Paard "herscholen"

Moderators: SayaJones, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BelleFleur

Paard "herscholen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 20:39

Een beetje een vreemd verhaal, maar ik heb een paard gekregen, en nu heb ik gehoord (het hele verhaal zou ons te ver leiden maar ik heb er nog nooit zelf opgezeten) dat hij vroeger nogal 'in de krul' en weinig actief door z'n lijf gereden werd. Bovendien schijnt hij aan de slome kant.

Is het mogelijk dit paard anders te gaan rijden (hij is al 11) of is het zoals het spreekwoord zegt : "oude beren dansen leren is zwepen verknoeien"? Het is niet echt mijn bedoeling meer om er ooit 'Grand Prix' mee te gaan rijden maar ik zou er graag zo ver mogelijk mee komen.

Als jullie tips hebben over hoe dit het beste aan te pakken valt, hoor ik die ook graag.

Janski

Re: Paard "herscholen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:51

Een 11 jarig paard kan je best wel weer lekker ontspannen aan het lopen krijgen, je moet er wel de tijd voor nemen.

Even weer terug naar de basis dus geen ingewikkelde oefeningen maar op zijn eigen benen, voorwaarts en in balans (recht)
Ik zou een goede instructeur zoeken en samen aan de slag gaan alleen het heeft wel tijd nodig om hem achter activer en sterker te krijgen. Goed ontspannen losrijden lekker vwnw over de rug, overgangen schakelen, goed aan het been krijgen en mooi in de aanleuning zijn denk ik een goed begin.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 21:03

Dank je, zoiets was ik alleszins al van plan. Erg ingewikkelde oefeningen kan hij overigens niet dus ik kan me echt wel met de basis gaan bezighouden.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:40

dit lukt zeker hoor Lachen
al kost je dit heel veel oefenen en groot portie geduld.

ik zelf heb mijn ex-renpaard omgeschoolt,nu bijna vier jaar later na letterlijk veel bloed,zweet en vooral heel veel tranen Haha! zijn we eindelijk echt harstikke goed vooruit aan het gaan! en ben ik heel tevreden met wat ik bereikt heb.

ook leuk,als je straks beetje de richting opgaat wat jij wilt,heb je dat allemaal lekker zelf met hem bereikt Lachen

suc6 ermee Lachen

Aanvaard wat je niet veranderen kunt, maar verander wat je niet aanvaarden kunt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:37

Zeker mogelijk! Eens het paard inziet hoe prettig het is om ontspannen aan het werk te gaan, en jij bouwt een leuke relatie met hem op, zul je zien dat ze soms met sprongen kunnen vooruitgaan!

Bij ons op de manege is verleden zomer een ex-springpaard toegekomen. Hij is een jaar of 11.Hij was altijd met slof en sporen gereden, maar echt in een krul. Of je je teugels nu heel kort of heel lang had, beest liep altijd in dezelfde hoofdhouding. Verder liep hij voortdurend te knarsetanden. Het is een schimmel en hij heeft zo'n gezwel aan zijn hoofd, vrij typisch voor schimmels. Waar ze stonden noemden ze hem 'kankertje'. Beest heeft dus nooit echt iemand gehad die zich echt om hem bekommerde.

Nu loopt hij lekker ontspannen (met de goede ruiter dan), gaat door zijn rug, en swingt als geen ander. Hij staat al bekend als onze dressuurtopper. Hij gaat alleen nog knarsetanden als zijn achterhand er even niet meer bij is, het wijst altijd op een fout bij de ruiter. In het begin deed hij het echt vaak, maar nu doet hij het alleen als hij niet meer goed loopt (wat hij dus vroeger constant deed). Enige wat we gedaan hebben is vanuit ontspanning hem geleerd om weer ten volle op eigen benen te lopen. Hij pakt alles erg goed op. Het is wel een paard dat erg graag werkt. Ik kan me voorstellen dat een nukkiger paard mss wat meer problemen geeft.

Goede oefeningen vind ik vooral het loswerken aan een lange teugel en daar grote wendingen inrijden. Verder zorgen dat je altijd met een licht contact rijdt, en rijdt hem vooral op je benen met veel scakelen en overgangen.

Veel succes ermee! Er is altijd hoop Vork

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 07:33

Bedankt, dit alles geeft me enorm veel hoop. Mijn vorige bijrijdpaardje stond ook al een hele tijd stil en had een erg moeilijk en "niet willen" karakter, en met haar zijn we ook al een eind geraakt. Rex is naar het schijnt veel liever (omdat het een verrassing was van mijn schoonouders heb ik er nog nooit opgezeten maar zij kennen het paard niet) en ik hoop dus echt dat het zal lukken. Nog 3 keer slapen en hij komt !!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:41

Laat zeker weten hoe het vordert!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:10

is zeker mogelijk, ben met gamble nu 3 jaar bezig is nu 17 en we vorderen nog elke dag. Maar heb geduld, geduld en nog eens geduld.

Fitza von Westerau en Wikelina

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie