fries paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nouvelle25

fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:07

is het zo dat friese paarden minder gevoelig zijn dan de kwpner even een voorbeeld : ik rij buiten en denk van oohh daar gaattie vast van schrikken is het zo dat de kwpner er dan ook voor schrikt en de fries wat minder?

alvast super bedankt groeten sietske

linnepin22

Re: fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:25

De Friese merrie die ik rijd schrikt best vaak buiten. Ik moet mn hoofd er steeds goed bijhouden. Toch over het algemeen worden ze als koudbloedige paarden omschreven, dus zijn ze inderdaad vaak rustiger

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:26

nouvelle25 schreef:
is het zo dat friese paarden minder gevoelig zijn dan de kwpner even een voorbeeld : ik rij buiten en denk van oohh daar gaattie vast van schrikken is het zo dat de kwpner er dan ook voor schrikt en de fries wat minder?

alvast super bedankt groeten sietske

Nou ik denk dat dit per paard nogal verschillend is. Ik heb een halve fries en die kan heel schrikachtig zijn. En ik ken KWPNers waar je een bom naast kan af steken en er niet van op of om kijken.

Het is een kwestie van karakter, het ene paard is gewoon heter dan het ander en opvoeding. Door je paard aan allelei dingen te laten wennen zal hij minder snel schrikken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:26

Volgens mij is dat een vooroordeel.
Er zijn doodsaaie KWPN-ers die van een bom nog niet schrikken en er zijn Friezen die van een wapperend grassprietje al bang zijn.
Fedde valt eerder onder de laatste categorie.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:32

Friezen staan er wel om bekend koelbloederiger te zijn dan eentje met veel bloed erin als een KWPN'r.. Dit geeft je enkel niet de garantie dat het per devinitie zo is.

Ik heb een fries waar ik eigelijk alles mee kan.. Enkel op het momend dat de mijne de kolder in zn kop krijgt kan die zo gevoelloos zijn dat je geen contact meer met der krijgt.. Dus op het moment dat ze braaf zijn, zijn ze ook super braaf maar op het moment dat ze aan de haal gaan zal een KWPN'r minder tanken dan een fries.

(in hele ruime lijnen genomen he.. dus op voorbehoudt!)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:35

dat verschilt echt wel per paard. Ik heb gisteren bijvoorbeeld op een fries van iemand anders even gereden en die kon hard. Ik kon niet meer lichtrijden of doorzitten ( wilt niet weten hoe het eruit zag) en ik ken warmbloedpaarden die niet vooruit zijn te schoppen.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:13

ik rijd op een jonge friese ruin, maar ik heb nergens last mee. verderop worden tractorbanden gemaakt en vervoerd Knipoog en dagelijk een heel lawaai en gegooi, gebeurt wel eens dat ik het eerst schrik en dat hij alleen een oor beweegd Bloos Haha! maar echt nergens problemen mee, ook met buitenrijden is hij een engel! Bloos we hebben eerder last van lieve kleine pasgeboren lammetjes in het weiland vlak naast de bak lopen of enge bakkabouters achterin de bak Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:28

Ik werk zowel met friezen als met kwpn'ers. En ik ben wel van mening dat friezen alles net iets makkelijker over zich heen laten komen dan wpn'ers.
Kwpn'ers zijn toch sneller onder de indruk van alles dan een fries.
Al zijn friezen wel grotere dramzakken dan Kwpn'ers.
Maar ik moet ook toe geven dat ik tijdens een buitenrit er wel eens flink vandoor ben gegaan met een friese hengst.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:38

ik heb dus een fries die van een klein opspattend steentje al een zenuwinzinking krijgt...en zich ook zo gedraagt op wedstrijden onder het zadel...terwijl hij de sterren van de hemel kan lopen en dat is niet overdreven....alleen in de manege bij onze eigen vereniging laat hij zich op zijn best zien !!! hij loopt makkelijk 3 winstpunten dan....ergens anders moet ik blij zijn met 145!! erg frustrerend...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:50

In theorie is een Fries koudbloedig, en een KWPNner warmbloedig. En zal de Fries dus koeler op enge dingen reageren dan een KWPNner.

Maar in de praktijk ligt dat nogal anders. Elk paard heeft zijn eigen karakter, net als een mens. En zoals 't ene mens meer van iets schrikt dan 't andere mens, zo is dat ook met paarden.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:23

Denk niet dat het veel uitmaakt, ik rijd Friezen en KWPN'ers, en bij allebei heb je sommige paarden die nergens van schrikken en sommige die overal voor wegvliegen. Heb zelfs een arabier gereden die gewoon rustig doorliep toen er heel laag twee straaljagers overkwamen, draaide nog geen oortje om, en dat zijn dan paarden van wie iedereen zegt dat ze zo druk zijn... Haha!

Denk dat het meer van het karakter (en de training) afhangt dan van het ras.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:01

amber2588 schreef:
Denk niet dat het veel uitmaakt, ik rijd Friezen en KWPN'ers, en bij allebei heb je sommige paarden die nergens van schrikken en sommige die overal voor wegvliegen. Heb zelfs een arabier gereden die gewoon rustig doorliep toen er heel laag twee straaljagers overkwamen, draaide nog geen oortje om, en dat zijn dan paarden van wie iedereen zegt dat ze zo druk zijn... Haha!

jep!!!! Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:32

amber2588 schreef:
Maar karakter is weer grotendeels erfelijk, en dus ook redelijk rasgebonden. Het is niet bij elk ras even duidelijk, maar vergelijk dat toch de koudbloeden en de arabieren. Twee uitersten, ook qua karakter. Al blijven er natuurlijk altijd de voorgenoemde uitschieters. Theorie en praktijk zijn ook twee totaal verschillende dingen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:55

maakt geen drol uit!
de ene kwpner schrik er al van als je ene keer kucht de ander kan je rotjes in zijn stal afsteken terwijl hij ligt te slapen en doet dan niks, zo precies met friezen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:32

In de bak is Lady als een schoothondje, maar ga je naar buiten, dan kun je het beste een gordel omdoen, dan is er niks meer te vinden van een koudbloed. Ze moet alles zien, dribbelen, wegspringen...het is net een atractie, alleen dan iets minder leuk.
Gelukkig went ze eraan, hoe vaker we naar buiten gaan en hoe minder bang ik wordt Haha!

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:14

Mijn fries is ook nogal schrikachtig. Al moet ik erbij zeggen dat het al veel beter gaat dan eerst...Maar ik denk niet dat het echt uitmaakt. Verschilt per pony, niet iedere nederlander is nuchter Haha!

Maarja, vrachtwagens blijven eng, nu moet ik zeggen dat ik doordat zij ze eng vind, vrachtwagens ook niet meer leuk vind, want daar is ze dus ook echt bang voor en dat leidt tot rare fratsen. Ze komt namelijk van ameland, en is dus niet met vrachtwagens opgegroeid.
Maar ik denk dat dit per paard anders is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:25

Misschien dat de "oude" friezen wat boelkloediger waren als KWPNers, maar tegenwoordig is er ook aardig wat bloed in de friezen gefokt, dus ik denk dat er weinig verschil meer zit tussen friezen en KWPNers.
(moet eerlijk zeggen dat ik r de ballen verstand van heb, maar dit ligt voor mij t meest voor de hand)

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:48

ligt gewoon aan het karakter van het paard , ik heb een friese merrie van 8 die schrikt nog voor een bewegent gras sprietje , echt dan gaat ze helemaal flippen!!
en de friese ruin van mij is 5 en schrikt werkelijkwaar nergens van

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:41

ik heb een kruising fries x kwpn, en als hij zn bui heeft dan schrikt tie ook van alles en de volgende keer sjoktie weer rond alsof dr niets is!

en zn maatje op buitenritten zijn een fjord en een fries, de fjord is echt super relaxed, maar die fries danst werkelijk waar over langs die vind alles spannend of eng!

tis aan de ene kant wel grappig maar aan de andere kant is er na 2 jaar nog geen verbetering te zien en is die fries nog steeds erg bang voor vanalles en nog wat maarja aanhouder wint en hij gaat dus nog steeds elke week mee naar buiten!!

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:19

Bij mij is t juist andersom!! Ik heb een KWPN pony en rij een fries, de fries is juist t racemonster en me pony doet (bijna Tong uitsteken) nooit wat!! Dus t ligt denk ik aan t karakter..