hulpteugel? welke??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

hulpteugel? welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:01

ik heb een jonge pony, en ik kocht haar toen ze geen conditie had.
ze is nu bijna vijf en een klein jaar onder het zadel...

voordat ik begin met mijn verhaal, reacties als "neem les" of andere kinderachtige opmerkingen, reageer dan alsjeblieft gewoon niet...

ik heb haar nu 4 maanden, en ze heeft een superconditie, appels over haar lichaam en glimt als een spiegel. het is verder ook een gelukkig paard. ik ben ook heel blij met dr, alleen er is een probleempje waar ik zo moe van wordt...

ze kan niet rustig draven of galloperen, en komt al helemaal niet rond en laag.
ze gebruikt haar rug dus niet. ik heb er iemand naar laten kijken, en die riep gelijk : O die moet een slof Verward ik ben daar zelf helemaal geen voorstander van, aangezien mijn pony nog jong is....

ik heb vandaag met een elastiek gereden en dat werkte enorm goed.
ik voelde duidelijk dat haar rug ietsje losser kwam, en dat ze relaxter in de draf liep.
maar aangezien je niet iedere dag met elastiek mag rijden, is dit voor mij niet de oplossing. (ook omdat ik gewoon net hou van het gewongen rond en achter de loodlijn lopen) ook gaat het elastiek minder makkelijk op de "loshang" stand.
dan is er nog het probleem, dat ze zodra ze been voelt naar voren schiet.

ik zit erover te denken thiedermann te gaan proberen, maar heeft iemand nog tips, of alternatieven?

ik voer gewoon een onderhoudsbix, en echt heel weinig, 1/3e kilo 2x per dag,brood pulp en hooi dus daar kan het niet aan liggen (de hoeveelheid energie die ze heeft)

wat is jullie mening??
alvast bedankt!

Melanie15

Re: hulpteugel? welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:15

Een martingaal wil ook wel eens helpen, kan je mss proberen

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:20

Ik heb dat probleem ook gehad.. Ik heb 2 teugels aan een simpel trensje gemaakt.. dat je met een dubbele teugel rijd.. Daardoor kon ik haar veel beter houden en nu is het probleem opgelost. Lachen

Sucses!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:21

een martingaal daar los je toch alleen het controle probleem mee op, als het paard een sterrekijker is...
mijn paard moet juist haar rug gaan gebruiken en laag komen....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:22

zilverster schreef:
Ik heb dat probleem ook gehad.. Ik heb 2 teugels aan een simpel trensje gemaakt.. dat je met een dubbele teugel rijd.. Daardoor kon ik haar veel beter houden en nu is het probleem opgelost. Lachen

Sucses!

dat kan ik altijd eens proberen!! dat kost iig geen onnodige inversteringen en kan geen kwaad...
ik ga het morgen uitproberen!! bedankt!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:32

wat bij mij goed werkte was een goque, die geeft druk achter de oren en in de mond als het paard zijn hoofd omhoog brengt, loopt het paard goed doet de gogue niks. ook ideaal om te longeren. het is een vriendelijke hulpteugel die ook bij beginners geen kwaad kan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:53

Vier maanden is een hele korte tijde in de africhting. Vergeet niet dat spieraanpassingen helemaal niet zo snel gaan en dat je paardje dus gewoon niet altijd KAN geven wat je vraagt.
En, wat verwacht je van africhting? Dat je paardje maar moet lopen zoals je denkt dat het hoort, of dat je met correct rijden en gerichte oefeningen haar verder brengt in de africhting?
Ben toch niet helemaal tegen een beetje hulp in zo´n begin stadium, ik rijd zelf dat met een halster onder het hoofdstel met teugels eraan. Dan kun je druk op neus en mond verdelen.
Maar doe echt kleine stapjes, dan heb je langer plezier van je paard. Dus een rondje goed is dan al wat, de volgende dag twee rondjes.
Houd het werk ook leuk en afwisselend.
Oh, van dat been, eraanhouden, dan voelt ze hem nooit plotseling en zal ze niet zo heftig reageren. Dan een kwestie van druk vermeerderen of verminderen als je meer of minder tempo wilt. Je drijft met de boveninnenkant van de kuit, dus net onde je knie. Je been kan beest relaxed zijn en toch tegen het paardenlijf liggen. Soms betekent dat even expirimenteren met je beugellengte.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:58

Lusitana schreef:
Vier maanden is een hele korte tijde in de africhting. Vergeet niet dat spieraanpassingen helemaal niet zo snel gaan en dat je paardje dus gewoon niet altijd KAN geven wat je vraagt.
En, wat verwacht je van africhting? Dat je paardje maar moet lopen zoals je denkt dat het hoort, of dat je met correct rijden en gerichte oefeningen haar verder brengt in de africhting?
Ben toch niet helemaal tegen een beetje hulp in zo´n begin stadium, ik rijd zelf dat met een halster onder het hoofdstel met teugels eraan. Dan kun je druk op neus en mond verdelen.
Maar doe echt kleine stapjes, dan heb je langer plezier van je paard. Dus een rondje goed is dan al wat, de volgende dag twee rondjes.
Houd het werk ook leuk en afwisselend.

bedankt voor de reactie!!
jij rijdt dus met een halster onder je hoofdstel, en daar ook nog teugels aan?
ik wil gewoon het beste voor mijn paardje, zonder iets te beschadigen!
ik rijd nu nog veel buiten, longeer en maak een sprongetje...
afwisselend is het zeker volgens mij..
over de verwachtingen die ik heb, ik verwacht niet zoveel behalve een rondje fatsoenlijk draven (lees: rustig)
maargoed ik zal ook het halser eens proberen, dat kan in mijn ogen ook geen kwaad als het niet werkt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:22

Ptecies. Enne ik bedoel doe afwisseling ook in je dressuur, dus niet op de hoefslag blijven plakken, niet een paar rondjes achter elkaar in dezelfde gang blijven, maar veel overgangen rijden. Volte in draf, gebroken lijntje in stap, voltetje in galop, pasje schouder binnenwaarts proberen in stap, afmaken met een voltetje, van hand veranderen in uitgestrekte draf, paar pasje wijken in stap, dat werk...
Laat ons weten hoe het gaat met een halster eronder!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:01

Misschien is het ook een idee om 1x in de week met pessoa te longeren. Ik had mijn paard gekocht als een vaatdoek (geen bespiering niks). Ik had toen de dierenarts gebeld omdat hij zijn staart scheef hoeld. Ik had meteen zoiets misschien zit er wat fout in zijn rug. DA echt lang bezig geweest met voelen draven buigoefeningen enz. Zijn conclusie was dat er niks mis was. Maar dat hij hele slappe bespiering heeft en zijn rug niet gebruikt. Ik snapte daar de logica niet van wat dat met zijn staart te maken had. Hij raadde mij aan om met pessoa te longen (lang en laag). En dat 1x in de week. Dan veel overgangen gaan maken. Dat is mij heel goed bevallen. Hij is met rijden veel makkelijker geworden. Begint nu ook na te geven en houdt zijn staart ook niet meer zo scheef.
Dit heeft wel een hele tijd geduurd voordat er verbetering kwam.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:28

Ik heb het gedaan met 1 bijzetteugel.Je bevestigt die rond je singel.En dan zo naar je bit.
Daar lopen ze wel iets te laag mee maar het helpt er goed voor over de rug te lopen !

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:58

Door een bijzet knikken ze alleen de nek wat in maar wordt de rug niet echt gebruikt. Idd een hele goede basis is longeer werk met een pessoa. Vooral dat laag instellen ben ik het mee eens maar dan wel af en toe afwisselen. De ene keer weer wat meer oprichting en na 10 min bijv. weer wat lager. Niet alles bereik je met rijden. Misschien dat je het goed kan combineren.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:39

Regelmatig longeren met bijvoorbeeld een pessoa is een goed idee, maar ik vind niet dat dat dan persé die pessoa moet zijn, ik ben het er niet mee eens dat je door een bijzet alleen maar een "valse knik" krijgt en dat ze dus alsnog niet over de rug lopen. Met iedere bijzet kan je het gewenste resultaat krijgen, als je hem maar op de goede manier gebruikt en wat dat betreft is een pessoa toch lastig om zomaar zonder begeleiding mee te gaan experimenteren.
Je zegt dat je al een keer met een elastiek gereden hebt en dat dit al veel beter ging. Ik denk dat het handig is om dit dan vaker te doen, zeg 2 á 3 keer in de week. Op deze manier leert je pony wat nageeflijk lopen is en leer jij te voelen hoe je pony aanvoelt als hij nageeflijk loopt.
Ik zou niet te veel denken, van het is een jonge pony dus het hoeft niet persé enz... want hoe langer je pony blijft "sterrenkijken" hoe meer zijn verkeerde spieren (onderhals ed) getraind worden en hoe moeilijker het dus wordt om hem op de goede manier aan het werk te krijgen.

Longeer dus minimaal 1 keer in de week. Gewoon met een elastiek is ook goed, hiermee blijft hij goed op lengte lopen en zal de rugspier dus goed oprekken en verder ontwikkelen. Een pessoa is ook goed, maar dan zou ik de eerste keren wel om begeleiding vragen...
Verder gewoon veel oefenen en geduld hebben, dan komt het vanzelf!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:29

mijn vriendin kwam terug van stage en zei dat de aqua8horse methode super was voor dat sorrt paarden, misschien even googlen?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:24

Ik ben erg fan van de passoa, die pakt gelijk de achterhand lekker mee, en ja kan je paard echt lekker diep en rind rijden. Als je paard in protest komt is dat enkel en alleen tegen zichzelf.

Lijkt me een hele goede oplossing voor jou probleem.
Dan komt je paard lekker los, en kweekt spieren want ik denk dat daar het probleem zit. Het gebrek aan goede bespiering. En dat kost ff tijd.
Maar komt wel goed.

Succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:03

Longeren met de gogue een maal of twee drie per week. Een of twee keer rijden en tijdens het rijden alleen maar overgangen vragen, stap, draf, stap. Geen lange stukken kleine stukken iedere keer de overgang. JE paard wordt hier strk en handig van een leer reargeren op been en dan niet in het wegsjesen.
Voor hulpteugels tijdens het rijden zou ik niet kiezen alleen maar simpele trens en vriendelijke hand.
Activeer gewoon die achterhand maar sluit direct door als ze gaat racen en dan mag je best een keer strak doorsluiten op de hand als ze niet luistert.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:27

Ik vind juist dat al die hulpteugels erg dwingend overkomen.

Met bijzets zet je het paard al in de krul nog voordat er ontspanning is.
Daarom geef ik boven alles de voorkeur aan het longeren met dubbele lijnen.

Geen gedwongen heid en vooral je kan met elke pas inwerken als dat nodig is...als paard onstpant kun jij ook nageven.
En je kan het paard rechrichten..iets wat menig ruiter niet doet of zelfs nog nooit van gehoord heeft.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:19

allemaal bedankt voor de leerzame reacties, al is er wel een enorm verschil in meningen over wat ik moet gaan doen...
ik ga iig longeren met bijzet, ik wil niet gaan klooien met pessoa als ik iet precies weet hoe en wat. ik ga morgen even rondvragen bij paardenmensen in de buurt voor een keer begeleiden met pessoa...
ik ga zeker nu aan haar bespiering werken!!!