Je zegt dat je bij het losrijden veel vwnw rijdt met een losse teugel, als ik dit letterlijk moet nemen ben ik bang dat het probleem hier al zit... vwnw rijden is echt super om je paard fijn ontspannen over de rug te laten lopen, maar als je dit doet zonder goed contact met de mond kan hij de spier die van z'n staart tot z'n oren loopt nooit goed aanspannen en laat hij hem juist wat TE los. Je zegt wel dat je veel overgangen rijdt tijdens het losrijden en het paard actief genoeg blijft, dit is goed, maar vergeet je het rijden van de overgangen tijdens de werkelijke trainingsperiode niet? Door veel overgangen te rijden en het basistempo zeker niet te laag te leggen moet je het paard naar je hand toe rijden.
Verder zeg je ook dat het lijkt alsof je een klapperteugel hebt, dit moet je niet oplossen door de teugel korter te pakken maar door je teugels op dezelfde maat te houden en er goed op te letten dat je een constante verbinding met de mond krijgt en alle bewegingen van het paard volgt, wat hij ook doet, hou lichte druk op de teugel en laat de teugel geen moment loskomen (los hangen => op zo'n moment krijgt het paard de kans om onder het contact uit te komen en tegen de hand te komen).
Het is dus het belangrijkst dat je met je been naar je hand toe blijft rijden ook (of JUIST) na het losrijden en het probleem niet probeert op te lossen door hem van voren steeds korter te pakken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt..
Succes ermee!!