Zeker mogelijk! Eens het paard inziet hoe prettig het is om ontspannen aan het werk te gaan, en jij bouwt een leuke relatie met hem op, zul je zien dat ze soms met sprongen kunnen vooruitgaan!
Bij ons op de manege is verleden zomer een ex-springpaard toegekomen. Hij is een jaar of 11.Hij was altijd met slof en sporen gereden, maar echt in een krul. Of je je teugels nu heel kort of heel lang had, beest liep altijd in dezelfde hoofdhouding. Verder liep hij voortdurend te knarsetanden. Het is een schimmel en hij heeft zo'n gezwel aan zijn hoofd, vrij typisch voor schimmels. Waar ze stonden noemden ze hem 'kankertje'. Beest heeft dus nooit echt iemand gehad die zich echt om hem bekommerde.
Nu loopt hij lekker ontspannen (met de goede ruiter dan), gaat door zijn rug, en swingt als geen ander. Hij staat al bekend als onze dressuurtopper. Hij gaat alleen nog knarsetanden als zijn achterhand er even niet meer bij is, het wijst altijd op een fout bij de ruiter. In het begin deed hij het echt vaak, maar nu doet hij het alleen als hij niet meer goed loopt (wat hij dus vroeger constant deed). Enige wat we gedaan hebben is vanuit ontspanning hem geleerd om weer ten volle op eigen benen te lopen. Hij pakt alles erg goed op. Het is wel een paard dat erg graag werkt. Ik kan me voorstellen dat een nukkiger paard mss wat meer problemen geeft.
Goede oefeningen vind ik vooral het loswerken aan een lange teugel en daar grote wendingen inrijden. Verder zorgen dat je altijd met een licht contact rijdt, en rijdt hem vooral op je benen met veel scakelen en overgangen.
Veel succes ermee! Er is altijd hoop