Galopperen vindt ze moeilijk + Vlug buiten adem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Katinka

Galopperen vindt ze moeilijk + Vlug buiten adem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:49

Hey,
mijn bijrijd haflinger van 5 jaar is ong. een jaar geleden heel erg dik geweest. Ze heeft nooit veel gewerkt, een paar keer per week en daarnaast staat ze op de wei. Maar nu is ze dus weer goed van dikte. Niet echt mager, maar ook niet super dik. Nadat ze zo dik is geweest is ze na ze nog maar even gegaloppeert heeft is ze al buiten adem. Ook vind ze galopperen erg moeilijk, bij het aanspringen bokt ze en gaat ze erg hard, en ze kan niet lang aan een stuk galopperen. Naja lang, nog geen 3 minuutjes aan een stuk. Dan valt ze meteen terug in draf.
Weet iemand wat ik kan doen?

p.s. Ze is wel goed aan het been want ze reageert meteen.

Kafue

Re: Galopperen vindt ze moeilijk + Vlug buiten adem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:55

Zorgen dat je paard conditie krijgt. Ga er maar me naar buiten eindeloos lang stappen, conditie opbouwen dan komt het vanzelf. Rijd het paard niet over de adem heen dat is goed. Als ze na drie minuten buiten adem is moet je maar tweeenhalf rijden en dat telkes uitbouwen naar langer.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:01

Oke, maar als ik zelf maar 2 passen galoppeer is ze al buiten adem :S

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:02

Oja, in het begin heb ik het ook opgebouwd, eerst alleen stappen, dan stappen en draven, nu draaf ik al wat meer want daardoor is ze niet buitne adem, maar als ik begin te galopperen is ze buiten adem. Ze zweet niet ofzo.

Flins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:23

horsegirl28 schreef:
Oke, maar als ik zelf maar 2 passen galoppeer is ze al buiten adem :S

Nou, dat lijkt me wel erg sterk Wow! .

Stap en Draf kan wel, maar galop niet Verward

En 3 minuten galoperen is eigenlijk best lang Knipoog
Als ze al geen conditie heeft, Zal ik beginnen met b.v een klein stukje op de lange zijde. En dat telkens een stukje opbouwen.

Agtja, Of je gaat kilometers maken Knipoog

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:25

Oke,2 passen is misschien een beetje overdreven Tong uitsteken
Maar als ik gewoon een volte in galop rijdt is ze echt buiten adem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:44

Da´s heel logisch voor een paard zonder conditie. Ik zou zeggen, ga eens een paar rondjes naast je pony rennen in de bak en kijken of je het galopperen bij kan houden...vast ook niet lang.
Natuurlijk moet je geen mensen met paarden vergelijken, maar zo kun je wel voelen wat het is om harder te moeten werken dan je lijf nog aan kan.
Wat je moet doen is conditie opbouwen met eerst idd uren stappen en dan wel in een tempo, niet sloffen, en dan interval training, dwz af en toe inspanning, kort draven, of kort galopperen en dan weer stappen tot ze weer helemaal op adem is, dan weer kort draven of galopperen. Ik snap wel dat galop voor de meeste jongeren de leukste gang is, maar het is best zwaar werk voor een paard en daar moet hij dus EERST voor in conditie gebracht worden.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:47

Je kunt ook de achterhand er bij trainen, door balkjes te lopen , volte vergroten en verkleinen heel veel overgangen rijden. Ik zou van de galop nog even niet te veel vragen. Kleine stukjes galoperen. En eens wat vaker aanspringen.

Succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:38

En laten testen op bloedarmoede. IJzer speelt een belangrijke rol in de zuurstofvoorziening...
Bloedarmoede komt meer voor dan men denkt, zeker bij paarden die op dieet staan...

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:39

Heeft ze geen cornage? Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen. Dit is goed waarneembaar in de gallop op een zware bodem.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:46

Hoe kan je zien dat een paard cornage heeft?
Ze moet niet lang en veel galopperen omdat ik het leuk vindt, maar als ik bijv. een proefje rijdt moet ze toch ook galopperen :S.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:08

cornage kun je vooral horen
Ze maken dan een fluitend of gierend geluid bij het inademen. Maar alleen bij zware inspanning.

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:23

Kan ook zwaar ademend zijn in galop hoeft niet persé fluitend te zijn, wil je uitsluitsel moet er een veearts dit constateren middels endoscopie, ze gaan dan met een slang in je paard/ pony haar/ zijn keel en gaan kijken naar de stembanden.

De vraag bij jou is of dit zin heeft, het kan namelijk alleen operatief worden behandeld. Ze halen dan de stembanden weg. De veearts moet dit medisch noodzakelijk vinden anders mag hij dit niet doen.

Ik denk dat dit bij jouw paardje niet noodzakelijk is en dat je ermee moet leren leven. Er zijn genoeg paarden met deze aandoening die hoog in de sport lopen. Dus maak je er niet te druk over.

Groetjes,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:55

Het geluid treed ook op na bv 15 minuten draven. Het heeft op zich niks met galopperen te maken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:35

Mijn verzorghafje heeft ook moeite met galopperen. Hij had bij de vorige eigenaars ook alleen maar stil gestaan. Toen hij bij deze eigenaars kwam en ik hem ging verzorgen en rijden kon hij niet eens goed aanspringen. Hij miste gewoon de kracht en zat altijd overkruist. Ook was hij erg stijf en kon absoluut niet inbuigen. Dat was rond deze tijd een jaar geleden. We zijn toen een hele zomer buitenritten gaan maken. Daar rechte stukjes galopperen door de bermen, korte stukjes maar en gewoon heel veel draven, tot hij iets sneller ging ademen, dan stappen tot hij op adem was en dan weer gaan draven (wel goed oppassen dat je niet over z'n grenzen heen gaat!) Ook gingen we in het bos om boompjes heen zigzaggen. Hier werdt hij veel soepeler van. Toen de winter begon ben ik begonnen met dressuurles. Nu galoppeert hij makkelijk een paar minuten, begint al netjes in te buigen in de bochten en het begin van nagevelijkheid is er. Gewoon rustig opbouwen, bij mij verzorghaf heeft het ook een jaar geduurt! Die had hiervoor ook wel tien jaar stilgestaan maar toch.

Hopelijk heb je hier iets aan, je mag altijd pb'en

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:17

Tja, het is niet mijn eigen pony en de eigenaar zal dit er niet voor over hebben... (Hij doet nogal vlug een paard naar het slacht Verdrietig )

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:28

Je kunt proberen 'm aan de longe te laten galloperen, dat gaat iets makkelijker om dat 'ie dan vrijer kan lopen dan wanneer 'ie bereden wordt.

sterkte ermee...

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:46

Ik denk ook dat het een conditie probleem is. Je kan bijvoorbeeld een endurance trainings schema proberen te volgen (die zijn meestal wel heel zwaar, dus dan moet je de arbeid een beetje aanpassen). Succes ermee!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:22

Hey,
aan de longe galoppeert ze wel, ook als er iemand met een longeerzweep achter zit galoppeert ze, maar dan doet ze dat niet als ik het vraag, dan doet ze het gewoon omdat ze die zweep ziet Verdrietig

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:52

Issie los ook zo snel buiten adem alsie heeft gegaloppeerd?

horsegirl28 schreef:
Hey,
weet iemand allerlei dingetjes wat m'n pony leuk zou vinden?
Want hij heeft zomereczeem en dan heeft hij nog in niks zin en staat hij hem een hele dag te vervelen Verdrietig Niet iets waarvoor ik op z'n rug moet, want dat heeft hij niet graag, en ik ben trouwens wat te groot... Dus als iemand iets weet wat ik met hem kan doen zeg het hier effe Knipoog Haha! .

-X-

Gaat dit over hetzelfde paardje? Dan is het probleem namelijk duidelijk: probeer jij maar is rondjes te rennen met een zak aardappelen op je rug, ben je ook snel buiten adem. Dus kijk even offie zonder ruiter ook zo snel buiten adem is na een korte galop.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:58

Lusitana schreef:
Da´s heel logisch voor een paard zonder conditie. Ik zou zeggen, ga eens een paar rondjes naast je pony rennen in de bak en kijken of je het galopperen bij kan houden...vast ook niet lang.
Natuurlijk moet je geen mensen met paarden vergelijken, maar zo kun je wel voelen wat het is om harder te moeten werken dan je lijf nog aan kan.
Wat je moet doen is conditie opbouwen met eerst idd uren stappen en dan wel in een tempo, niet sloffen, en dan interval training, dwz af en toe inspanning, kort draven, of kort galopperen en dan weer stappen tot ze weer helemaal op adem is, dan weer kort draven of galopperen. Ik snap wel dat galop voor de meeste jongeren de leukste gang is, maar het is best zwaar werk voor een paard en daar moet hij dus EERST voor in conditie gebracht worden.

ben ik het helemaal mee eens.

puur conditie trainen en de rest komt dan vanzelf.
succes

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:45

Als ze geen conditie hebt, kan je dat opbouwen met longeren en lang stappen,,, gewoon kort rijden en iedere keer wat langer...
Dan bouw je het vanzelf op en als je erg graag wilt galoperen, KLEINE STUKJES...

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:18

@ Chocolaatje: nee, dat gaat niet over dezelfde pony Knipoog

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:50

horsegirl28 schreef:
@ Chocolaatje: nee, dat gaat niet over dezelfde pony Knipoog

Gelukkig maar Lachen

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:55

Mijn vzpony bokt ook wel voor de galop. maar dat doet ie als sinds dat ie ingereden is.
voor het inrijden wel.. ik hoopp voor je dat het snel over is en je de oorzaak vindt.. Xxx