niet meer aan de omheining kan "hangen".
Verder moet je vooral proberen het voorwaarts op te lossen, wat misschien moeilijk is omdat je het idee hebt dat je paard onder je uit loopt, maar als hij zelf al wat rennerig is en je krijgt dit van voren toch niet opgelost dan moet je maar doen alsof je zelf de hulp hebt gegeven om wat naar voren te rijden en er eventueel nog een schepje op doen, dus nog wat extra voorwaarts rijden, en dan de activiteit die je zelf opgewekt hebt na een paar passen weer op proberen te vangen aan de voorkant, maar blijf opletten dat je weer niet gaat hangen, maar korte ophoudingen maakt. Kom eventueel een keer iets groter in, maar blijf niet vast houden want dan kan je paard alleen maar op je hand gaan hangen en extra hard gaan rennen...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes ermee!!!