Geen lekker contact met de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Geen lekker contact met de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:27

Ik rijd zo nu en dan een paard voor een vriendinnetje.. Maar deze word vaak gereden met tiedemann of met vaste martingaal. Als ik erop rijd doe ik alleen de losse martingaal eraan voor het geval dat. Op een of andere manier kan ik geen lekker contact krijgen met de mond, dat heb ik bij mijn pony wel. Ik heb al een keer mijn eigen teugels eraan gedaan, maakte weinig verschil. verder is hij van achteren actief genoeg en is fijn aan het been. Losrijden gaat prima (vwnw met veel schakelen, losse teugel) maar als ik klaar ben met losrijden komt hij wat tegen de hand. Het lijkt op een klapperteugel, maar als ik mijn teugel korter maak, komt hij hoger met zijn hoofd. Mijn hand is ontspannen, en mijn nek let ik op. Verder zit ik gewoon rechtop en rijd ik het grootste gedeelte zonder zweep.
Hoe krijg ik een mooi contact met de mond?

dorientjuh

Re: Geen lekker contact met de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:52

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar het lijkt wel of het paard bang is voor het bit, dat er te hard word getrokken oid. Maar dan zou je zeggen dat hij ook niet vwnw zou gaan in het begin. Misschien is het zo dat je vriendin na het inrijden de teugels altijd wat strakker neemt als ze ''echt'' aan het werk gaat.
Mijn oplossing zou zijn': Blijf de teugels even lang houden als toen je ze had tijdens het vwnw en laat het paard constant flink voorwaarts gaan. Uiteindelijk zal hij dan (denk ik) wel vanzelf het bit weer gaan opzoeken als hij merkt dat de teugels niet steeds korter worden gemaakt.
Succes in ieder geval!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:13

Ik heb hetzelfde met mijn vzpaard. Paard weet dat hij tijdens het losrijden van mij alle ruimte krijgt en loopt dan lekker laag. Zijn eigenaar rijdt hem echter vrij gespannen altijd vind ik, en hierdoor komt hij heel snel 'tegen' de hand als je hem oppakt.

Rijd veel grote wendingen, met je been er goed aan, vraag niet te veel in 1 keer. Als je toegeeft op de teugel, overdrijf dan. Dit kun je doen tijdens het wenden door met de buitenteugels eerst goed te begrenzen, loopt het paard lekker door de wending, kun je wat vragen met de binnenteugels, als het paard dan 'knikt' geef je hem die binnenteugel een paar stappen cadeau. Zo leren ze vertrouwen krijgen in je hand zonder telkens weer te diep te zakken doordat je met been en buitenteugel kunt blijven begrenzen. Klinkt hier gek mijn uitleg, khoop dat je het wat begrijpt Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 01:34

ik heb hetzelfde probleem, terwijl het er wel allemaal super uitziet, helaas voelt het niet zo. ten eerste houd die rechts ontzettend vast helaas. ik heb nu het probleem zo goed als opgelost zet een laag kruisje neer, en werk hem daarmee op de volte los, boven de sprong probeer je hem iets in te buigen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 01:35

zelf vind ik dit ook niet de beste methode maar merk wel dat die er ook ontzettend veel plezier in heeft, en ten tweede hij word er super los van en gaat er echt super van lopen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:57

dankje voor de tip.. Maar springen doe ik niet met dit paard... is mij een beetje te link!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:45

Je zegt dat je bij het losrijden veel vwnw rijdt met een losse teugel, als ik dit letterlijk moet nemen ben ik bang dat het probleem hier al zit... vwnw rijden is echt super om je paard fijn ontspannen over de rug te laten lopen, maar als je dit doet zonder goed contact met de mond kan hij de spier die van z'n staart tot z'n oren loopt nooit goed aanspannen en laat hij hem juist wat TE los. Je zegt wel dat je veel overgangen rijdt tijdens het losrijden en het paard actief genoeg blijft, dit is goed, maar vergeet je het rijden van de overgangen tijdens de werkelijke trainingsperiode niet? Door veel overgangen te rijden en het basistempo zeker niet te laag te leggen moet je het paard naar je hand toe rijden.
Verder zeg je ook dat het lijkt alsof je een klapperteugel hebt, dit moet je niet oplossen door de teugel korter te pakken maar door je teugels op dezelfde maat te houden en er goed op te letten dat je een constante verbinding met de mond krijgt en alle bewegingen van het paard volgt, wat hij ook doet, hou lichte druk op de teugel en laat de teugel geen moment loskomen (los hangen => op zo'n moment krijgt het paard de kans om onder het contact uit te komen en tegen de hand te komen).

Het is dus het belangrijkst dat je met je been naar je hand toe blijft rijden ook (of JUIST) na het losrijden en het probleem niet probeert op te lossen door hem van voren steeds korter te pakken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Succes ermee!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:09

Shadow06, je neemt me de woorden uit mn mond Knipoog

Ik wil er nog wat dingetjes aan toevoegen: Zorg ervoor dat je arm werkt als een veer als jij je armen heel netjes en strak ik 1 houding heb zitten zal je de spelling moeten halen uit de lengte van je teugels. Door je schouders los te laten en armen te ontspannen zullen je handen automatisch iets meer met de mond meegaan waardoor je het klapperen voor een groot gedeelte kan voorkomen.

Daarbij kan een paard wat tegen de hand is, teminste: dat is wat ik denk als ik dit lees, niet goed over zn rug zijn en dus al helemaal niet voldoende achterhand er onder hebben zitten.

Probeer dus met een constant contact (zonder druk) je paardje door middel van je been en zit hulpen over zn rug te rijden, achterhand er meer bij te krijgen en op die manier naar je hand toe te rijden. Als die van achter goed loopt zal die over zn rug zijn en daarmee word je hand ook geaccpeteerd.

Succes ermee

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:16

tips van hierboven kan ik helemaal in meegaan.

succes