wat kan ik doen tegen een onderhals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

violar

wat kan ik doen tegen een onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:41

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat tips over mijn bijna 3 jarige tinker.
Hij wordt in juli pas drie jaar en ik wilde nu vast gaan beginnen met wat training.

het probleem is dat hij een zware onderhals heeft.
wat kan ik daar aan doen en wat heb ik er voor nodig.
het lijkt me dat de spieren aan de bovenkant van de hals moeten zitten.
Ik wil hem niet eerder onder het zadel brengen als voordat hij de goede spieren heeft.

bedankt vast voor de moeite, en groetjes, violar Haha!

pol013

Re: wat kan ik doen tegen een onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:10

Mijn (toen) 3 jarige paard had ook een onderhals. Ik heb daar helemaal niets aan gedaan. Gewoon normaal rond en los door het lijf rijden/ longeren dan verdwijnt die onderhals vanzelf.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:34

mee eens met polO13!! niet op letten!! dit komt wel goed later met rijden. wat je wel kunt doen is af en toe even longeren met pessoa. verder zou ik me er geen zorgen over maken...het beestje groeit nog en je hebt alle tijd om dit later rijtechnisch op te lossen. het is niet zo dat je eerst een paard zijn onderhals moet wegtrainen eer je begint met inrijden...vind dat nogal onzin eigenlijk!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:32

nou eigenlijk kan je spierweefsel dat er eenmaal zit niet meer wegkrijgen, maar je kunt er wel voor zorgen dat hij deze spieren weinig gebruikt en dat ze dus niet zo "hard" meer zijn, waardoor ze minder opvallen. Je kan deze spieren dus ook echt niet wegkrijgen voordat je begint met zadelmak maken, maar op het moment dat je begint met trainen moet je zo snel mogelijk je training aan die spieren proberen aan te passen.

Als je begint met t zadelmak maken is het handig om hem als hij aan het zadel en hoofdstel gewend is een paar x bij te zetten (en zeker niet te strak!!!!!!!!!!!!!!!!) op deze manier leert hij vast te wennen aan wat druk op het bit en leert hij hier al iets op nageven. Op het moment dat het paard dit kent moet je erop gaan. Als het paard je dan accepteerd op z'n rug en aan het been is kan je gaan beginnen met nageeflijk rijden en dan zal je hem zoveel mogelijk lang en laag moeten rijden om zijn bovenlijn sterker te maken. Het is ook goed om minimaal 1 keer in de week te blijven longeren met bijzet en dan proberen hem zo lang en laag mogelijk te laten lopen. Op deze manier train je de bovenlijn en verwaarloos je de onderhals als het ware...

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:41

Mijn driejarige heeft ook een onderhals, ze zijn nu twee maanden geleden begonnen met beleren, en bijzetten bij het longeren en goed voorwaarts-neerwaarts rijden hebben al hun uitwerkingen bij het ontwikkelen van de andere spieren in de hals.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:06

Shadow06 heeft alles gezegd wat ik ook wilde zeggen Haha!.. Suc6 ermee!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:45

Nog tips voor als het om een shetlander gaat? Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:13

snowdon schreef:
Nog tips voor als het om een shetlander gaat? Scheve mond

Precies hetzelfde verhaal Lachen
Alleen dan aan de dubbele longe ipv. ohz.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:44

hmm die van mij heeft ook een onderhals, en die blijft sterker aanwezig dan de bovenste spieren, maar met rijden heeft ie er totaal geen last van.. mss verdwijnt die ooit, en anders jammer dan, hij kan er normaal mee lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:56

Mijn driejarige had dit tot een paar maanden terug ook heel erg en het is nu al heel veel minder door een beetje fietsen en een beetje erop zitten. het gaat vanzelf weg o9p eht moment dat hij een beetje aan het werk gaat (er natuurlijk vanuit gaande dat dat correct gebeurd).

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:44

ja mijn paardje heeft dat dus ook, en tegen mij word verteld om hem gewoon goed voorwaarts neerwaarts te rijden, wat ze erg moeilijk vind. als je paard nog niet onder het zadel is kun je hem misschien longeren met een pessoateugel op de lage stand. maar ik denk dat als je gewoon gaat rijden dat het dan vanzelf over gaat.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:09

Ja probeer paard/pony goed van achteruit naar voren te rijden, zodat deze de hand op gaat zoeken en aanleuning gaat krijgen, waarop je een lichte druk gaat krijgen en daarop kan paard/pony gaan ontspannen en in een voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. Maar zorg goed ervoor dat de drang naar voren in orde is, hoe verder achterbenen naar voren geplaatst kunnen gaan worden, hoe makkelijker dat paard van zelf de buikspieren aan gaat spannen en de rug zal kunnen gaan ontspannen en dan zal paard makkelijker vanzelf in een voorwaartse neerwaartse lijn gaan lopen. Desnoods met hulp van dubbele longe, om niet alles vast te zetten en de rug weg kan gaan drukken.