paard kauwt het bit uit de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard kauwt het bit uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:48

is dit goed of juist verkeerd,als ik mijn paard aan de teugel rijdt kauwt die het bit uit mijn hand en begint dan te trekken,en onrustig te worden,en wil dan nog dieper gaan lopen...of dit moet goed zijn of mijn hoofdstel zal iets te klein zijn!!en ik hoor ook dat de tanden van haar tegen het bit aan zitten...kan dat haken zijn of zal dan toch het bit tever in de mond zitten,hoe kom ik hier achter!!!gr emaartje

M3isSi3j

Re: paard kauwt het bit uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:53

knabbelen op het bit is goed, een teken van acceptatie en ontspanning vanuit de kaken, nek en rug.. kauwen daarin tegen is het bit willen vastpakken en een vorm van protest.

Controleer of er geen medische oorzaak is voor dit protest en als dat is uitgesloten ga dan goed met hem aan het werk. Rij door middel van je benen en zit hulpen je paardje goed van achter uit naar vore toen zodat die mooi over zn rug komt. Op het momend dat die de kracht, stabiliteit en het vertrouwen heeft om zn achterhand erbij te zetten en goed over zn rug te komen zal het plaatje al snel steeds completer worden..

Succes ermee

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 00:55

dank je!!voor de reactie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:56

Wanneer is de laatste keer de tandarts geweest? Het uit je hand trekken is iig niet goed, en als hij dieper wil lopen komt hij snel achter de loodlijn, en neigt hij ertoe te gaan hangen. Eenzijdig ophoudingen geven om te voorkomen dat hij gaat hangen en idd voorwaarts rijden. Waarom denk je trouwens dat het hoofdstel te klein is?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:58

nou omdat als ik het hoofdstel in doe,en het bit in heb de mond zo open doet en trekt dan,en met rijden hoor ik het bit tegen een kies ofzo komen...maa rik heb het paard op proef als ik haar koop laat ik zekers een keuring doen en de tanden laten naar kijken..gr

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:17

Ik ben het met M3isSi3j eens. Goed van achter naar voren rijden. Op het bit knabbelen is een goed teken, het begin is er. Dat ie daarna wat gaat vervelen (hangen, te diep, etc) kan ook een teken zijn van "zoeken". Klinkt misschien stom, maar hij zoekt je dan zegmaar op. Mij is geleerd dat als je paard op zo'n moment gaat zoeken, je veel been moet geven en dus met je been tegen je hand aan rijden. Van achter naar voren. Veel overgangen kan erbij helpen je paard goed op de achterhand te rijden als ie te diep gaat lopen. Hij moet dan meer gaan "zitten" waardoor zijn hoofd weer netjes opricht.
Succes!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:32

oke bedankt.............

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 23:54

het ging vanvond ook super goed met rijden.ze kauwt erg veel op het bit soms te ontspannen..wat doe ik hieraan!!!ze zoekt het dan op en begint erg te spelen met het bit..ook in draf enz

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:16

als ze Te ontspannnen is moet je der wat meer activeren van achtere. Dit doe je door nog meer overgangen, schijnovergangen en figuren te rijden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:42

ow oke...maar ze is er nou ook hengstig bij,dan merk je ook veel verschil met rijden,dan wil ze de achterhand ook niet altijd goed meegebruiken..is dat bij jullie ook zo wie een merrie heeft dan?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:58

mijn merrie komt tegen mn been in.. heeel hinderlijk.. ik geef der vaak een paar dagen off als ze hengstig is omdat het werk toch enkel maar averechts werkt. Wat je kan doen is een lekker buitenritje maken en ook daar wat nagevelijkheid vragen. zo komt ze toch lekker over der rug, krijgt ze vertrouwen in je hand en is goed voor de band van jullie samen.