Opstap probleem(alleen buiten)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pipi

Opstap probleem(alleen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 17:07

Ik heb Ligon nog niet zo heel lang en het rijden gaat steeds beter,we zijn nu zover dat we lekker op buitenrit kunnen.
Dat gaat op zich ook heel goed,alleen is er 1 groot probleem:
Tijdens het opstappen gaat hij finaal aan de hol Boos!
Ik heb al van alles geprobeerd,maar niks helpt.
Zelfs als ik hem vast laat houden loopt hij diegene gewoon omver en vertrekt.
Als ik gewoon in de bak ga rijden is er met opstappen niks aan de hand.
Hij krijgt dan altijd een klontje en dan stap ik op,dus dat doe ik buiten ook,ik doe dan niks anders.
Tot nu toe is het steeds goed gegaan,ik trok hem op de rem en dan gingen we uiteindelijk rustig in stap verder.
Maar ik ben bang dat het nog eens een keer fout ga en ik met m'n kop op de stenen lig,niet echt iets om naar uit te kijken Clown
Wie o wie heeft de gouden tip???

Orange

Re: Opstap probleem(alleen buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:42

Ik heb geen tip voor je helaas, maar mijn paardje heeft ook zoiets.
Opstappen doe ik altijd op een plek waar het rustig is en als ik erop zit krijgt hij bijna altidj ene snoepje. Als ik op de *ruimte * of een vreemde/drukke plek, dan issie weg. Hij raced weg en is in paniek *ik lig ernaast* Het enigste wat ik kan bedenken is als hij zich spant, stap ff naast hem tot hij wel rustig is. Of al sje gaat rijden stap in de bak op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:31

Geen suikerklontjes meer geven. Is zéér slecht voor de tanden. En ze kunnen er zeer vervelend van worden.
Verder toch echt iemand laten helpen met opstappen, sluit hem in tussen een muur of liefst 2 zodat jij kan opstijgen. Stijg gelijk op en loop weg.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:25

Opstappen en als ie niet stilstaat omtrekken, heel erg boos vertellen dat je stil wilt staan (gebruik 1 duidelijk commando, bijv hoo) Weer afstappen en weer opnieuw. Laat duidelijk merken dat jullie niet vertrekken voordat je er normaal op kan komen. En hij moet net zo lang stil blijven staan als jij dat wilt. Wees heel consequent en sta geen stapje toe. Dan ga je er weer af en doe je het weer opnieuw.
Als je hulp krijgt, laat diegene hem dan bijvoorbeeld met een longeerlijn vasthouden en verschrikkelijk kwaad omtrekken als ie wegloopt. Blijven oefenen en zodra hij stilstaat heel erg goed belonen. Maar niet als de oefening maar half goed is. En niet op buitenrit gaan als je niet goed opgestapt bent! Desnoods dan in de bak gaan rijden.

veel succes ermee! en blijf volhouden, de aanhouder wint!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:32

ik zou je verder eigenlijk ook niet kunnen helpen, maar altijd een suikerklontje geven lijkt me ook zeer onverstandig. Meer ook omdat ik denk dat de volgorde daarin niet goed is. Eerst belonen om daarna iets te vragen. Sowieso toch altijd achteraf belonen? Naast dat je hem nu misschien ook een beetje schooieren aanleert.Af en toe iets geven ok, maar het is niet best als het een gewoonte wordt en helemaal niet als je wat geeft zonder echt goede reden.

Succes in ieder geval!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:43

Belonen moet je nooit doen met suikerklontjes. Het is zeer slecht voor de tanden en ze worden er echt zeer strontvervelend van. En uit eigen ervaring kan ik je dat toevertrouwen. Ik ken nl. een handelaar die dat altijd deed. Een stuk of 10 suikerklontjes per paard per dag, want dan vonden ze hem lief. Ja duh Rolleyes. Gevolg. Schrappen, trappen, draaien, niet stilstaan, zodra z'n hand al enigzins leek op iets wat een suikerklontje vast had of wilde gaan geven. Bij ál z'n paarden die hij had binnen een week of 2 zó strontvervelend. Belonen kun je ook met een klopje of lief woord doen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:23

Bedankt voor de reacties tot zover.
Oké,dat klontjesverhaal is misschien niet zo slim Bloos ,ik ben dat nu aan het veranderen.
Ik ben begonnen met pas iets lekkers te geven als ik al opgestapt was en hij een poosje had stil gestaan.
De dag erna kreeg hij helemaal niks meer.
Dit geeft totaal geen problemen,hij is nu niet ineens vervelend ofzo.
Dus dat gaat prima.
Maar het buiten opstappen blijft dus wel een probleem.
Het omtrekken als hij wil vertrekken klinkt leuk,maar daar krijg ik niet eens de kans voor.Zodra ik 1 voet in de beugel heb en wil gaan zitten naait hij er al van tussen Boos!
Mijn 1e reactie is dan toch ervoor te zorgen dat ik zit,dan pas kan ik hem op de rem- of omtrekken.
Op deze manier vind ik het naar buiten gaan niet echt meer leuk,terwijl ik dat toch zo graag doe en eenmaal onderweg genieten we er beide zo onwijs van.
Het lijkt wel of hij over enthousiast is,hij vind het helemaal geweldig,maar toch......hij moet gewoon stilstaan!
Dus help me met nog meer tips please.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:16

je buitenteugel een stuk korter maken dan de teugel aan de kant waar je opstapt, want dan kan hij alleen maar rondjes draaien

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:06

Olympia schreef:
je buitenteugel een stuk korter maken dan de teugel aan de kant waar je opstapt, want dan kan hij alleen maar rondjes draaien

Kijk,hier heb ik iets aan Haha! (eigenlijk heel logisch,maar ja Blond )
Bedankt,dat ga ik van de week maar eens proberen.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:09

tja, ik denk dat je in ieder geval moet beginnen met heeeeeeel consequent zijn bij het opstappen in de bak. Hij mag geen stap verzetten en dan ook echt geen stap. Op het moment dat hij niet helemaal stil heeft gestaan bij het opstappen weer afstijgen en er opnieuw opgaan totdat hij braaf blijft staan en dit elke dag hetzelfde doen. Niet één keer denken van nou ja, het was maar één stapje, want een paard is een gewoontedier en denk dat als iets één keer mag dat hij het voortaan altijd mag doen en dan zal hij daarna ook proberen er een tweede stap bij te doen en zo blijft hij dus echt niet meer staan.

Verder moet je niet alleen bij het opstappen zo consequent zijn, maar ook als je met je paard aan de hand loopt. Je zegt dat degene die je paard vasthoudt tijdens het opstappen gewoon omver gelopen wordt. Dit houdt in dat het paard niet genoeg respect voor je heeft. Als je met hem aan de hand loopt moet je gaan oefenen met halthouden en weer wegstappen en hij moet dan ook echt stil gaan staan op het moment dat jij dat zegt en pas weer wegstappen als jij hebt gezegd dat dat mag. Ook nu moet je weer heel streng zijn en niet toestaan dat hij ook maar één pas meer zet dan de bedoeling is.

Als dit allebij goed gaat, zowel het opstappen in de bak als het aan de hand lopen kan je weer proberen om buiten op te stappen. Probeer de eerste keren een plek te vinden waar je paard zo veel mogelijk opgesloten is, liefst zowel aan de voorkant als aan zijn rechterkant en probeer het op deze manier op te bouwen, gaat het goed als hij zowel voor als rechts opgesloten is ga dan ergens opstappen waar hij alleen niet naar voren kan als dit goed gaat (en hij mag nog steeds geen één stap verzetten) kan je het gaan proberen zonder dat hij opgesloten is.

Verder wordt zeg je dat hij echt wegrend en druk wordt. In dit geval zou ik niet op en af blijven stappen, want dan wordt hij alleen maar zenuwachtiger en zal het probleem alleen maar erger worden. Probeer dan bij het opbouwen eerst op te stappen als hij van voren nog opgesloten is en dan na het rijden nog een keer op en af te stappen, maar dan zonder dat hij opgesloten is, dan is hij al wat moe en zal misschien minder snel druk worden.

Heel veel succes ermee!!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:15

Dank je wel.
Tijdens het binnen opstappen en aan de hand wandelen heb ik totaal geen problemen(gelukkig).
Bij ons op stal moet ik op de parkeerplaats opstappen en daar heeft hij natuurlijk best wel de ruimte.
Maar ik ga het van de week dan maar eens proberen als hij met z'n kont naar de "uitgang" staat,dit,samen met de hele korte buitenteugel zou misschien wel eens de oplossing kunnen zijn.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:03

En als je nu eens probeert om eerst niet op de parkeerplaats op te stappen, maar hem tegen het hek bij de container zet? Daar kan hij ook geen kant op. Dan stap je eerst een paar rondjes op het erf tot hij normaal doet voor je weg gaat. Heb je wel iemand nodig die het hek even open doet, maar dat moet wel lukken. En als dat goed gaat probeer je het op het parkeerterrein met zijn kop naar het hek. En als dat goed gaat kan het ook 'normaal'! Heb je trouwens anders al eens geprobeerd om bijvoorbeeld na het rijden het laantje te stappen? Dan moet je in principe ook op de parkeerplaats weer opstijgen, maar heeft hij al wel gewerkt dus zal hij misschien minder druk zijn. Wie weet is dat nog een handige tussenstap...

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:48

Zo had ik het inmiddels ook bedacht.
Als ik eerst heb gereden is er niks aan de hand,kan ik heel rustig opstappen.
Ik heb gewoon een raar paard Clown

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:56

Pipi schreef:
Ik heb gewoon een raar paard Clown

Je hebt gewoon een stout paard! Haha!

Ik zweer bij het commando HALT! Het is echt het enige woord dat Tjalko kent, maar is ook het meest balngrijke woord. Als je ervoor zorgt dat hij heilig ontzag krijgt voor het woord halt, dan kan je hem ten alle tijden (dus ook als je net een voet in de beugel hebt) laten halthouden.
Bij Tjalko is het zo erg dat hij bevriest als ik halt zeg, hij durft zijn net opgetilde beentje niet eens meer op de grond te zetten en blijft op 3 benen staan. Clown

shellybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:30

je moet hem gewoon een knal geven als hij weg wil lopen tijdens het opstappen mijn paard heeft het ook een poos gehad het enige wat hielp was een tik verkopen maar pas op met tikken verkopen moet je wel erg consekwent zijn als je hem bevoorbeeld een knal geeft terwijl hij alleen maar zijn evenwicht verplaatst kan hij schuw voor je worden dus wees er wel erg voorzichtig mee en nog iets snoepjes voeren voor het rijden is zowiezo nooit een goed idee!