nageeflijk rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:05

Ik heb mijn paard nu een paar maanden. In het begin had hij last van zijn rug en een niet goed passend zadel. Toen liep ie ook niet lekker.

Die probleempjes zijn nu opgelost. En ben nu 3 maanden echt bezig met voorwaarts neerwaarts. Ik longeer hem ook 1x in de week met pessoa op lang en laag.
Het gaat in stap zo lekker. Hij is lekker ontspannen knabbelt op zijn bit , lekker licht in de hand, goed aan het been, en loopt mooi nageefllijk.

Maar zodra ik aandraaf is het helemaal weg.Dan gooit hij zijn hoofd omhoog, knabbelt niet meer en loopt niet echt ontspannen meer.

Als ik dan weer een overgang naar stap maak komt hij weer nageeflijk , weer lekker ontspannen, licht in de hand enz.

Ik rij nu veel overgangen en probeer hem goed aan het been te krijgen. Ik probeer ook constante druk te houden op beide teugels. En met mijn handen ook mee te gaan met de beweging.

Hebben jullie nog tips voor mij.

Ik heb wel les. Maar de gene die mij les geeft. Kan mij erg goed helpen en daar heb ik al vooruit gang geboekt. Hij heeft alleen de laatste tijd veel minder tijd waardoor ik steeds van iemand anders les krijg. (die heeft geen diploma en rijdt puur recreatief) Ik kan van die persoon niet goed les krijgen waar ik les in wil hebben.
Ik kan van hem wel prive les krijgen maar dat is zo ontzettend duur bij hem.
Ik zoek nu ook iemand die mij les kan gaan geven.
Als iemand iemand weet in de buurt van Roosendaal hoor ik het ook graag.

hardi

Re: nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:42

hallo.

ik had ook precies het zelfde probleem en denk dat de meeste dat wel hebben in het begin van de basis en nageeflijk rijden.

er is al een vooruitgang dat je nu een goed zadel hebt.
ik denk dat het een questie van spieren en balans is.
in stap is het allemaal makkelijker voor elkaar te krijgen, maar in draf is het allemaal wat moeilijker. elke x als hij zijn achterbeen naar voren plaatst voel je dat terug in je hand.

ik moest mijn paard lekker naar voren rijden en inderdaad zoals als jij al zei je hand mee laten gaan met de beweging van je paard.
als je een volte rijd laat het hem maar uitzoeken ook lekker naar voren en proberen zo min mogelijk te doen met je hand. je zult zien als je dit blijft doen wordt ie veel sterker en krijgt hij meer balans dan komt het hoofd vanzelf.

ook overgangen blijven rijden: paar passen naar voren en dan weer een paar passen terug, maar let er wel op in het terug komen dat hij op je blijft wachten.

veel succes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:47

Ja inderdaad wat hardi zegt klopt wel, maar juist in terugrijden moet achterhand eronder schuiven en paard moet van voren loslaten, doet hij dat niet, dan komt de hulp niet door.

Om paard goed los te krijgen in de rug in de draf kun je een middellijn pakken of lijn tussen hoefslag en middellijn in of van uit de hoek naar letter A of C. Daar blijf jij als ruiter naar kijken maar je moet denkbeeldig pionnen op die lijn zetten, waar jij om heen moet gaan rijden (slangenlijnen)daar word je paard flexibel van in de rug, ook voltes, achtjes, slangevoltes rijden werkt goed. Als paard die slangenlijn goed aanpakt, mag je gaan proberen om die lijn recht te houden en paard voorzichtig van links naar rechts in te gaan buigen, dat maakt de rug goed los. Ook is dat gelijk goeie oefening om jezelf in balans te zetten en rechtop paard te brengen.
succes ermee.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:27

Bets schreef:
Ja inderdaad wat hardi zegt klopt wel, maar juist in terugrijden moet achterhand eronder schuiven en paard moet van voren loslaten, doet hij dat niet, dan komt de hulp niet door.

Om paard goed los te krijgen in de rug in de draf kun je een middellijn pakken of lijn tussen hoefslag en middellijn in of van uit de hoek naar letter A of C. Daar blijf jij als ruiter naar kijken maar je moet denkbeeldig pionnen op die lijn zetten, waar jij om heen moet gaan rijden (slangenlijnen)daar word je paard flexibel van in de rug, ook voltes, achtjes, slangevoltes rijden werkt goed. Als paard die slangenlijn goed aanpakt, mag je gaan proberen om die lijn recht te houden en paard voorzichtig van links naar rechts in te gaan buigen, dat maakt de rug goed los. Ook is dat gelijk goeie oefening om jezelf in balans te zetten en rechtop paard te brengen.
succes ermee.

Paard mag in het terug komen niet TE los komen van de hand.
je rijd je paard juist naar voren zodat hij je hand op gaat zoeken.
dat voel je als je paard goed op het achterbeen komt zodra dat achterbeen dus goed door komt en jij hebt een lichte druk in je handen dan loopt het paard goed naar de hand toe, dus aanleuning.

Paard moet dit leren, dus moet sterker worden.

verder wat hierboven gezegt wordt ben ik het mee eens.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:30

Tuurlijk moet je paard niet te los worden, maar dat zal niet zijn als de drang naar voren in orde is, want als deze niet in orde is zal paard ook niet ontspannen/loslaten van voren en zal paard van achteren er niet eronder schuiven. Dat lijkt me logisch. Tuurlijk rij je je paard van achteren naar voren, maar zoals ik hierboven begreep was paard moeilijk nageefelijk te krijgen en vandaar dat ik het advies gegeven heb wat boven staat. Dan krijg je paard nagefelijk. Door overgangen te rijden komt paard rechter en beter eronder en blijft de aanleuning onder controle.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:49

tussen loslaten en loslaten zit een verschil.
ik snap het helemaal wat je bedoelde.

paard maak je sterker op het achterbeen door overgangen te rijden.
zodra het paard sterker wordt, dan kan die ook makkelijker van achteren naar voren gereden worden, zodra dat achterbeen er is komt het hoofd dus vanzelf.

zo bedoelde ik het. Pling

nou felicity veel succes en je komt er echt wel uit.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:54

Oke dan snappen wij elkaar.... ik had idee dat we elkaar eerst niet begrepen, maar we liggen op 1 lijn. Inderdaad door overgangen te rijden komt achterhand er ook beter erbij, maar soms kun je juist ook meer spanning opbouwen, is vaak afhankelijk van paard af. Als je bloedpaard hebt, die spannen vaak makkelijker met overgangen rijden, vandaar dat ik voor slangenlijnen meer kies.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:26

Bedankt voor alle tips. Ik rij nu ook heel veel overgangen en probeer ook te schakelen tussendoor. Dat schakelen gaat nog heel moeilijk. Maar er komt vooruit gang.
Ik heb een paardje wat niet hoog staat in het bloed. Hij maakt zich ook helemaal niet druk. Ik heb wel het idee dat hij los in zijn lichaam is. Hij is goed wendbaar en stelling binnenwaarts gaat met gemak.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:14

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:40

hier heb ik ook last van met mijn pony. zorg eerst dat je hem in stap lekker nageeflijk hebt. als je dat voor elkaar hebt, dan ga je aandraven en blijf in de overgang dan ook kneepjes maken. dan kan hij wel zijn hoofd omhoog gooien, maar hij snapt dan waarschijnlijk wel dat hij weer moet zakken. als het echt niet werkt, dan kan je in draf slangenvolte's en volte's rijden. volte's openen en verkleinen is ook heel erg goed. en je kan hem dan ook vriendelijk 'vragen' naar beneden te zakken door kleine, soepele kneepjes te geven. dan komt hij ook in draf lekker los! als hij in draf los is, dan zal de overgang van stap naar draf ook niet meer zo'n probleem zijn Knipoog

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:57

mijn haflinger wil ook niet makkelijk nageven. ik ben er nu achter dat ik moet beginnen in de stap als die niet goed is lukt verder niets.... ik maak veel voltes (vind ze erg moeilijk) en laat doe veel tempowisselingen in stap en draf en veel overgangen dan gaat het veel gemakkelijker

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:27

Alle overgangen zelfd die van het halthouden moeten voorwaarts gereden worden dus met zit, been en pardes op de hand.

Een paard waarvan je wilt dat die nagevelijk gaat lopen moet allereerst natuurlijk juist van achter naar voren gereden worden over de rug naar de hand toe. Die hand speelt met hem en maakt telkens op de buitenhand kleine parades, heel licht maar sluit je pink en open die. De paardenmond wordt zo speels geactiveerd. Door die activatie nodig je het paard uit on te gaan kauwen. Dat kauwen maakt dat hij zich ontspant in zijn kaakgewricht en volia je kunt met behulp van natuurlijk zit en been iedere gewenste houding bereiken al naar gelang de trainingsgraad van je paard.

De overgangen maken hem sterk. Maar zorg idd ervoor dat je het paard eerst in stap voor elkaar hebt voordat je aandraaft.

Ook in de draf, en blijf die draf aub doorzitten omdat je zo beter in kunt werken moet je duidelijk met je zit en been naar je hand toe en blijf die parades maken op de buitenteugel. Doet die echt extreem zijn hoofd omhoog pareer dan een keer wat duidelijker door. Consequent en duidelijk zijn. Kun je hem in draf niet juist krijgen pareerd dan door naar stap en draaf weer aan zodat het paard doorkrijgt dat jij vriendelijker bent in draf als hij gewoon normaal in houding loopt dan waarneer die het hoofd hoog heeft.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:38

Ik had hetzelfde probleem tot zaterdag. Toen was ik het zo zat, heb ik m'n instructrise erop gezet, natuurlijk reed die hem wel mooi rond in de draf (galop was bij mij dan trouwens ook geen probleem). Dus het lag niet aan rug of zadel neem ik dan aan he. Toen heeft ze me daarna geholpen, en hopla, mevrouw liep, gister ook geen probleem meer.
Bij mij hielp 't door een keer flink aan te sporen als die kop de lucht in gaat, en goed doorspelen, en een halve ophouding maken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:47

Kafue schreef:
Alle overgangen zelfd die van het halthouden moeten voorwaarts gereden worden dus met zit, been en pardes op de hand.

Een paard waarvan je wilt dat die nagevelijk gaat lopen moet allereerst natuurlijk juist van achter naar voren gereden worden over de rug naar de hand toe. Die hand speelt met hem en maakt telkens op de buitenhand kleine parades, heel licht maar sluit je pink en open die. De paardenmond wordt zo speels geactiveerd. Door die activatie nodig je het paard uit on te gaan kauwen. Dat kauwen maakt dat hij zich ontspant in zijn kaakgewricht en volia je kunt met behulp van natuurlijk zit en been iedere gewenste houding bereiken al naar gelang de trainingsgraad van je paard.

De overgangen maken hem sterk. Maar zorg idd ervoor dat je het paard eerst in stap voor elkaar hebt voordat je aandraaft.

Ook in de draf, en blijf die draf aub doorzitten omdat je zo beter in kunt werken moet je duidelijk met je zit en been naar je hand toe en blijf die parades maken op de buitenteugel. Doet die echt extreem zijn hoofd omhoog pareer dan een keer wat duidelijker door. Consequent en duidelijk zijn. Kun je hem in draf niet juist krijgen pareerd dan door naar stap en draaf weer aan zodat het paard doorkrijgt dat jij vriendelijker bent in draf als hij gewoon normaal in houding loopt dan waarneer die het hoofd hoog heeft.

Ik kan me hier wel in vinden. Maar ik heb geleerd. Om hem zelf te laten zoeken naar mijn hand. Veel overgangen rijden, voltes, schakelen enz. En dan zou hij vanzelf ontspannen gaan lopen en naar beneden gaan. Hier ben ik dan ook 2 maanden mee bezig. Na een maand zag ik al verschil. Beter voor het been en hij begon ookal te zakken in de stap. Zodra ik aandraaf gooit hij zijn hoofd omhoog. Woor door de klodders echt in het rond vliegen. ga ik dan weer stappen loopt ie weer lekker op het bit te kauwen en loopt ie weer war lager met zijn hoofd. aar zodra ik ga aandraven gooit ie weer dat hoofd omhoog.
Ik ga het eens proberen om hem dan een klein kneepje te geven als hij zijn hoofd omhoog brengt. Ik heb namelijk al gauw het gevoel dat ik te veel in zijn mond ga zitten.