wie kan me helpen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Earl_Grey

wie kan me helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:01

Haai allemaal.

Ik heb een paardje van 5 jaar, waar ik er blij mee ben. Toen ik hem kocht was hij erg loperig en was hij erg druk. Hij liep altijd met ze hoofd de lucht in.

NU gaat dit al veel beter en loopt hij echt steeds beter dressuur. Maar ik heb hem gokocht voor het springen.
Toe ik begon op hem te springen was hij erg naar het hout trekkerig, en altijd heel druk. Dit werd naar een paar weekjes een stuk minder en hij sprong super. Maar toen was het zadel waar ik op reed niet meer goed voor ze rug (was ingezakt en lag nu erg krap bij de schoft) Na een maandje ben ik weer rustig aan (eerder had ik nog geen goed passend zagdel hij heeft namelijk hoge schoft en was moeilijk goed passend zadel te vinden) begonnen met rijden en dit gaat echt supper ik rijd nu alweer een week of 6 en hij loopt echt top. Alleen met springen is hij erg nerveus druk en hij pakt en hij gaat er langs als je dan de inkerkant op stuurt gaat het goed maar hij gaat e altijd links langs dus dan moet ik rechts sturen. Maar zodra je dan aan rechts komt wordt hij gevaarlijk en komt helemaal recht omhoog wil nx meer en begint te bokken (ben al keer achterover geklapt met steigeren met hem) Terwijl hij met gewoon rijden daar geen problemen mee heeft ook niej met de stelling, en met gewoon rijden loopt hij ook erg goed over zijn rug. Maar met springen is het zelfs zo erg dat hij soms recht overeind komt en achterover klapt.

Los springen is geen probleem dan springt hij boven de staanders uit (en dat nog uit zich zelf springen je gaat gewon in het midden staan en hij gaat steeds over de sprong terwijl hij gewoon langs de sprong kan maar hij doet het dan nog uitzichzelf als je weg loopt springt hij nog wel is gewoon uit zich zelf), en als ik op hem spring met aan 2 kanten begrensing gaat het ook super.

Ik weet echt niet wat het is, ik hoop dat iemand een oplossing weet of weet hoe het komt.

Ik wil allen mensen diej reageren alvast erg bedanken . Afgod

balli

Re: wie kan me helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:20

als je nou gaan dressuren in de bak als er een sprongetje staat... en zosnel hij goed loopt het sprongetje nemen. zou hij dan niet uit zich zelf gaan denken van hej als ik netjes loop mag ik... als ik weer ga lopen klooien moet ik eerst wachten... (en aangezien hij het leuk vind snel begrijpen dat hij netjes en rustig moet lopen).... ga niet rijden met het idee: ik ga springen, maar met het idee, ik ga rijden, als hij het goed doet gaan we springen....

en kijk ook eens of het zadel echt wel zo goed ligt (en dus ook in de sprong, 'k weet b'tje moeilijk gaat zo snel he;) maar als je 'm los laat springen met zadel ofzo??))

Earl_Grey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:18

Bedankt voor je reactie , dat ga ik wel proberen. Het zadel licht in iedergeval goed is op maat gemaakt Haha! . Maar wrm zou hij dan alleen op recht weglopen?

Groetjes marina

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:33

is z'n makkelijke kant (ik denk dat je rechtS bedoelt... van links en rechts;))... net als dat elk paard liever in de rechter of linker galop aanspringt.... net zoiets als dat wij liever met rechts (of natruulijk links) schrijven... wat makkelijker is op dat moment doe je... zo zit 't ook met paarden!

Earl_Grey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:03

Jah dat begrijp ik Schijnheilig maar me gewoon rijden is hij juist op rechts makkelijker dan met links , en met springen kan je helllemaal niet meer aan rechts komen of hij wil omhoog komen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:05

tsjah... miss issie erachter dat dat jou zwakke kant is? 'k zou 't zo ook niet weten... en wat jij miss ziet als rechts is voor hem miss wel links!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:08

is zijn gebit wel helemaal in top conditie? misschien dat ie pijn heeft als je aan een kant meer druk geeft tijdens het aanrijden van de sprong.. waarschijnlijk heb je met gewoon losrijden geen probleem maar ga je voor een sprong net even anders zitten of pak je meer druk waardoor je paard pijn heeft in zijn mond...
ik weet het niet hoor, maar het zou kunnen. een goede paardentandarts sluit het zo voor je uit. Als ik rij en ik weet dat het paard geen pijn heeft dan doe rij je je paard er goed doorheen zonder dat je je schuldig hoeft te voelen.

Succes ermee!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:18

Misschien dat hij met dressuren eigenlijk te veel loslaat op rechts, waardoor hij voor jou gevoel wel heel fijn is aan die rechterkant maar je eigenlijk geen fijn contact hebt. Als dit het probleem is moet je goed met je rechterbeen naar je hand toe blijven rijden om het gewicht als het ware je hand in te drijven. Op de linkerhand moet je dan goed opletten dat je je buitenteugel er goed aanhoud en contact met de mond houdt.

Verder zeg je dat hij altijd naar links uitbreekt. Ik vind het een goed idee van balli om dan te beginnen met dressuren met een hindernis in de bak (gewoon een heel eenvoudig kruisje) en dan zou ik veel rechtsom rijden en er goed opletten dat hij niet over de buitenschouder wegvalt ook op de volte. Ook kan je af en toe zijn schouder juist wat meer naar binnen zetten, iets schoudervoor rijden. Als dit fijn gaat kan je misschien een keer iets schoudervoor naar het kruisje toe rijden en zorg hierbij dat je de controle houdt en hij zo lang mogelijk iets nageeflijk blijft. Eventueel zou je ook gewoon kunnen beginnen met een grondbalkje en deze later verwisselen voor een klein kruisje en zo opbouwen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt al is het loslaten van de rechterkant misschien niet het probleem...

Succes ermee!!

Earl_Grey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:22

Ik ben vanaag gewoon gaan dresuuren en ik kwam erachetr dat hij nu ook wel raar begint te doen met ze hoofd als ik te veel druk op de teugels geef. Ik denk dat het wel aan ze tanden kan liggen.

Ook ging ik vandaag kijken naar ze gibit en de oektanden zijn echt scherp. Dus heb paarden tandarts gebelt en deze komt binnekort.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:34

Een heel goed idee, de paardentandarts laten komen. En misschien een minder scherp of juist minder groot bit? Gewoon heel lief zijn voor z'n mondje zeg maar. Want zo te horen zou het daar best wel eens aan kunnen liggen.