struikelen......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber902

struikelen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 23:16

Ik heb dus een haflinger die toen ik haar kocht heel onhandig was en heel veel struikelde. Ze struikelde dan wel elk rondje, heel irritant. Maar er was niets met haar benen aan de hand en degene waar ik les van had zei dat het onhandigheid was. Ik moest dus elke keer als ze struikelde haar een tikje geven. Niet hard ofzo, maar wel dat ze even moest opletten. Na een paar daagjes was het struikelen helemaal over en struikelde ze helemaal niet meer.

Nu jaaaaren later, heb ik haar wat meer rust gegeven. Ik ben wat minder gaan rijden omdat ik het heel druk had met school, maar ik gooide haar wel zeker elke dag los in de losgooibak en longeerde haar ook nog. Nooit wat raars aan haar gemerkt.

Ik ben dus na twee maanden het weer gaan oppakken, heel rustig aan eerste week alleen maar stappen en een beetje draven maar ze ging weer heel erg struikelen. Ik begrijp niet waardoor het komt wat haar hoeven waren echt heel goed en ik bouwde het heel erg op. Dus misschien lag het aan haar spieren, dus we zijn het rustig wezen opbouwen en toen werd het dus weer minder en stuikelde ze niet meer.

Nu ben ik dus nog steeds aan rijden en nu begint het gesodermieter dus weer, want ze stuikeld weer heel erg! Nu struikeld ze niet een beetje maar loopt soms zo onhandig dat ze echt helemaal valt. Van de week was ik aan het galloperen en toen struikelde ze dus weer en viel helemaal languit en gleed met haar benen onder de bakhek door en lag helemaal op de grond, daarna stond ze wel weer op maar ze valt nog steeds heel vaak.

Ik begrijp echt niet waardoor het komt, we toen echt geen rare dingen maar het lijkt wel alsof ze door haar voorbenen struikeld ofzo. Het maakt ook niet uit of ik een lange teugel of korte teugel heb of wat dan ook. Ik weet ook niet wat ik er aan moet doen. Tikjes geven vind ik ook wat te link want ik weet ook niet waarom ze het doet het is misschien lompigheid, maar ze valt soms echt hard!!

Help!!!!!!!!! Heeft iemand tips, wat kan het zijn en nog beter: Wat kan ik er aan doen?????

Groetjes Febe

Nettie

Re: struikelen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:44

Dat klinkt niet helemaal gezond hoor. Ik zou er nog een keer mee naar de dierenarts gaan...misschien was er eerst niks merkbaar, maar dat het over de jaren heen erger is geworden. Als het onkunde van de vorige dierenarts was, zou ik naar een andere gaan, al was het alleen maar om er zeker van te zijn dat je je paard bij wijze van spreken niet naar de kloten helpt. Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:49

volgens mij kijkt ze niet goed waar ze haar benen neerzet, tilt ze ze wel genoeg op? tjah je kan er de dierenarts bijhalen om het zeker te weten maar als het een paar jaar geleden ook heeft gewerkt met een tik geven.. miss probeert ze je weer gewoon een beetje uit, kijken wat ie aan je heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:33

A röntgen fotos laten nemen van d ehoeven, dit kan heel goe hoefkatrolontsteking zijn.
B paarden die op de voorhand gaan, struikelen eerder, dus zorgen voor goede actieve, dragende achterhand!
C Als je teveel met de teugels bezig bent struikelen paarden ook wel eens, doet pony het ook aan de lange teugel?
D Haflingers zijn soms togal een beetje zwaar aan de voorkant vergeleken de achterkant, dat helpt ook niet
E een zadel dat te ver naar voren ligt en of te nauw is kan ook zeker voor struikelen zorgen. Als je pony dikker is geworden, kan het zadel dus nu te nauw zijn. Heb je een foto van opzij waar het zadel op je pony ligt? Dan kunnen we in elk geval zien of het goed ligt.
F bloedarmoede of andere tekorten aan mineralen of vitaminen kunnen zorgen voor sloomheid en onzekere gang.
G Gebruik je beenbeschermers, die kunnen nl ook struikelen veroorzaken, ben ik pas achter gekomen bij een pard dat hardnekkig struikelde en zonder beenbeschermers nooit meer (tot nu toe)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:51

Het zou heel goed een medische oorzaak kunnen hebben. Maar het zou ook kunnen dat ze niet voorwaart zijn, maar dan vallen ze niet echt. Ik zou echt ff er naar laten kijken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:39

vriendin van mij had het zelfde met der fortje.. Ze is naar Van Schie geweest en toen bleek dat heel zn rug scheef stond ed. Na een half jaar intesieve behandelijk (kraken, fysio, speciale trainingen ed.) is het weer beter.. Of het terug komt weten ze niet, maar het is nu al weer een paar jaar goed..!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:34

Gut, toch nog wat vergeten in mijn lijst, M3isSi3j Gestoord

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 15:00

Hallootjes,

Lusitana: Ja, dat is het gekke, ze doet het ook aan een lange teugel. Een foto heb ik op het moment niet (jammer dat de foto`s in de profielen het nog steeds niet doen), maar volgens mij ligt het zadel echt goed. Ik gebruik eigenlijk nooit beenbeschermers, want dit heeft ze gewoon niet nodig. Soms doe ik wel eens bandages om, maar alleen voor de lol en voor foto`s. Maar ze struikelt met beenbeschermers maar zeker ook zonder.

Wat ik ook raar vind, ik ben vandaag een buitenrit wezen maken en ook gedraafd buiten, en nu struikelde ze niet een keer. Snap er niets meer van, zou het dan echt uitproberen zijn???

BrittKitt: volgens mij niet nee, want ze struikelt dan en dan lijkt het net alsof ze er door heen zakt, maar volgens mij tilt ze ze dan niet op nee. Maar eerst keek ze gewoon nooit uit, maar ik vind het wel zielig als ik haar een tik ga geven terwijl het een medische oorzaak heeft, dus vandaar weet ik niet wat ik er aan moet doen.

Nettie: Ik zal kijken of de dierenarts misschien eens wil kijken, hoop dat er dan niets aan de hand is. Ze is wel pas bekapt maar ze struikelt toch nog steeds.

Groetjes Febe

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:41

Als ze op buitenrit niet struikelt en in de bak wel, dan kan er dit aan de hand zijn:
a de bak is te zwaar of te hard in elk geval anders dan ideaal voor je pony.
b je pony vind het werk in de bak te saai en valt half in slaap...

In geval van b, zorgen dat je het afwisselend houdt, veel figuren, overgangen, eens en raar figuur als een volte op het midden van de gebroken lijn naar binnen of naar buiten, eens wat nieuws proberen, als van halt in draf of galop, zijgangen.
Balkjes lopen en er dan ook eens tussen door en op de volte en afstanden veranderen enfin alles wat je kunt bedenken om haar attent te houden en niet op de hoefslag blijven plakken en rondjes lang in de zelfde gang.
Eens zien of dat helpt. Scheelt dan weer een dierenartsbezoek.

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:31

Lusitana schreef:
Als ze op buitenrit niet struikelt en in de bak wel, dan kan er dit aan de hand zijn:
a de bak is te zwaar of te hard in elk geval anders dan ideaal voor je pony.
b je pony vind het werk in de bak te saai en valt half in slaap...

In geval van b, zorgen dat je het afwisselend houdt, veel figuren, overgangen, eens en raar figuur als een volte op het midden van de gebroken lijn naar binnen of naar buiten, eens wat nieuws proberen, als van halt in draf of galop, zijgangen.
Balkjes lopen en er dan ook eens tussen door en op de volte en afstanden veranderen enfin alles wat je kunt bedenken om haar attent te houden en niet op de hoefslag blijven plakken en rondjes lang in de zelfde gang.
Eens zien of dat helpt. Scheelt dan weer een dierenartsbezoek.

Ja, dat dacht ik dus ook. Aan de bak kan het niet liggen want de bak is zeker weten heel goed en niet te zwaar. En dat ze het werk saai vind snap ik ook niet zo, want ik maak heel veel figuren, overgangen, en ik doe ook andere dingen tussendoor. Ze is met rijden ook heel attent maar het lijkt alsof ze door dr voorbenen zakt ofzo. Ik zal in iedergeval nog meer proberen om andere dingen te doen met rijden, maar ik weet haast niet wat want ik doe eigenlijk heel veel verschillende dingen.

Er is trouwens een paard bij ons op stal waar de veearts regelmatig langskomt dan kan ik het wel even vragen, dan hoef ik niet voor een onderzoek zeg maar te betalen maar dan kijkt hij wel even. Ik ga het in iedergeval proberen, bedankt!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:59

Lijkt me een goed idee.
Het is een mysterieus geval, dat kan ik je wel zeggen.
Laat toch ook iemand kijken of het zadel wel past en goed ligt...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:32

als al het medische uitgesloten kan worden ga ik toch denken aan het rijden zelf. volgens mij is je pony niet actief genoeg. denk niet aan hard, maar eerder aan activiteit vanuit de achterhand...

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:10

Lusitana: Ja, het is inderdaad een mysterieus geval Haha!
Ik zal het doen, laten kijken naar het zadel.

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:11

Maar als ze een volte galoppeerd kan het dan ook zo zijn dat ze niet actief is in haar achterhand dat ze door haar voorbenen struikeld?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:27

Febe schreef:
Maar als ze een volte galoppeerd kan het dan ook zo zijn dat ze niet actief is in haar achterhand dat ze door haar voorbenen struikeld?

ik denk ook dat de bespiering en dus kracht niet optimaal zijn.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:29

Ik gooi 't aan de hand van je verhaal op te weibig activiteit/te veel op de voorhand.

M'n oude verzorgfjordje had 't ook, kon spontaan door z'n voorbenen zakken. Goed ontspannen rijden, en goed de achterhand erbij verhielp het helemaal. En die pony was zelfs gediagnostiseerd met "ataxie" (achterbenen werkten niet meer 100%, vandaar ook 't gestruikel).
Buiten zijn pony's vaak actiever vanuit zichzelf (oh oh, als er zo'n vrachtwagen aankomt, moet je toch snel weg kunnen springen --> achterhand wordt erbij gehouden) dus dat zou kunnen verklaren waarom ze buiten niet struikeld.

M.a.w: ik ga met Klomp mee Clown

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:50

Ja, dit zou heel goed kunnen!!

Maar hoe hou ik in godsnaam die achterhand eronder?

Of moet ik daar een nieuw topic voor openen Vork

Tong uitsteken

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:57

DE achterhand krijg je er onder door je paardje nagevelijk te rijden naar je hand toe door middel van je been en zit hulpen.

Rij heeel veel overgangen, schijnovergangen en figuren om je paardje recht en los te maken in zn rug. Als dit het geval is zal deze je hand gaan volgen en ben je klaar voor de verzamelijk. Als je paardje goed in everwicht is en dus ook gemakkelijk nagevelijk blijft (constante aanleuning is dus heel belangrijk) ga je hem door rijden.. blijf die overgangen, schijnovergangen en figuren rijden maar vraag steeds meer van je paardje.. zorg dat die bij het terug komen actief blijft achter door hem te blijven activeren (2 stappen heel overdreven terug en dan gelijk weer door rijden.. 2 passen heel overdreven terug en dan gelijk weer door rijden.. ga zo maar door) Hierdoor zal je paardje steeds sterker worden achter en voel je dat die gaat zitten bij het terug komen en van achter uit optrekt bij het verruimen. Op dat momend zal die ook hoger in zn hals houding worden..

Om dit te bereiken is vertrouwen en snelle reactie op been en zithulp een vereiste!

Succes

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:23

Dankjewel, ik zal het eens proberen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:27

paard dat ik kan doet dit ook, door een oud peesblessure en slechte doorb;loeding waardoor het geovel soms weg is in haar benen en dan struikeld ze.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:24

Mijn paard struikelde ook zeer regelmatig, vaker in de bak dan buiten. Ik heb er wel gelijk een veearts bijgehaald, deze wilde me zien rijden en je snapt het al, geen 1 keer gestruikeld, wilde toch voor de zekerheid foto's laten maken en mijn paard heeft dus arthrose. Ik hoop voor jou dat je paard dat niet heeft ook al kan het niet het ergste betekenen, maar het is wel erg om te lezen dat je instructrice het op "onhandigheid " gooit en je je paard moet bestraffen voor iets waar hij helemaal niks aan kan doen.
Ik zou er in elk geval een veearts bijhalen om iets medisch uit te sluiten en dan moet je daar maar voor betalen, dat weet je nou eenmaal als je een eigen paard hebt, dat er soms kosten bijkomen waar je niet op rekent maar die er wel zijn

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:22

petrabonanza: Het is wel raar ja, maar het was niet echt bestraffen maar meer een tikje van hey, let eens op. Daarna struikelde ze ook niet meer.
Nu vind ik dat te link want ik weet nu niet of ze het doet omdat ze niet oplet. Want soms valt ze ook en dan denk ik eerder dat het idd iets medisch is.

Ik zal er als de veearts er eens is, eens naar laten kijken,
lailapri: dan kan dat wat jij zegt ook uitgesloten worden, wel heel vervelend zeg

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:10

De mijne struikeld ook heel vaak over zn eigen poten, meestal komt dat omdat ie gewoon niet oplet waar ie loopt en ook meestal omdat hij zn hoofd dan naar beneden doet tijdens het uitstappen bijvoorbeeld en dan struikelt ie, ook al een paar keer gehad dat ie viel, nu let ik er gewoon op dat ie zn hoofd goed omhoog houdt, dus ik weet niet of ie bij jou zn hoofd naar beneden gooit als ie struikeld miss zit het daar in

Groetjes Bianca