Licht in de mond maar aan de teugels trekken+ meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Licht in de mond maar aan de teugels trekken+ meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:27

Ik heb sinds drie maanden ongeveer een pony, het is een slim en gehoorzaam diertje met zo af en toe zijn buien, zoals wel meerdere pony's hebben.
Ik kreeg hem vrijwel onbespierd en met een onderhals en ben heel rustig begonnen met eerst trainen aan de longe en vervolgens er langzaam opbouwend steeds meer op hem gaan zitten (want hij is best klein eigenlijk) Nu rijdt ik vrijwel ongeveer 4 dagen per week(zwaar trainen best wel) en het gaat harstikke goed en hij zit goed in de bespiering, en geef om de 3 dagen weer gewoon rust door te longeren of lekker te wandelen en dat gaat harstikke goed.
Hij is beetje gevoelig voor spierpijn heb ik ook gemerkt.

Nu is het zo dat sinds twee weken na een tijdje rijden hij aan de teugels begint te trekken en hij gaat heel laag met zn hoofd. Ik houdt de handen op dat moment gewoon op de plek en drijf hem vooruit. Daarna gaat meestal weer het hoofd omhoog en ben ik mijn aanleuning kwijt. Ik speel weer eventjes en hij loopt weer omlaag en dan begint het gedonder weer opnieuw. Ik rijdt met een enkel gebroken trensje wat kan draaien( kan even niet op de naam komen hoe zo'n bitje heet) zodat het niet vastgepakt kan worden, deze heb ik gewoon van de vorige eigenaar gekregen. In het begin had hij er helemaal geen last van, het begon gewoon ineens van de ene op de andere dag. Weet 1 van jullie hoe ik dit kan oplossen?

Ik rijdt heel veel overgangen en doe mijn best zijn werk zoveel mogelijk te varieren door veel over de weg te gaan en dergelijke en dingen zoals balkjes draven.En ook leert hij heel snel oefeningen en is erg werkwillig...

liesje1986

Re: Licht in de mond maar aan de teugels trekken+ meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:07

Het lijkt erop dat hij onder het werk uit wil komen.
Probeer het gewoon te negeren, want als je erop ingaat en er een gevecht van maakt heeft ie zn zin en zijn jullie dus niet meer met werken bezig.
Probeer hem bezig te houden, heel erg veel tempowisselingen en figuren rijden. Ga heel erg de reactie op de been oefenen. Maak bijvoorbeeld een overgang bijna naar de stap en dan geef je een beetje been en moet hij weer vlot naar voren gaan. Doet hij dit niet, dan een tik en als dan vooruit schiet belonen. dit blijven herhalen totdat je kleine hulpje genoeg is.
Als je zulk soort oefeningen gaat doen heeft hij zijn aandacht bij het werk en is hij aan het wachten op een hulp.
door zulk soort training zal hij ook vanzelf nageeflijk worden en ben je dus niet bezig met het puur nageeflijk rijden door te spelen. Het is natuurlijk wel goed om hem iets meer onder druk te zetten als ie zn hoofd omhoog heeft en te ontspannen als hij nageeft. Op het moment dat hij aan de teugels gaat trekken been geven en aan het werk zetten.
Veel succes ermee
groetjes lisette

RosaNur

Re: Licht in de mond maar aan de teugels trekken+ meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:40

bedankt voor je tip, ik zal er meteen mee beginnen.. Knipoog Haha!