links zit mijn paard helemaal vast ;(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

links zit mijn paard helemaal vast ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 00:37

Ik weet niet meer wat ik eraan kan doen.
Ik probeer steeds stelling te vragen maar links lukt dat gewoon niet Verdrietig
Lang en laag rijden lukt maar verder kom ik gewoon even niet.
Rechts heb ik geen problemen...
Wat kan ik nou het beste doen om ook links het gewenste resultaat te bereiken?
Zijn er nog oefeningen ofzo?

Nathalie1976

Re: links zit mijn paard helemaal vast ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:43

wat je kan doen om hem links in te laten buigen is je hand extreem opzij doen zodat zijn hoofd naar binnen komt.begrens heel sterk de schouder anders zwaait hij uit.je zal waarschijnlijk problemen krijgen maar dat moet juist om er doorheen te komen.als hij nageeft je hand ontspannen.ook contrastelling op de zelfde manier.
heel veel buigingen doen en veel voltes.en dan geen grote maar kleine.probeer ook eens op de volte schouder voor te rijden.heel moeilijk maar dan moet hij buigen achter h et zadel.daar zit het probleem.pak desnoods een slof erbij om hem door de blokkade heen te houden.als je de slof goed gebruikt kan het geen kwaad.
vraag anders je instructeur(trice) wat je eraan kan doen.hij/zij moet weten wat je moet doen.

succes meisje

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:09

Ik zou bij dit probleem dus GEEN slof gebruiken. Wel inderdaad binnenhand (links) extreem van de hals houden, goed je binnenbeen eraan en inderdaad laten buigen, wissel wel af naar rechts, dus werk niet alleen aan de probleemkant. Veel voltes, groot en klein. Ik heb dit probleem ook gehad, bij mij werkte dit met een hoop geduld prima!!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:17

ik had dit probleem dus ook maar is sinds gister plots verdwenen na een aantal hele goede tips van Bets hier op bokt. pm haar anders even en zij zal je verder helpen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:41

ik ga helemaal mee met Maykie Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:49

Probeer eens wat zijgangetjes mee te nemen in stap of draf.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:16

Cassidy schreef:
Probeer eens wat zijgangetjes mee te nemen in stap of draf.

zijgangen zou ik mee wachten aangezien je moet kunnen werken op je buitenteugel.
aangezien het paard vast zit op links zal het paard niet de rechterteugel aannemen en kun je dus niet opzij.
wel kun je veelvuldig op de binnen- en kwarthoefslag gaan rijden met zoveel stelling naar links (contra-stelling) tot het paard loslaat, vergeet hierbij niet je buitenteugel en laat het paard actief doorstappen. gaat dit goed? dan ga je verder met voltes rechtsom ook weer met lichte contra-stelling naar links dus. vergeet niet om steeds het paard je hand te laten volgen wanneer het paard los laat op links. op gegeven moment zal het paard in voorwaartse tendens gaan en zal ontspannen. dit werk je ook weer later uit in de draf. daarna linksom schoudervoor gaan vragen en probeer weer die linkerstelling te vragen en buitenteugel erbij te houden. zorg uiteraard dat je niet alleen maar naar links steeds stelling vraagt, maar af en toe ook rechterstelling voor de afwisseling. rij verder heel veel tempowisselingen en rij veel slangevoltes (tot je erbij neervalt, Haha! ) verder vele andere figuren rijden om je paard goed los te krijgen. ik hoop dat je het een beetje snapt en anders kun je zoals ik al eerder zei Bets hier op bokt een pm sturen....zij heeft mij ook gered Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:44

Voor zijgangen heb je geen stelling nodig. Er zijn twee manieren om dat zo te doen:

Manier 1: Je zet je paard met zijn neus richting hek en je houdt hem recht. Dan duw je hem zijwaarts met je been. Hij stapt daardoor voor en achter over.

Manier 2: Via de diagonaal (ipv de open zijde van de volte) steeds kijgen of je een stapje opzij kunt vragen.

Methode van Bets is ook heel goed, is de manier van Antoine de Bodt. Hij zegt dat je niet krampachtig moet gaan proberen om de kant los te werken die vast zit, maar dat je eerst de ontspanning op moet zoeken. Idd steeds ook de soepele kant meenemen.

En als het echt neit lukt, kun je overwegen om er een kraker of een fysio bij te halen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:48

Cassidy schreef:
Voor zijgangen heb je geen stelling nodig. Er zijn twee manieren om dat zo te doen:

Manier 1: Je zet je paard met zijn neus richting hek en je houdt hem recht. Dan duw je hem zijwaarts met je been. Hij stapt daardoor voor en achter over.

Manier 2: Via de diagonaal (ipv de open zijde van de volte) steeds kijgen of je een stapje opzij kunt vragen.

Methode van Bets is ook heel goed, is de manier van Antoine de Bodt. Hij zegt dat je niet krampachtig moet gaan proberen om de kant los te werken die vast zit, maar dat je eerst de ontspanning op moet zoeken. Idd steeds ook de soepele kant meenemen.

En als het echt neit lukt, kun je overwegen om er een kraker of een fysio bij te halen.

hmmm...grappig...ik heb altijd geleerd om wel stelling aan te nemen als je pasjes wijkt...weer wat geleerd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:56

Cassidy schreef:

Inderdaad nooit vast houden aan de kant waar paard vast zit. Vaak is dit spanning in de rug met alle gevolgen van dien. Veel slangenvoltes/slangenlijnen/achtjes inderdaad rijden om paard soepel te krijgen als deze al wat losser word ga je wat overgangen rijden en tempowisselingen. Werkt echt goed (volgens Klomp Knipoog ) ik heb haar goed kunnen helpen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Chomoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:07

Je zou oook eens met het paard naar de fysiotherapeut kunnen gaan, doen wij ook wel eens en meestal helpt het heel goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:16

klomp schreef:
[hmmm...grappig...ik heb altijd geleerd om wel stelling aan te nemen als je pasjes wijkt...weer wat geleerd.
[/quote]

Niets MOET....alles mag.
Is een van de oefeningen die wij in de western meenemen. Onderdelen van het westernrijden vereisen een recht paard, ook en juist omdat je op gevorderde leeftijd op een hand moet rijden. En bij de trail moet je stapjes zijwaarts maken om door een hindernis heen te komen. Met een hand. Dus het kan ook op twee handen. Kwestie van Bodycontrol.

Afbeelding

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:59

Bets schreef:
Cassidy schreef:

Inderdaad nooit vast houden aan de kant waar paard vast zit. Vaak is dit spanning in de rug met alle gevolgen van dien. Veel slangenvoltes/slangenlijnen/achtjes inderdaad rijden om paard soepel te krijgen als deze al wat losser word ga je wat overgangen rijden en tempowisselingen. Werkt echt goed (volgens Klomp Knipoog ) ik heb haar goed kunnen helpen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Bets ben het helemaal met je eens. jij de losse kant bewerken en niet de vaste kant. je rijd je paard dan alleen maar vaster en schever.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:44

oris doet dat ook he... links is dr bolle kant zeg maar.. dus wat doet ze... ze maakt links bol, en dr linker 8erbeen zet ze buiten de massa... dus probeer dan.. om de goed met je binnenbeen naar je buitenteugel te drijven... en vooral niet aan links gaan zitten trekken.. wnat dan worden ze alleen maar sterker... en dan vooral veel voltes rijden.. goed stellen en buigen... en af en toe als ze te sterkt wordt naar rechts inbuigen hoeft egt maar 2 tellen ofzo.. en dna weer recht maken... maar wel gewoon goed proberen met je binnenbeen naar je buitenhand te rijden.. wnat waarschijnlijk loopt die van jou dan ook bol met z'n linkerkant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:29

Met longeren kun je ook een heleboel doen. Ik zou hem bijzetten (niet te hoog en te strak) en de longeerlijn via de binnenste bitring aan de singel maken (ook weer niet te hoog). Zo kun je rustig stelling vragen. Wel je hand direct ontspannen op het moment dat je paard nageeft en wat stelling aanneemt. Zeker ook niet forceren, maar verantwoord opbouwen (afhankelijk van conditie/bespiering etc.).

Zeker zo belangrijk: Voordat je aan de slag gaat, gebit laten controleren en je paard na laten kijken of er geen sprake is van lichamelijke klachten, waardoor hij niet of nauwelijks stelling aan kan nemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:54

Misschien ook een plan voor je om linksom je paard beter voor het binnenbeen te gaan rijden? Heeft hij hiervoor wel respect? Evenveel op links als op rechts?

Zodra jij stelling wilt vragen naar links door je hand van de hals te zetten en je paard valt naar binnen is dit niet bevorderlijk. Probeer nooit stelling te forceren maar probeer deze te krijgen door je paard aan het binnebeen te rijden en hem zo om je binnenbeen te krijgen (lukt je misschien niet een twee drie maar als je hier tijd insteekt is dat de moeite waard). Als je paard om je binnenbeen heen kan buigen, zal hij ook beter zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam plaatsen.

Veel voltes rijden op links (openen en sluiten met dat binnenbeen), juist op rechts proberen druk op de linkerteugel te krijgen en veelal met stelling en buiging naar buiten.

Feitelijk wat iedereen hier het zogenaamde recht richten noemt. Als je problemen denkt te hebben hiermee, vraag dan hulp van iemand die je bij kan staan. Dit soort dingen zijn moeilijk in je eentje op te lossen. Als je net niet helemaal zeker van je zaak bent, kun je mogelijk ook nog wel eens onbewust juist je paard vaster rijden ipv los. Met hulp zullen je sprongen vooruit net wat sneller gaan, waardoor je zelf ook nog met plezierrijdt en oefent.

Veel succes!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:02

Als je dressuur rijdt, heeft elke zijgang stelling en buiging. De enige oefening waarbij geen buiging gevraagd wordt maar wel stelling is wijken voor de kuit, wijken voor het been. Die stelling is essentieel bij de uitvoering van de oefening, tenminste als je de oefening gebruikt waarvoor deze voor het paard bedoeld is. Stelling moet je niet forceren maar krijgen.

Natuurlijk kun je een paard laten wijken zonder stelling bij wijken voor de kuit, maar dan valt een heel deel van de gymnastisering en het effect van de stelling weg. De stelling vraag je in basis - en dressuur training / proeven niet voor niets. (dat is een andere discussie).

Masseren en rekken wil ook helpen, echter het is ondersteuning op correct rijden. Je lost de problemen niet blijvend op. Je moet het doen met correct rijden van de juiste oefeningen. De oefeningen zijn al vaak op bokt beschreven. Met de juiste ontspannings- en losmaak oefeningen is het probleem zo opgelost.
Suc6

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:26

Mijn paardje heeft er ook last van , maar dit heb ik zelf op mijn geweten omdat ik dr vast hield Geld, geld! Maar het zit nu dus wel vast, krijg nou les en het gaat al wat beter gelukkig!
Om dr los te maken kan je stelling vragen door je hand naar binnen te doen , buiten teugel er goed aan en binnen been , zodat ze wel recht blijft lopen na 2 weken zie ik al lichtelijk verbetering, ze doet het ook al een stuk makkelijker! succes!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:50

op de volte, links aanhouden (stelling vragen, niet 'krampachtig trekken' een paard reageert van zichzelf nooit op tegendruk) en met de buitenhand klopjes(aaitjes..) geven op de hals.. wel binnenbeen erbij anders valt je paard naar binnen. natuurlijk belonen als hij reageert!

succes!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:05

Niet alleen op links blijven werken!
Dat is tenminste wat mij geleerd is. Ook veel rechts stellen (zodat de linker spiergroep als het ware gerekt wordt) en veel slangenvoltes rijden willen helpen.

Met les kom je natuurlijk het meest vooruit!
Succes