Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:57

We zijn nu net bezig met het inrijden van een 3-jarig hengstje en het meeste is eigenlijk spelenderwijs gegaan.
Met 2 jaar een keer aan het halster gelongeerd, dwz stap, draf. Misschien 10 minuten eens in de maand gewoon om iets met hem te doen en hem gehoorzaam te houden.
Met 2,5 kon ik als hij op stal lag op hem zitten. Wel bleef ik met een been op de grond staan maar ondertussen raakte ik hem overal aan. Ook heb ik hem een hoofdstel ingedaan maar als ik hem longeerde deed ik dit wel aan het halster. Omdat hij naar de keuring moest ben ik hem wel gaan bijzetten. Maar na de keuring ben ik weer gestopt met longeren. Wel heb ik op stal een zadel op gelegd. Gewoon tijdens het eten en na het eten afgehaald.
Nu is hij 3 en heb ik hem met zadel en hoofdstel gelongeerd. Daarna met hangende maar wel vastgezette beugels en hierna met bungelende beugels. Daana ben ik via een opstapje op hem gaan hangen. Bij de eerste stappen schrok hij wel maar daarna ging het. Helaas had mijn vriend een ander idee over het zadelmak maken en nu ben ik samen met de dochter en de man van een vriendin met hem bezig. Maar zij doen het op precies dezelfde manier als mij. Ook eerst hangen, voet in de beugel en druk op de beugel opbouwen. Daarna been erover en in de beugels staan. Tijdens het halthouden ging dit maar stappend vond hij dat de eerste keren best eng.
We zijn nu vijf dagen bezig en ze staat nog wel in de beugels maar hij gaat zich wel meer ontspannen. Waarschijnlijk gaat ze morgen in het zadel zitten.