Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:50

Nog even een aanvulling van mijn kant Haha!
toen ik Piropo kocht werd mij door de verkoper al verteld dat veel paarden moeite hebben met de omschakeling naar het rijden zoals het hier gebeurd, niet alleen door het verschil in bit.
Maar ik ben het er ook mee eens dat voor een paard wat aan een stang gewend is een gebroken bitje helemaal niet zo vriendelijk is.
Ik heb ook een tijdje met een ongebroken trens gereden in het begin om hem te laten wennen.
Ik denk ook dat vaak de verwachtingen erg hoog liggen...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:24

Ik zelf heb nu bijna een jaar mijn andalusier hengst. Dit paard is verkeerd gereden en had daardoor een sterke onderhals, weg gedrukte rug en onmogelijk nagevelijk te rijden. Het zat geheel vast. Ik heb een heel maandboek van hem bij gehouden op mijn site waar je kunt lezen heo ik dit heb opgelost zonder hulpmiddelen.

Trouwens na enkele maanden geen druk op het hoofd heb ik hem binnen enkele minuten nagevelijk op het halster gekregen. Hier rij ik nog steeds mee ook gewoon buiten. Bit vind hij alles behalve fijn.

Anoniem

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:06

Mijn andalusier was helamaal neit moeilijk nageeflijk te rijden. Hij had een mooi gevormde hals nadat hij een tijdje hier stond en was na wat oefening licht op een dubbelgebroken bitje te rijden. Denk dat inderdaad het enige probleem is dat spaanse paarden vaak worden vastgereden in de rug, maar als je een jong dier hebt of eentje die hier geboren is zou je daar geen last mee hebben dnek ik.

Minou
Berichten: 290
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Valkenburg

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:30

Hallo,

Ik heb geen ervaring met andalusiƫrs, maar ik gebruik voor mijn arabieren wel een speciaal bit. Dit bit is afkomstig uit Duitsland en ook alleen daar te verkrijgen. Het is een dubbel gebroken sprenger bit, dit wil zeggen met kinketting en een hefboomwerking. Dit bit is super en het schaadt je paard zeker niet. Ik moet er wel bij zeggen dat dit bit zeer prijzig is het kost namelijk 150 euro. Het is een koperen bit, dat dubbelgebroken is en dus maakt het je paard ook niet hard in de mond.

Groetjs

Yesse
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-05

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:11

Sorry maar ik vind persoonlijk dat je zolang je niet zeker bent hoe het komt dat het paard zo reageerd niet gelijk maar met allerlei bitten moet aan komen.
zoals aan gegeven hier boven worden de Spaanse paarde heel anders aan gereden als hier, maak je paard daar eerst een bekent mee, laat je paard eerst eens de spieren leren gebruiken die die nodig heeft voor het werk wat ze hier moeten doen.

Lusitana

Berichten: 22445
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:18

Het lijkt me wel dat het paard niet echt blij is met het huidige bit, maar we weten nog steeds niet welk bit dat is, helaas.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:25

Ik vind over het algemeen alle anda's waar ik mee gereden heb toen ik op zoek was naar eentje supermakkelijk nageeflijk te rijden, enkel inderdaad vaak het gevaar van zich op te krullen.

Verder vind ik dat een andalusier een paard is zoals elk ander en dus geen speciale behandeling hoeft mb rijden.
Dit natuurlijk als het verleden van het paard dat niet in de weg staat.

Mijn PRE is in Spanje geboren en opgeleerd, maar op Engelse wijze, dus die heeft nooit een enkele stang (wel stang en trens) ingehad.

Ik rij hem dus gewoon met een enkel gebroken bitje en hij is superfijn nageeflijk te rijden.

Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 23:21

Mijn paard rijd ik met een gewone bustrens. Zoals ik al zei heb ik dit bit erbij gekregen toen ik hem kocht. Hiermee is hij dus ook ingereden. Rugproblemen heeft hij zeker niet. Dit omdat ik hem wekelijks masseer en ik inmiddels de ervaring hiermee heb om pijnlijke plekken te voorkomen. Dus dat is het ook niet. Ik krijg hem wel nageeflijk maar echt pas na een drie kwartier. Hij is zeer voorwaarts dus om hem nog meer naar voren te rijden schiet ook niet echt op. Dus tja, een ander bit blijkt volgens de meeste van jullie ook geen oplossing. Een echte oplossing heb ik ook nog niet echt gelezen. Dus wie heeft er een goed idee????

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:14

Sansjo schreef:
Mijn paard rijd ik met een gewone bustrens. Zoals ik al zei heb ik dit bit erbij gekregen toen ik hem kocht. Hiermee is hij dus ook ingereden. Rugproblemen heeft hij zeker niet. Dit omdat ik hem wekelijks masseer en ik inmiddels de ervaring hiermee heb om pijnlijke plekken te voorkomen. Dus dat is het ook niet.

Sorry maar dat jij je paard masseert om pijnlijke plekken te voorkomen zegt niets.... als het paard niet goed over de rug gereden wordt zal deze last krijgen van zijn rug en het masseren zal dan wat verlichting brengen maar zou het niet beter zijn om er voor te zorgen dat hij zijn rug leert gebruiken?
Ga dat dier eens een week of wat idd longeren... laat hem met laag lopen, zijn neusje naar de grond, zijn achterhand erbij.... zoek eens bij die topics over longeren, daar staat zoveel info over goed longeren.

Citaat:
Ik krijg hem wel nageeflijk maar echt pas na een drie kwartier. Hij is zeer voorwaarts dus om hem nog meer naar voren te rijden schiet ook niet echt op. Dus tja, een ander bit blijkt volgens de meeste van jullie ook geen oplossing. Een echte oplossing heb ik ook nog niet echt gelezen. Dus wie heeft er een goed idee????


Dat jouw paard pas na 3 kwartier nageefelijk wordt heeft een oorzaak en ik denk echt dat dat niet aan het bit ligt, ik kan zo vanachter een scherm ook niet duidelijk zien hoe of wat maar meestal duid dat toch op een probleem in het lijf, stijfheid, niet soepel... maar om dat soepel te krijgen moet je echt wel wat doen, dat gaat niet met een weekje of 2 over.
Vlotheid moet je niet verwarren met naar voren rijden, je moet altijd van achter naar voren rijden..

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:35

Sansjo schreef:
Mijn paard rijd ik met een gewone bustrens. Zoals ik al zei heb ik dit bit erbij gekregen toen ik hem kocht. Hiermee is hij dus ook ingereden. Rugproblemen heeft hij zeker niet. Dit omdat ik hem wekelijks masseer en ik inmiddels de ervaring hiermee heb om pijnlijke plekken te voorkomen. Dus dat is het ook niet. Ik krijg hem wel nageeflijk maar echt pas na een drie kwartier. Hij is zeer voorwaarts dus om hem nog meer naar voren te rijden schiet ook niet echt op. Dus tja, een ander bit blijkt volgens de meeste van jullie ook geen oplossing. Een echte oplossing heb ik ook nog niet echt gelezen. Dus wie heeft er een goed idee????


Probeer eens als eerste na te geven. Kijk of je paard je volgt. Verder zou ik toch een osteopaat aanraden die hem eens controleert op vastzittende lichaamsdelen. Masseren is iets anders dan een osteopatische behandeling. Lachen Je rijstijl onder de loep (laten) nemen en het zadel laten nakijken. Dat is hoe ik het zou aanpakken.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:17

Als je nu echt hebt uitgesloten dat er medisch gezien niets aan de hand is, het zadel is goed en ook de rest van het harnachement geeft geen aanleiding tot problemen, vraag het dan eens aan een goede instructeur, die ziet waarschijnlijk onmiddelijk wat er mis (als het tenminste een rijtechnisch probleem is) en kan je dan ook weer helpen om dit op te lossen.
Maar ik zou in jouw geval echt heel zeker willen weten dat er niets lichamelijks mis is of een slecht passend zadel, probeer dat eerst uit te sluiten.

Waar ik ook aandenk: jouw paard is voorwaarts, maar is 'ie ook ontspannen? Een Iberier kan nogal eens voor het oog geweldig lopen, maar voor je gevoel heb je dan het idee dat je op een strijkplank zit. Die rug moet ontspannen en die achterhand aan het werk, dat is de eerste stap naar nageeflijkheid.
In dat geval moet je eerst naar de ontspanning rijden, lekker lang losstappen aan een lang teugeltje en steeds vriendelijk blijven met je handen en benen en probeer zoveel mogelijk vanuit je zit en gewicht te werken. Waar zijn hoofd is, is dan minder belangrijk, al legt hij hem bij de Lieve Heer op schoot, als 'ie maar reageert en in een constant, ontspannen tempo blijft lopen.
In het draven veel overgangen en schijnovergangen, hou het simpel maar verrassend en begin pas aan de galop als je in de draf alles voor elkaar hebt, anders krijg je alleen maar rennerij en spanning, dat schiet niet op.

En wat Cloris zegt, longeren kan ook heel effectief zijn in dit geval.

Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:19

longeren doe ik al elke week. Lichamelijke problemen heeft hij zeker niet dus is het niet. Vanavond alweer priveles gehad en het ging al veel beter dus er zit vooruitgang in.

Nathalie1976
Berichten: 213
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: papendrecht

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:59

hoi,

ik rij een jonge lusitano.justin loopt heel graag in de krul maar drukt dan wel zijn rug weg.ik rijd hem dressuurmatig en ben nu bezig om zijn onderhals uit te laten leggen en dit gaat heel goed.ik rijd hem met een amalgaan bit heet dit geloog ik.hij is dubbel gebroken en werkt op beide kanten afzonderlijk.hij loopt er prima op.
mijn instructrice zegt dat je het bit af moet stemmen op je paard omdat een dun bit niet perse scherper hoeft te zijn.als je paard een kleine mond heeft dan heeft hij dus een dunner bit nodig.een dik bit is ook niet altijd zachter in de mond.mijn instructrice heeft een paard van 1.80 mtr met een groot hoofd maar heel weinig ruimte in de mond.zij rijdt hem met een heel dun bit.ongelofelijk maar waar.justin heeft een iets breder bit omdat hij meer ruimte heeft.

ik ben het wel eens met anderen.laat je paard nakijken op zijn rug.helemaal met zijn kop in de lucht is niet natuurlijk voor dit type paard.dat is meer iets voor een kwpn-er.
justin gooit alleen zijn hoofd omhoog als hij aan de kletter gaat.

heel veel succes en ik hoop dat je er achter komt waarom je paardje niet wil ontspannen.

groetjes nathalie